Har jeg angst?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

309 visninger
4 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. februar

Anonym trådstarter

Jeg frygter lidt jeg lider af sygdoms angst/ 

jeg har en knude på kroppen hvor overlæge og kirurg har sagt at han ikke er bekymret og det er en fedt knude. Og det er pga størrelsen udløst kræft pakke hvilket er helt normalt.  
men alligevel skal de scanne mig osv mine tanker er paniske, hvad hvis det er kræft, skal jeg dø nu ? Ser jeg ikke mine børn vokse op nu? 
jeg kan ikke slippe de dårlige tanker selvom lægen/ kirurg har sagt til mig han ikke er nervøs og 99% af de tilfælde her er det ingenting og min knude sidder på huden  men de vil være sikre. Men jeg har kørt mig selv helt op og er så bange. 

kan det være tegn på sygdoms angst ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar

Anonym

Anonym skriver:

Jeg frygter lidt jeg lider af sygdoms angst/ 

jeg har en knude på kroppen hvor overlæge og kirurg har sagt at han ikke er bekymret og det er en fedt knude. Og det er pga størrelsen udløst kræft pakke hvilket er helt normalt.  
men alligevel skal de scanne mig osv mine tanker er paniske, hvad hvis det er kræft, skal jeg dø nu ? Ser jeg ikke mine børn vokse op nu? 
jeg kan ikke slippe de dårlige tanker selvom lægen/ kirurg har sagt til mig han ikke er nervøs og 99% af de tilfælde her er det ingenting og min knude sidder på huden  men de vil være sikre. Men jeg har kørt mig selv helt op og er så bange. 

kan det være tegn på sygdoms angst ?

Som en som har lidt af sygdomsangst, tænker jeg du har en helt normal reaktion, hvem vil ikke blive bekymret/angst ved at blive sat på en kræftpakke, hjernen kan ikke rationalisere, når den er i angst/beredskabs tilstand, så selvom du får advide at det med 99% er en fedtknude, så tænker du kun på den ene procent, for at være helt sikker, håber det giver mening for dig

Anmeld Citér

19. februar

Pippihaløj

Der er masse af ting man kommer på kræftpakke for - fordi det giver en krav på hurtigere at blive vurderet. Du skal ikke være nervøs..? Stol på lægens ord og bekymre dig om det som er relevant. Hvis du føler det fylder alt lige nu så tal med en terapeut omkring din angst. 
er det generelt at du reagerer sådan..? 
og nej jeg synes ikke det er en “normal” reaktion hvis du er gået helt ned med flaget. 

Anmeld Citér

19. februar

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg kan også sagtens forstå, at du bliver bekymret. Det er kun naturligt. 

Jeg synes dog også, du lyder til have en angstlignende reaktion. Men det er jo ikke det samme som at du har sygdomsangst. Du har bare en angstreaktion lige nu. Man kan sagtens have angstreaktioner engang imellem, uden at man behøver at putte sig ned i kassen ‘jeg har sygdomsangst’. Jeg forstår godt, du bliver bange i den her situation. Og så kommer du til at overtænke og bekymre dig lidt for meget og får tænkt dig selv ud i en panikagtig angstfølelse, der er svær at slippe. Om ganske få dage, når det hele er afklaret og du med meget stor sandsynlighed har fået at vide, at der helt sikkert ikke er noget at bekymre sig om, så er du forhåbentlig ikke angst længere. 

Hvis du så stadig er i panik over om du måske er syg - så er der måske grund til at tænke over, om du skulle snakke med en psykolog. Hvis du ofte kommer til at bekymre dig meget, så vil jeg anbefale bogen ‘Grib livet, slip angsten’, den synes jeg er rigtig god.

Anmeld Citér

19. februar

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Jeg kan også sagtens forstå, at du bliver bekymret. Det er kun naturligt. 

Jeg synes dog også, du lyder til have en angstlignende reaktion. Men det er jo ikke det samme som at du har sygdomsangst. Du har bare en angstreaktion lige nu. Man kan sagtens have angstreaktioner engang imellem, uden at man behøver at putte sig ned i kassen ‘jeg har sygdomsangst’. Jeg forstår godt, du bliver bange i den her situation. Og så kommer du til at overtænke og bekymre dig lidt for meget og får tænkt dig selv ud i en panikagtig angstfølelse, der er svær at slippe. Om ganske få dage, når det hele er afklaret og du med meget stor sandsynlighed har fået at vide, at der helt sikkert ikke er noget at bekymre sig om, så er du forhåbentlig ikke angst længere. 

Hvis du så stadig er i panik over om du måske er syg - så er der måske grund til at tænke over, om du skulle snakke med en psykolog. Hvis du ofte kommer til at bekymre dig meget, så vil jeg anbefale bogen ‘Grib livet, slip angsten’, den synes jeg er rigtig god.

Jeg har lige fået at vide idag da de intet farligt/livstruende ser på ultralyd scanning udskyder de mr til jeg har født til sommer så kan forhåbentlig slappe af nu

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.