Indkøring i dagpleje

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

838 visninger
7 svar
2 synes godt om
4. april

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

Hej, 

min søn er startet i dagpleje i mandags. Jeg var med første dag. De næste dage har han været der selv kort tid af gangen - op til 1,5 time. Men altså - han hader det. Han græder og er ked af det når han er der. Han vil ikke rigtigt have at dagplejeren rører ved ham, og hun har derfor svært ved at trøste ham. 

Han er næsten 2 år og har været hjemme passet indtil nu. Jeg skal starte på arbejde 1. Maj, og han skal ikke afsted hele ugen i påsken, så reelt er der kun to uger endnu. 
Nogle gode råd? Hvad kan vi gøre anderledes? 
Jeg bliver jo straks ramt af tanker om at det aldrig kommer til at gå og at jeg aldrig kommer på arbejde igen ����

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april

Jixy

Profilbillede for Jixy

Umiddelbart lyder det som meget tidligt at han kun er der selv efter første dag.

Jeg kan forestille mig at det vil hjælpe ham, hvis du er der sammen med ham i flere dage, men kortere tid ad gangen. 
Måske først et par dage hvor I begge er der sammen hele tiden, også begynder I at være der kortere og kortere sammen, og hvor han så er der mere og mere selv.

Anmeld Citér

4. april

Morsept16

Profilbillede for Morsept16
Jixy skriver:

Umiddelbart lyder det som meget tidligt at han kun er der selv efter første dag.

Jeg kan forestille mig at det vil hjælpe ham, hvis du er der sammen med ham i flere dage, men kortere tid ad gangen. 
Måske først et par dage hvor I begge er der sammen hele tiden, også begynder I at være der kortere og kortere sammen, og hvor han så er der mere og mere selv.

Det har jeg også godt tænkt på. Men det gik bare så godt 1. Dag og så tænkte dagplejeren at han sagtens kunne være der selv når han var så stor. Men måske det ikke er for sent at “gå tilbage”? 
har 3 ældre børn og det er gået så fint - men de har også alle været et år yngre. 

Anmeld Citér

4. april

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg vil mene, at det er bedre at gå lidt tilbage på mandag end fortsætte med at køre på.

Hellere end (ny) god start end flere dårlige dage.

Anmeld Citér

4. april

BareOsTo

Morsept16 skriver:

Hej, 

min søn er startet i dagpleje i mandags. Jeg var med første dag. De næste dage har han været der selv kort tid af gangen - op til 1,5 time. Men altså - han hader det. Han græder og er ked af det når han er der. Han vil ikke rigtigt have at dagplejeren rører ved ham, og hun har derfor svært ved at trøste ham. 

Han er næsten 2 år og har været hjemme passet indtil nu. Jeg skal starte på arbejde 1. Maj, og han skal ikke afsted hele ugen i påsken, så reelt er der kun to uger endnu. 
Nogle gode råd? Hvad kan vi gøre anderledes? 
Jeg bliver jo straks ramt af tanker om at det aldrig kommer til at gå og at jeg aldrig kommer på arbejde igen ����

Da min søn startede i vuggestue var jeg med første dag, anden dag var jeg der i 10-15 min og gik så i 30 min og kom tilbage og hentede ham, han hylede i alle 30 minutter jeg var væk. Dagen efter var det samme bare væk i 40 minutter. Og sådan øgede vi tiden i 5 dage. Og så var der ingen problemer derefter. 

han var så kun 10 måneder. Ved ikke om det gør en forskel vejet op mod en 2 årig 

Anmeld Citér

4. april

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville fortsætte de korte dage så han lærer at mor kommer igen når hun er gået.

Han er stor og ikke vant til at blive passet, så det ligger lidt i kortene at han nok skal have en lang indkøring

Anmeld Citér

4. april

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Min mellemst4 var det samme. og vi satte faktisk tiden op, således at hun kunne nå at blive trøstet, da hun lidt lurede at mor kom “lige om lidt”. Efter det gik det fra 1 - 2 -3 - 4 timer, og så til 6 timer og så kørte det uden problemer.

Anmeld Citér

4. april

CKJ

Profilbillede for CKJ

Det er meget naturligt at børn over 15mdr reagerer voldsommere. Deres bevidsthed har sat ind. 
jeg vil anbefale at fortsætte de korte dage. Er selv pædagog i vuggestue det allervigtigste er dog, at du er tryg ved dagplejeren og er overbevist om, hun gør ALT for at bygge en tryg relation op med din søn. Hvis du så meget som har en lille fornemmelse af, at hun ikke gør, så mærker din søn det. Han kan mærke du er utryg ved aflevering og det efterlader ham i, en tilstand af utryghed og frygt. 
Så alle vibes skal være gode og trygge hos dig. 
at gå tilbage til du er der ved ham, vil give ham oplevelsen af, du skal være der og det er en form for ‘hyggestund’ med dig. Når du så pludselig forsvinder igen, starter I forfra. 

dette er blot min egen holdning til indkøring af ‘store’ børn. Du vil nok få mange forskellige råd Men det er sådan jeg gør med ‘mine’ børn i vuggestuen. Derudover lover jeg altid forældrene at ringe eller skrive, hvis de har grædt mere end 30min i streg, da det selvfølgelig ikke fordrer den gode indkøring. Med denne ærlighed og tillid til mig, bliver forældrene trygge, og det smitter af ved barnet. 
Jeg har lige kørt en pige ind, på 16mdr på denne måde, og efter 2 uger er hun nu tryg og glad. Og det er selvom jeg ringede efter mor de første 5 dage. Selvfølgelig fordi mor også var med på den aftale og havde mulighed for, at komme. Men ærlighed og tillid mellem forældre og omsorgsperson er alfa omega

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.