Min nabo kører ATV i haven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.307 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. maj

Anonym trådstarter

Min nabo har to drenge på ca 10-13 år. Vi har ikke noget med dem at gøre, men vi hilser kort når vi ses. 

Nu er drengene begyndt at køre benzindrevet ATVer i haven lige op ad vores hus, have og terrasse. Det larmer frygteligt og oser ind i huset selv med lukkede døre og vinduer. I dag har de brugt ca 2 timer på dem Vi har været ovre og tale med ham, og han virkede forståelig og ville tage hensyn, men det har han åbenbart glemt igen kort tid efter. 

Det er som at bo ud til en motorvej, og vi kan ikke være i haven når det sker. 

Jeg ved at de andre på vejen også er generede, men det er kun os der har have direkte mod hans. 

Vi bor i et almindeligt villakvarter i en større by. 

Vi har hørt grundejerforeningen, men de kan ikke gøre noget når det er på egen grund. Jeg har søgt på nettet og finder andre kommuner  der har regulativer for netop det, men jeg kan ikke finde noget for vores kommune. 

Hvad ville I gøre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. maj

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ej hvor belastende, og hensynsløst, overfor jer og de andre naboer.

Jeg ville tage snakken igen. Og evt printe et kort ud, med steder i nærheden, hvor de kunne køre atv.

Og hvis det ik virker, ville jeg starte med at ringe, inde til din egen kommune og forhøre, hvordan reglerne er hos jer.

Hvis det ik virker, ville jeg godt kunne finde på, at politianmelde dem, for støj. Og ja det er self også lidt extremt. Det de har gang i, er jo på grænsen til chikane, hvis de fortsætter. Vh Stine

Anmeld Citér

11. maj

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Min nabo har to drenge på ca 10-13 år. Vi har ikke noget med dem at gøre, men vi hilser kort når vi ses. 

Nu er drengene begyndt at køre benzindrevet ATVer i haven lige op ad vores hus, have og terrasse. Det larmer frygteligt og oser ind i huset selv med lukkede døre og vinduer. I dag har de brugt ca 2 timer på dem Vi har været ovre og tale med ham, og han virkede forståelig og ville tage hensyn, men det har han åbenbart glemt igen kort tid efter. 

Jeg ved at de andre på vejen også er generede, men det er kun os der har have direkte mod hans. 

Vi har hørt grundejerforeningen, men de kan ikke gøre noget når det er på egen grund. Jeg har søgt på nettet og finder andre kommuner  der har regulativer for netop det, men jeg kan ikke finde noget for vores kommune. 

Hvad ville I gøre? 

Tjek lokalplanen - der kan stå noget om støjgrænser. Og så fandt jeg også dette ved en hurtig søgning: 

“Din kommunes miljømedarbejdere kan lave en vurdering af, om miljøaktivitetsbekendtgørelsen kan bruges.

§ 19. For at forebygge støjgener kan kommunalbestyrelsen meddele påbud eller udstede forskrifter, som begrænser ikke-erhvervsmæssig anvendelse af støjende, motordrevne redskaber, værktøj og lignende samt generende knallertkørsel eller lignende på privat grund udenfor godkendte baner.” 

Anmeld Citér

11. maj

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Ej hvor belastende, og hensynsløst, overfor jer og de andre naboer.

Jeg ville tage snakken igen. Og evt printe et kort ud, med steder i nærheden, hvor de kunne køre atv.

Og hvis det ik virker, ville jeg starte med at ringe, inde til din egen kommune og forhøre, hvordan reglerne er hos jer.

Hvis det ik virker, ville jeg godt kunne finde på, at politianmelde dem, for støj. Og ja det er self også lidt extremt. Det de har gang i, er jo på grænsen til chikane, hvis de fortsætter. Vh Stine

Tak for dit svar  

Hvor må man køre på sådan nogle? På særlige baner?

Jeg tror også jeg vil kontakte kommunen. Jeg kan se at andre kommuner har lagt regulativer ud på nettet, hvor der ofte står at de ikke må bruges inden for en afstand af flere hundrede meter til naboer. 

Jeg vil jo helst undgå at konfliktoptrappe, men det kan måske blive svært hvis det fortsætter

Anmeld Citér

11. maj

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Tjek lokalplanen - der kan stå noget om støjgrænser. Og så fandt jeg også dette ved en hurtig søgning: 

“Din kommunes miljømedarbejdere kan lave en vurdering af, om miljøaktivitetsbekendtgørelsen kan bruges.

§ 19. For at forebygge støjgener kan kommunalbestyrelsen meddele påbud eller udstede forskrifter, som begrænser ikke-erhvervsmæssig anvendelse af støjende, motordrevne redskaber, værktøj og lignende samt generende knallertkørsel eller lignende på privat grund udenfor godkendte baner.” 

Tak for dit svar

Jeg har læst lokalplanen, og der står desværre ikke noget. 

Jeg har godt set det du linker til. Jeg håber de kan hjælpe ved kommunen

Anmeld Citér

13. maj

Liland

Profilbillede for Liland

Hvad ville I gøre? 

Din kommunes miljømedarbejdere kan lave en vurdering af, om miljøaktivitetsbekendtgørelsen kan bruges.

"§ 19. For at forebygge støjgener kan kommunalbestyrelsen meddele påbud eller udstede forskrifter, som begrænser ikke-erhvervsmæssig anvendelse af støjende, motordrevne redskaber, værktøj og lignende samt generende knallertkørsel eller lignende på privat grund udenfor godkendte baner."

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/844

Anmeld Citér

23. maj

Anonym trådstarter

En opdatering.

Vi har haft kontakt til kommunen, som desværre ikke har et decideret reglement, da det ikke er noget, de har hørt om før. Men hvis der kommer flere lignende henvendelser, ville de se på det.

Men der findes støjreglementer, som bestemmer, hvor meget og hvor længe man må støje. Støjgrænserne er egentlig ret små, men man må gerne støje over grænsen i en periode, fx så man kan slå græs eller fælde et træ. Om aftenen og weekenden er det en kortere periode, og om natten er det endnu kortere. 

Kommunen syntes, at vi skulle fortsætte med høflig kommunikation, men sidst vi var der ovre, var han ikke rigtigt til at tale med, og han synes at han skulle have lov til at køre på dem som han vil.

Vi har derfor henvendt os igen til kommunen med henblik på at de skal køre videre med sagen. I sidste ende kan de lave et forbud, som politiet vist nok skal håndhæve hvis det overtrædes. 

Det er bare så ubehageligt, og jeg er sikker på at han vil reagere negativt når kommunen blandes ind

Lige nu har jeg lyst til bare at sælge huset og flytte langt væk fra ham! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.