Hvornår er børn store nok til at være alene?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

465 visninger
9 svar
4 synes godt om
24. april

Anonym trådstarter

Jeg er fraskilt og har to børn på 12 og 10.

Min eks gik fra sin nuværende mand for et halvt år siden. I den tid har hun ikke haft overskud til børnene og hun sender dem ned til mig efter skole hver anden uge selvom jeg er på arbejde til kl 22.

Nu har der været en episode det gør at jeg ikke tør lade dem være alene .

Kan man overhovedet forlange at en 12 årig skal være far for sin søskende en helt uge ad gangen. Sørger for aftensmad, putning , bad olign.

Jeg forstår min eks har det svært men det har stået på alt for længe i min optik. Og tror denne hændelse er et udtryk for at børnene ikke trives 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april

Maricella

Profilbillede for Maricella

Skal det forståes sådan at du har børnene hver 2. Uge og ikke sørger for pasning til dem i aftentimerne i en hel uge af gangen? Det lyder, undskyld mig, enormt uansvarligt. Der er væsentlig forskel på at være alene hjemme i ny og næ og så slet ikke se en voksen efter skole i en hel uge (ret mig endelig hvis jeg misforstår) men det skal i min optik stoppe, det er ALT for stort et ansvar at stå med for begge børn..

Altså hvis min nabo gjorde sådan ville jeg ikke tøve med at tage fat i dem og formodentlig lave en underretning også medmindre de indså hvad de lavede og at det ikke er sundt for børn at være så meget alene

Hvis den anden forældre sender jeres børn ned til dig uden dit vidende er det selvfølgelig også problematisk, men uanset hvordan det hænger sammen så vær sød at tage ansvar for jeres børn..

Anmeld Citér

24. april

Anonym trådstarter

Maricella skriver:

Skal det forståes sådan at du har børnene hver 2. Uge og ikke sørger for pasning til dem i aftentimerne i en hel uge af gangen? Det lyder, undskyld mig, enormt uansvarligt. Der er væsentlig forskel på at være alene hjemme i ny og næ og så slet ikke se en voksen efter skole i en hel uge (ret mig endelig hvis jeg misforstår) men det skal i min optik stoppe, det er ALT for stort et ansvar at stå med for begge børn..

Altså hvis min nabo gjorde sådan ville jeg ikke tøve med at tage fat i dem og formodentlig lave en underretning også medmindre de indså hvad de lavede og at det ikke er sundt for børn at være så meget alene

Hvis den anden forældre sender jeres børn ned til dig uden dit vidende er det selvfølgelig også problematisk, men uanset hvordan det hænger sammen så vær sød at tage ansvar for jeres børn..

Jeg er kun weekend far, men børnenes mor undskylder sig med møder kurser olign .

Så sent som i dag ville hun sende dem herned , men jeg sagde fra pga episoden . Det var hun ikke tilfreds med men hun fandt en løsning.

Anmeld Citér

24. april

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Sørge for yngre søskende ? Hvis man er 10 og 12 år, kan man vel sørge for sig selv basic.?

Den 12 årige putter vel næppe den 10 årige i bad, det kan den 10 årige vel selv ?

Hvor tit er der tale om?

Anmeld Citér

24. april

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

En enkelt eftermiddag aften kunne gå an. Men mange gange og uden forudgående aftale er et klart nej her fra. Stakkels unger. Tænk at have base hos sin mor, som så sender en videre hen til et tomt hus. Dét går ikke. Det er svigt og hvis du ikke kan få mor til at stoppe, skal du lave en underretning, så I som familie kan få råd og vejledning til hvordan jeres to børns liv skal se ud. 

10-12årige er hverken store eller små. Bevares, de kan godt selv lave en mad, få børstet tænder og gå i seng, hvis det er aftalen. Men det er det jo ikke? Mor beder dem om at gå hjem til et tomt hus, hvor ingen giver omsorg, øjenkontakt, lyttende øre og lignende før de sover? ... Eller kommer meget sent i seng. 

Anmeld Citér

24. april

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Du skriver: “Kan man overhovedet forlange at en 12 årig skal være far for sin søskende en helt uge ad gangen. Sørger for aftensmad, putning , bad olign.”

Og nej, selvfølgelig kan man ikke det. Det er i mine øjne grænsende til omsorgssvigt, såfremt det forekommer systematisk over flere måneder i træk. Det har ikke at gøre med, om børnene “kan” være alene i ny og næ - det du beskriver lyder som noget helt andet.

Dine børn er store - tal med dem om hvordan de har det?!!?! Er den store ok? Hvad drømmer de om? Trives de, er de trygge?

Det skal findes en anden løsning - allerede i morgen…

Anmeld Citér

25. april

Ekko

Profilbillede for Ekko

Nu ved jeg godt, at jeg afsporer debatten, men det er jo også dine børn? Hvis din ekskone almindeligvis er fuldtidsmor a la 12-2 ordning, er det vel ikke meget forlangt, at du trækker en større del af læsset, mens hun har det svært? 

Anmeld Citér

25. april

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg er kun weekend far, men børnenes mor undskylder sig med møder kurser olign .

Så sent som i dag ville hun sende dem herned , men jeg sagde fra pga episoden . Det var hun ikke tilfreds med men hun fandt en løsning.

Okay tak for afklaring og godt du sagde fra. Selvom du "kun" er weekendfar  er det også dine børn og du har også ansvar for deres trivsel, derfor har du et moralsk medansvar i at finde en løsning, hvis deres mor har brug for noget støtte. Jeg er med på at i princippet SKAL du ikke stille op til mere end der er aftalt, men det lyder som at være et svigt for børnene lige nu.

Overvejelser: kan du planlægge dig ud af at have dem oftere for at hjælpe mor, måske en fast ugedag eller ekstra weekend. Evt ved at omlægge noget arbejdstid?

Alternativt har i anden familie der kan hjælpe? Kan i finde en barnepige og splitte udgiften?

Det er på ingen måde ok at børnene skal stå uden en forældre hver 2. Uge. Der skal et barn altså være stort set klar til at flytte hjemmefra, før man kan forlange det som en fast ting, med så hyppig interval og lang tid af gangen. Var det én gang om måneden var sagen en anden. Men lige nu byder I dem faktisk at klare sig selv. I min optik er det lige så stort et svigt som hvis der var en voksen i hjemmet, som var gået ud i en rus og derfor sov fra hele eftermiddagen og aftenen

Anmeld Citér

25. april

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fortvivlet skriver:

Sørge for yngre søskende ? Hvis man er 10 og 12 år, kan man vel sørge for sig selv basic.?

Den 12 årige putter vel næppe den 10 årige i bad, det kan den 10 årige vel selv ?

Hvor tit er der tale om?

Der står en uge ad gangen. 
Jeg tror ikke, der menes at putte nogen i bad, men at minde om det - og altså også stå for aftensmad, passe sengetid osv. Det er da ikke et ansvar, hverken en 10- eller 12-årig skal stå med selv på daglig basis. 

Anmeld Citér

25. april

IenFart

Profilbillede for IenFart
Ekko skriver:

Nu ved jeg godt, at jeg afsporer debatten, men det er jo også dine børn? Hvis din ekskone almindeligvis er fuldtidsmor a la 12-2 ordning, er det vel ikke meget forlangt, at du trækker en større del af læsset, mens hun har det svært? 

Det står der vel heller ingen steder at TS afviser at gøre mere? Problemet er når mor sender børnene over på tidspunkter hun ved TS ikke er hjemme pga arbejde. Det kan man ikke nødvendigvis lave om på bare sådan lige.

Derudover er jeg enig med de andre som foreslår I samarbejder om en bedre løsning hvis hun er ekstra belastet for tiden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.