HPV tekst fra gynækologen. Kan du hjælpe mig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

611 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. februar

Anonym trådstarter

Hej. Jeg kontakt bløder hver gang efter sex.

Jeg er sidste år, testet positiv for High Risk HPV.

Jeg har været til gynækolog og fået taget prøver, og har nu fået denne skrivelse på min sundheds app. 

Jeg har ikke snakket med gynækologen endnu, jeg venter stadig på mail fra dem, så derfor spørger jeg herinde, om nogen kan tyde denne besked og oversætte den til mig. 

Hilsen mig som er ustyrlig nervøs

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. februar

Anonym

Uden at kende alle betegnelser, tolker jeg den som normal prøve uden tegn på kræft. Så jeg tænker ikke at du skal være nervøs for noget. 

Anmeld Citér

17. februar

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Tænker heller ikke der er grund til nervøsitet

Anmeld Citér

18. februar

Pippihaløj

Her er en forenklet forklaring af teksten:

Der er blevet undersøgt vævsprøver fra livmoderhalsen. Prøverne indeholder en blanding af forskellige celletyper, herunder celler fra livmoderhalsens inderside og yderside samt en lille smule fra livmoderslimhinden.

• Der er blevet brugt en speciel farvning (p16) for at se, om der er unormale celler. Der ses lidt farvning, men ikke i et mønster, der tyder på sygdom.

• Der er ingen tegn på forstadier til livmoderhalskræft (CIN), kræft eller anden alvorlig sygdom.

Der er også undersøgt fire små vævsprøver:

• Én fra overgangen mellem de forskellige celletyper i livmoderhalsen (transformationszonen) og tre fra den ydre del af livmoderhalsen.

• Overfladen af vævsprøverne er dækket af normale celler.

• Der er ingen tegn på alvorlig celleforandring eller kræft, og den særlige farvning (p16) viser ikke noget unormalt.

• Dog er området, hvor celleforandringer oftest opstår (transformationszonen), kun sparsomt repræsenteret, hvilket betyder, at det ikke er så tydeligt med i prøverne.

Konklusion:

Undersøgelsen viser ingen tegn på kræft eller celleforandringer, men transformationszonen er kun sparsomt repræsenteret i prøverne.

Anmeld Citér

18. februar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Uden at kende alle betegnelser, tolker jeg den som normal prøve uden tegn på kræft. Så jeg tænker ikke at du skal være nervøs for noget. 

Mange tak

Anmeld Citér

18. februar

Anonym trådstarter

Ønskebaby1987 skriver:

Tænker heller ikke der er grund til nervøsitet

Mange tak

Anmeld Citér

18. februar

Anonym trådstarter

Pippihaløj skriver:

Her er en forenklet forklaring af teksten:

Der er blevet undersøgt vævsprøver fra livmoderhalsen. Prøverne indeholder en blanding af forskellige celletyper, herunder celler fra livmoderhalsens inderside og yderside samt en lille smule fra livmoderslimhinden.

• Der er blevet brugt en speciel farvning (p16) for at se, om der er unormale celler. Der ses lidt farvning, men ikke i et mønster, der tyder på sygdom.

• Der er ingen tegn på forstadier til livmoderhalskræft (CIN), kræft eller anden alvorlig sygdom.

Der er også undersøgt fire små vævsprøver:

• Én fra overgangen mellem de forskellige celletyper i livmoderhalsen (transformationszonen) og tre fra den ydre del af livmoderhalsen.

• Overfladen af vævsprøverne er dækket af normale celler.

• Der er ingen tegn på alvorlig celleforandring eller kræft, og den særlige farvning (p16) viser ikke noget unormalt.

• Dog er området, hvor celleforandringer oftest opstår (transformationszonen), kun sparsomt repræsenteret, hvilket betyder, at det ikke er så tydeligt med i prøverne.

Konklusion:

Undersøgelsen viser ingen tegn på kræft eller celleforandringer, men transformationszonen er kun sparsomt repræsenteret i prøverne.

Mange takDet gav mig meget ro i hovedet. Tak

Anmeld Citér

18. februar

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Jeg har været til gynækolog og fået taget prøver, og har nu fået denne skrivelse på min sundheds app. 

Jeg har ikke snakket med gynækologen endnu, jeg venter stadig på mail fra dem, så derfor spørger jeg herinde, om nogen kan tyde denne besked og oversætte den til mig. 

Sæt teksten ind i ChatGPT og skrive, at du gerne vil have hjælp til, at forstå teksten

Anmeld Citér

18. februar

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

En tur i ChatGPT kommer frem med dette:

Selvfølgelig! Jeg hjælper gerne med at forklare, hvad der står i teksten.

Kort fortalt handler teksten om en mikroskopisk undersøgelse af celleprøver og vævsprøver fra livmoderhalsen (cervix).

Her er en forklaring i mere almindeligt sprog:

1. [01] Skrabmateriale (celleprøve):

• Der er blod i prøven, og der ses strimler af to typer celler:
      • Endocervikalt cylinderepitel (fra den indvendige del af livmoderhalsen).
      • Pladeepitel (fra den ydre del af livmoderhalsen).
    • Der er også få fragmenter, som sandsynligvis stammer fra endometriet (livmoderens slimhinde).
    • En farvning med p16 (et markørprotein) viser uspecifik farvning, men der er ingen overekspression af p16 (overekspression kan være tegn på celleforandringer eller kræft).
    • Ingen tegn på adenokarcinom in situ (forstadie til kræft), CIN (celleforandringer), eller malignitet (kræft).
  2. [02] Vævsprøver (biopsier):

• Der er undersøgt 4 biopsier (vævsprøver):
      • Én med repræsentation af transformationszonen (området mellem cylinderepitel og pladeepitel, hvor celleforandringer ofte opstår).
      • Tre biopsier fra ektocervix (den ydre del af livmoderhalsen), samt blod.
    • Biopsierne er dækket af pladeepitel og lidt cylinderepitel.
    • Der er ingen overekspression af p16.
    • Ingen tegn på adenokarcinom in situ, CIN eller malignitet.
    • Transformationszonen er kun sparsomt repræsenteret i prøverne (det kan betyde, at området, hvor celleforandringer typisk opstår, ikke er fuldt undersøgt).

Samlet vurdering:

• Der ses ingen tegn på kræft eller celleforandringer (hverken CIN eller adenokarcinom in situ).
  • p16-farvningen viser ikke overekspression, hvilket er beroligende.
  • Transformationszonen er kun sparsomt repræsenteret, hvilket kan betyde, at området ikke er helt dækket i prøverne. Det kan i nogle tilfælde føre til, at man anbefaler en ny prøve, hvis der stadig er mistanke om forandringer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.