SU lån av!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.515 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. januar

Anonym trådstarter

Hej.

Vil gerne lige starte med at frabede nedladende kommentarer, jeg er udemærket godt klar over at min situation ikke er god og det er uansvarligt.

nå, men jer som har taget lån, hvad skylder i? Og hvad afdrager i med? (Håber i har lyst til at dele) 

Jeg har en KÆMPE su gæld, på cirka 600.000,- fuldstændig sindsygt - 3 x barsel, corona lån og rigtig mange år på su som enlig forsøger, det skræmmer mig helt hvordan det bliver når jeg er færdig med min uddannelse her om 2 år.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar

Ekko

Profilbillede for Ekko

Jeg stiftede også en del SU gæld dog mindre. Pt er den 178.000 kroner 

Jeg har afdraget med 1800 kroner om måneden i 4 år. Nu er den sat i bero, da jeg er blevet førtidspensionist. Det var absolut heller ikke planen, da jeg brugte 12 år på at færdiggøre en kandidatgrad. Jeg tænker egentlig at søge gældssanering, men ved ikke om det er realistisk for dig. Det kommer an på din indkomst og alder og helbred mm. 

Mit svar er muligvis irrelevant, men jeg vil.blot sige, at jeg dømmer dig ikke og synes heller ikke at du selv skal gøre det. Der kan ske mange ting i løbet af livet, som man ikke er herre over, og i langt de fleste tilfælde er uddannelse/,videreuddannelse en god investering. Som man netop poster penge i for blandt andet at kunne give sit barn/børn en bedre levestandard end hvis min arbejder ufaglært eller som mig nu er på overførselsindkomst 

Nu ved jeg ikke, hvad du bliver uddannet som og hvordan dine jobmuligheder er. Det har også noget at sige, tænker jeg. Men jeg ville prioritere hurtigst muligt at afdrage så snart du er i job. 

Anmeld Citér

20. januar

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Anonym skriver:

Hej.

Vil gerne lige starte med at frabede nedladende kommentarer, jeg er udemærket godt klar over at min situation ikke er god og det er uansvarligt.

nå, men jer som har taget lån, hvad skylder i? Og hvad afdrager i med? (Håber i har lyst til at dele) 

Jeg har en KÆMPE su gæld, på cirka 600.000,- fuldstændig sindsygt - 3 x barsel, corona lån og rigtig mange år på su som enlig forsøger, det skræmmer mig helt hvordan det bliver når jeg er færdig med min uddannelse her om 2 år.

Har ingen ide om, hvad jeg startede ud med. Men med 3 år på su, samt su - lån, samt dobbelt su- og lån imens jeg var på barsel * 2 osv, så endte det med, at jeg betalte 3000 af om mdr. Jeg kører det sidste år nu. Ellers har jeg betalt af i snart 10 år

Men sådan er det.

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

skylder ca 260.000 og har ventet med at afdrage til 2 år efter endt uddannelse. (Så der er løbet renter på i 2 år efter). Afdrager med 1790 i måneden. Er færdig om 15 år jeg ser det som den bedste investering jeg har gjort i mit liv. Elsker det sted jeg er idag arbejdsmæssigt.  jeg ventede de 2 år fordi jeg vidste min løn ville stige rimelig eksplosivt de første par år. Startede ikke på en voldsom høj løn, men havde høje udgifter. Derfor ventede jeg lidt med den ekstra udgift. 

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

Jeg havde omkring 250.000 kr. i samlet studielån/slutlån. Det har taget mig 15 år at betale det tilbage med en ret høj sats hver måned - omkring 3.000 kr/måneden. Det var jo selvfølgelig kun muligt fordi jeg har en god løn. Synes også det var vildt uoverskueligt at have det lån stående. 

Ved du hvor meget, du kommer til at betale tilbage hver måned? 

Jeg dømte mig selv frygteligt dengang - så forstår dig. Det har man ikke brug for, at andre gør

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Jeg dømmer dig ikke, både min mand og jeg betaler af på vores lån. Jeg er færdig om et år, han mangler stadig en del år trods han blev færdig først. Men det havde noget med størrelsen at gøre.

Lige her og nu er det en absurd mængde penge og kan selvfølgelig have betydning for ens mulighed for købe hus og bil, men hvis du overholder dine afdrag, så forsvinder det en dag. Og det er jo kun en lille del af hvad man kommer til at låne i et livstidsperspektiv hvis man ellers låner til både biler og hus.

Og den dag du er færdig og vant til at undvære flere tusind kroner om måneden, bliver det ret fedt at kunne spare dem op

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

Min du gæld er på knap 495.000. Skammer mig ikke ærlig talt. Det var den eneste måde tingene kunne fungerer på for mig med su lån og enlig forsøger. 
jeg betaler ikk af på det endnu eftersom min uddannelse ikk er slut. 
men til den tid den er kommer jeg til at afdrage med 3500-4000 om måneden alt afhængig af job. (Det er også det eneste lån jeg har. )

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Jeg optog en del SU-lån da jeg var yngre. Jeg var psykisk sårbar dengang, og havde en del mislykkede forsøg på opstart af forskellige ungdomsuddannelser inden jeg færdiggjorde min HF hen over en håndfuld år. I den periode lånte jeg ca. 200.000 i alt. Derefter blev min mand færdiguddannet, og jeg valgte derfor ikke at ville låne mere. Nogle år senere, under corona, blev vi pludselig nødt til at anskaffe en bil (bl.a. så vi kunne få hverdagen til at hænge sammen med transport af et barn til en specialbørnehave i nabobyen). Vi endte med at låne 100.000 kr. mere i SU-lån, som udelukkende gik til bilen, fordi vi havde indtryk af at renten var bedre. Jeg indrømmer gerne at jeg ingen indsigt havde i privatøkonomi dengang, og har været sindssygt naiv med mine penge (f.eks. var jeg en usikker, ung mor til et barn med ADHD og autisme, der troede at jeg var nødt til at købe en masse dyrt udstyr, for at vise at jeg havde styr på det, og var god nok). Både min mand og jeg kommer fra kår hvor penge altid var noget der manglede, og som man samtidig skyldte alt for mange væk af. Jeg havde færdiggjort min bachelor, og skulle til at fortsætte på min kandidat, men opdagede så til min rædsel at der var påløbet næsten 100.000 kr. i renter gennem 5 års efterfølgende uddannelse samt tre barsler, så gælden var oppe og runde næsten 400.000 kr. Jeg brød fuldkommen sammen. Derefter tog fanden ved mig, og jeg tilegnede mig al den viden jeg kunne få fat på vedr. privatøkonomi og opsparing. En af de første bøger jeg læste var Sparegrisanarkisten af Sofie Østergaard. Jeg har også haft stor glæde af Jane Ibsen Pipers bøger og Early Retirement Extreme af Jacob Lund Fisker (hvis FIRE har interesse). Der er også tonsvis af inspirerende profiler med fokus på økonomi og/eller minimalisme, bæredygtighed og investering på sociale medier. Jeg tog et fuldtidsjob, samtidig med at jeg startede på min kandidat. Det er nu 2 1/2 år siden. Jeg har færdiggjort min uddannelse samtidig med at jeg har passet fuldtidsjob og tre børn. Samtidig har jeg reduceret SU-gælden fra 400.000 til 300.000, købt drømmehuset med min mand og sparet næsten 450.000 kr. op kontant. Vores økonomi er vendt fuldstændig på hovedet ift. for to år siden - på den positive måde! Du kan meget mere end du tror du kan. Tag tyren ved hornene. Tilegn dig den nødvendige viden, og læg en plan med et budget der er realistisk for dig og din familie. Det kommer selvfølgelig til at tage lang tid at afbetale en gæld af den størrelse, så det er enormt vigtigt at få skabt en bæredygtig tilværelse, hvor der både kan afbetales på gæld, spares op til uforudsete udgifter og forhåbentlig udleve nogle drømme. You can do it!

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Når du er færdig uddannet hvad får du så i løn kontra det du får nu. Tænker alt inkl. Lån su tilskud Osv. 

Anmeld Citér

20. januar

Jixy

Profilbillede for Jixy

Da jeg var færdig med min uddannelse skyldte jeg 265.000 kr. i SU-lån. Jeg har afdraget forskellige beløb, de sidste år har det været næsten 3.000 kr om måneden, og jeg er heldigvis snart færdig. Det har taget 9 år.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.