Hvem opsøger man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.020 visninger
11 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. marts

Anonym trådstarter

Hej.

Min mand og jeg er udkørte. Vi er ikke decideret stressede, men vi føler begge, at vi ikke har det psykiske overskud til at være sammen med vores børn, som vi engang havde, og som vi ønsker. 

Det har stået på i længere tid, og det bliver ikke umiddelbart bedre. Det betyder, at vores børn for ofte bliver vrisset af og skældt ud, fordi vi voksne konstant føler, at vi kører på pumperne.

Nu har vi talt om, at der skal ske noget. Vi har brug for noget vejledning, som kan få os til at se nye muligheder, vi kan ikke selv løse de her problemer.

Men hvem er det, man skal opsøge? Når vi søger på fx familieterapi får vi 1000 bud, som alle tilsyneladende kan løse alle problemer. Så hvad vælger man efter? Meget af det er sådan noget, der går på gamle traumer og dårlig kommunikation, men jeg synes egentlig ikke lige, det rammer vores problematikker…

Er der nogen, der har nogle erfaringer? Vi er åbne for meget - men pointen er, at vi gerne vil have noget konkret hjælp udefra, ikke bare gode råd om at tage på par weekend eller lignende

Vi bor på Aarhusegnen, så hvis nogen har konkrete anbefalinger til nogen, vi kan opsøge, er de selvfølgelig velkomne.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts

Jixy

Profilbillede for Jixy

Har I undersøg om kommunen har et tilbud af en art?

Det kan måske være et sted at starte.

Anmeld Citér

1. marts

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Man gør ganske rigtigt som I allerede forsøger - besluttet at der skal ske forandring og opsøger hjælp. Led efter en familieterapeut I finder umiddelbart sympatisk, og hvis tider og lokation passer til jeres muligheder.

Og så sætter I jer ned - hver for sig og bagefter sammen, og tager nogle svære beslutninger. Hvor skal I skære ned? Løsningen på udkørthed er jo ikke alene et spørgsmål om at I bare skal lære at håndtere det bedre - løsningen er at sørge for, at det er færre krav I skal leve op til.

- Skal I arbejde mindre, og leve for færre penge i en periode. Også selvom det koster komfort eller levestandard?

- Skal I lave mindre i fritiden, også selvom det betyder, at nogen i en periode må droppe deres gymnastik eller badminton?

- Skal telefoner og skærme spille en mindre (tidskrævende) rolle i jeres liv?

- Hvilke arrangementer skal I begynde at sige nej tak til - er det fødselsdage, familieforpligtelser, arbejdsdage i andelsforeningen, eller noget helt fjerde?

- Hvornår skal I lave ingenting? Fx en weekend hver måned og en ferie om året, hvor det er forbudt at lave planer på forhånd?

Held og lykke med omstillingen. 

Anmeld Citér

1. marts

Anonym

Tænker mere I skal sætte jer ned og se på jeres hverdag

Har en mulighed for at gå ned i tid? Skal i melde fra til nogen ting? Skærer ned på det der nu gør I er presset ?

Anmeld Citér

2. marts

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg synes, det virker oplagt, at I skal have fat i en coach fremfor en psykolog eller “klassisk” terapeut, når det, I har brug for, er konkret og håndfast guidning. 
Jeg kan ikke anbefale nogen bestemt, men google er jeres ven. 

Anmeld Citér

2. marts

Optimom

Profilbillede for Optimom

Trine Kolding har også skrevet et par bøger med konkrete råd til hvordan man får mere overskud i familiens hverdag. Måske du kunne finde en af dem på biblioteket. 

Anmeld Citér

2. marts

Anonym trådstarter

Tak til jer, der svarer på mit spørgsmål. Vi kan ikke umiddelbart finde noget ved kommunen, men god ide med nogle bøger og en coach

Anmeld Citér

5. marts

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar
Anonym skriver:

Tak til jer, der svarer på mit spørgsmål. Vi kan ikke umiddelbart finde noget ved kommunen, men god ide med nogle bøger og en coach

Kære TS

Tjek det her ud:

https://aarhus.dk/borger/personlig-hjaelp-og-stoette/raadgivning-og-stoette-til-boernefamilier

Måske en snak med en fagperson her kan hjælpe med jeres situation eller måske guide jer videre til det rette tilbud. Snak med dem inden du vurdere om det er det rette tilbud - tror det spænder bredt hvad de kan hjælpe med.

Håber i finder den hjælp i har brug for at komme videre. Det er hårdt at være på overarbejde i familien.

Anmeld Citér

6. marts

olineandersen

Profilbillede for olineandersen

Har I forsøgt at kontakte jeres sundhedsplejerske? De er jo tilknyttet indtil børnene fylder 18, og jeg er helt sikker påsat de kan hjælpe jer videre i systemet! ��

Anmeld Citér

6. marts

Anonym trådstarter

Tak for gode bud. Vi bor desværre ikke i Århus kommune, men i en nabokommune, og synes ikke vores kommune har tilsvarende tilbud. Jeg har kun kunnet finde noget, som er mere målrettet børn med udfordringer af forskellig art, og det er jo ikke helt der vi er - men jeg tænker, jeg vil prøve at undersøge det lidt nærmere.

Og det med sundhedsplejersken var en god ide, det havde jeg ikke tænkt på.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.