Jeg optog en del SU-lån da jeg var yngre. Jeg var psykisk sårbar dengang, og havde en del mislykkede forsøg på opstart af forskellige ungdomsuddannelser inden jeg færdiggjorde min HF hen over en håndfuld år. I den periode lånte jeg ca. 200.000 i alt. Derefter blev min mand færdiguddannet, og jeg valgte derfor ikke at ville låne mere. Nogle år senere, under corona, blev vi pludselig nødt til at anskaffe en bil (bl.a. så vi kunne få hverdagen til at hænge sammen med transport af et barn til en specialbørnehave i nabobyen). Vi endte med at låne 100.000 kr. mere i SU-lån, som udelukkende gik til bilen, fordi vi havde indtryk af at renten var bedre. Jeg indrømmer gerne at jeg ingen indsigt havde i privatøkonomi dengang, og har været sindssygt naiv med mine penge (f.eks. var jeg en usikker, ung mor til et barn med ADHD og autisme, der troede at jeg var nødt til at købe en masse dyrt udstyr, for at vise at jeg havde styr på det, og var god nok). Både min mand og jeg kommer fra kår hvor penge altid var noget der manglede, og som man samtidig skyldte alt for mange væk af. Jeg havde færdiggjort min bachelor, og skulle til at fortsætte på min kandidat, men opdagede så til min rædsel at der var påløbet næsten 100.000 kr. i renter gennem 5 års efterfølgende uddannelse samt tre barsler, så gælden var oppe og runde næsten 400.000 kr. Jeg brød fuldkommen sammen. Derefter tog fanden ved mig, og jeg tilegnede mig al den viden jeg kunne få fat på vedr. privatøkonomi og opsparing. En af de første bøger jeg læste var Sparegrisanarkisten af Sofie Østergaard. Jeg har også haft stor glæde af Jane Ibsen Pipers bøger og Early Retirement Extreme af Jacob Lund Fisker (hvis FIRE har interesse). Der er også tonsvis af inspirerende profiler med fokus på økonomi og/eller minimalisme, bæredygtighed og investering på sociale medier. Jeg tog et fuldtidsjob, samtidig med at jeg startede på min kandidat. Det er nu 2 1/2 år siden. Jeg har færdiggjort min uddannelse samtidig med at jeg har passet fuldtidsjob og tre børn. Samtidig har jeg reduceret SU-gælden fra 400.000 til 300.000, købt drømmehuset med min mand og sparet næsten 450.000 kr. op kontant. Vores økonomi er vendt fuldstændig på hovedet ift. for to år siden - på den positive måde! Du kan meget mere end du tror du kan.
Tag tyren ved hornene. Tilegn dig den nødvendige viden, og læg en plan med et budget der er realistisk for dig og din familie. Det kommer selvfølgelig til at tage lang tid at afbetale en gæld af den størrelse, så det er enormt vigtigt at få skabt en bæredygtig tilværelse, hvor der både kan afbetales på gæld, spares op til uforudsete udgifter og forhåbentlig udleve nogle drømme. You can do it! 
Anmeld
Citér