Spørgsmål opsigelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

815 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. januar

Anonym trådstarter

Jeg håber på et nyt job, og hvis det går godt, skal jeg sige mit job op inden udgangen af måneden. Jeg har en formodning om at det ikke vil være velset.

Min chef (ejer af virksomheden) er på ferie i næste uge. Jeg VED hun læser mails på ferien, men i teorien kunne hun måske benægte at have set mailen - nogen der ved om min skriftlige opsigelse per email vil være gyldig sådan juridisk set?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar

Anonym

Anonym skriver:

Jeg håber på et nyt job, og hvis det går godt, skal jeg sige mit job op inden udgangen af måneden. Jeg har en formodning om at det ikke vil være velset.

Min chef (ejer af virksomheden) er på ferie i næste uge. Jeg VED hun læser mails på ferien, men i teorien kunne hun måske benægte at have set mailen - nogen der ved om min skriftlige opsigelse per email vil være gyldig sådan juridisk set?

Ja, det vil den være. Men er der ikke en HR person, du kan sætte på som CC?

Anmeld Citér

22. januar

drabo

Profilbillede for drabo

Ja - det handler om hvornår den er afsendt og ikke hvornår en person evt måtte åbne sin mail - man kan ikke sige folk ikke kan sige op fordi man er på ferie eller syg.

Hvis der ikke er en HR, så måske en tillidsrepræsentant eller sekretær du kan sætte CC og bede om en bekræftelse på modtagelse. Måske bare den medarbejder, der normalt står for ting som løn og ferie - hvis i kun er to (dig og chefen) bliver det selvfølgelig svært.

Tænker også du kunne lave et fysisk brev som supplement og lægge i chefens fysiske indbakke eller give til sekretæren - så du har opsagt gennem flere kanaler - skriv gerne i begge at du også har opsagt pr. mail/brev.

Anmeld Citér

22. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, det vil den være. Men er der ikke en HR person, du kan sætte på som CC?

Tak for svar. Vi er ikke så mange, men det er jo ligemeget hvis bare det er gyldigt 

Anmeld Citér

22. januar

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Ja - det handler om hvornår den er afsendt og ikke hvornår en person evt måtte åbne sin mail - man kan ikke sige folk ikke kan sige op fordi man er på ferie eller syg.

Hvis der ikke er en HR, så måske en tillidsrepræsentant eller sekretær du kan sætte CC og bede om en bekræftelse på modtagelse. Måske bare den medarbejder, der normalt står for ting som løn og ferie - hvis i kun er to (dig og chefen) bliver det selvfølgelig svært.

Tænker også du kunne lave et fysisk brev som supplement og lægge i chefens fysiske indbakke eller give til sekretæren - så du har opsagt gennem flere kanaler - skriv gerne i begge at du også har opsagt pr. mail/brev.

Tak for svar. Vi er kun få medarbejdere, hvis jeg skulle sætte nogen i cc var det nok nærmest mig selv

Anmeld Citér

22. januar

Anonym

Jeg var i samme situation. Satte lønmedarbejderen på cc, og bad om bekræftigelse på mailen. Da jeg intet modtog (fordi chef holdt fri) skrev jeg til hende fra løn om hun ville bekræfte modtagelsen og det gjorde hun så  

Anmeld Citér

23. januar

Hamder

Profilbillede for Hamder

Personligt. 

Så siger jeg altid op så hurtigt som muligt, det gør det nemmere for mine kollegaer at finde en løsning. 

Jeg har 1 med opsigelse, hvis jeg siger op lige så snart jeg ved det, har min virksomhed måske 60 dage til at finde en løsning end 30 dag, og jeg kan i ro mag overlevere mine opgaver. 

Men omvendt så har du slet ikke pligt til det. Opsigelse er altid den mrd man er i plus en mrd. 

Så i princippet kan du sende mail den 31 kl 2359 

Anmeld Citér

23. januar

drabo

Profilbillede for drabo
Hamder skriver:

Personligt. 

Så siger jeg altid op så hurtigt som muligt, det gør det nemmere for mine kollegaer at finde en løsning. 

Jeg har 1 med opsigelse, hvis jeg siger op lige så snart jeg ved det, har min virksomhed måske 60 dage til at finde en løsning end 30 dag, og jeg kan i ro mag overlevere mine opgaver. 

Men omvendt så har du slet ikke pligt til det. Opsigelse er altid den mrd man er i plus en mrd. 

Så i princippet kan du sende mail den 31 kl 2359 

Ja, men meget ofte falder løn og kontrakt nærmest først på plads de sidste dage inden den sidste i måneden - og det er også mit indtryk her - nemlig at trådstarter ikke endnu er sikker på at det nye job er hendes, samt at de ansættelsesvilkår de tilbyder er nogle hun vil acceptere - man er meget udsat, hvis man har opsagt sit job inden lønforhandlingen er afsluttet - da man så ikke rigtigt har nogen kort på hånden at spille medmindre man håber på en meget forstående arbejdsplads, der vil lade en trække opsigelsen tilbage.

Men ellers er jeg egentlig enig i at man opsiger sit job hurtigst muligt efter man er sikker - har dog også hørt historier om folk som troede de havde nyt job om 3 måneder, og hvor det nye ansættelsessted så pludselig trak tilbuddet tilbage - og så står der med håret  i postkassen og uden job - hvis man ikke har ventet længst muligt med sin opsigelse.

Anmeld Citér

23. januar

drabo

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.