Herpes.. hjælp?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

I realiteten, jo.

Så det anbefalet at bruge kondom, for at undgå smitte. 

Fordi du kan stadig smitte selvom du ikke har et udbrud. 

Og hvis din partner ikke har herpes genetalis - som ikke er helt det samme som forkølelsessår. 

Så kan du give det videre til ham. 

Om end risikoen er noget lille, når der ikke er udbrud. 

Men den er der. 

I realiteten burde din kæreste/mand, nok blive tjekket for om han antistofferne for det i kroppen. 

Mindes jeg da man kan undersøge, og derved sw om man har sygdommen. 

Men under udbrud, bør kondom 100% bruges. 

Om i begge har det eller ej. 

Fordi det så bare kan fremprovokere et udbrud hos den anden. 

Men samtidig så er kondom ikke 100% Fordi hvis ikke det dækker området fuldkommen. 

Så kan det stadig smitte. 

Så hvis du har et udbrud, men manden har kondom på, men noget af det område med udbrud, bare rammer andet hud. Så kan han stadig blive smittet. 

Fik svar fra lægen - det er herpes type 1, altså det der normalt sidder som forkølelsessår.

Lægen sagde at vi ikke behøver bruge kondom når der ikke er udbrud

men ja tænker alligevel ikke man har lyst til at dyrke sex når man har det, for det er så smertefuldt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar

Anonym

Jeg kan trøste dig med at det første udbrud er det værste.

vh en der har levet med det i 10 år

Anmeld Citér

10. januar

Anonym

Anonym skriver:

Ok. Godt at høre det ikke er totalt invaliderende. Er det ved hver menstruation eller bare nogle gange om året?

Hvad så mht. smitte. Nu skrev du at I begge havde det. Jeg ved selvfølgelig ikke om min kæreste allerede er smittet - det kan han jo i princippet sagtens være, da jeg jo først har fundet ud af at jeg har det nu her (hvis podningen er positiv, hvilket jeg tror den er). Min læge sagde vi skulle bruge kondom, men det er vel kun ved udbrud? Jeg mener… vi er i fast forhold, så det er jo lidt utopi og tænke at man skal bruge kondom resten af livet?! Han har herpes som forkølelsessår, så måske det er ham der har givet mig det forneden, selvom vi ALDRIG kysser eller har oralsex, når han har udbrud. Regner med at kunne få at vide om det er herpes type 1 eller 2. Kunne læse man kunne smitte selvom virussen ikke er i udbrud.

og et andet spørgsmål mht. medicin. Håber det er okay at jeg spørger. Jeg nåede jo ikke at tage pillerne før udbruddet rent faktisk var godt igang, og min læge sagde at det havde bedst effekt hvis man tog medicinen ved det første udbrud, og inden der kom blærer. Betyder det så, at medicinen ikke vil hjælpe mig så meget? Hverken i denne omgang eller de evt. efterfølgende?

Det er ikke ved hver menstruation jeg får udbrud, men 4-6 gange om året ca. 

Vi undgår at have sex når vi har udbrud. Vi vil ikke risikere at sprede det til yderligere områder. Men udenfor udbrud bruger vi ikke kondom. 

mht medicinen, så har den aldrig virket ret godt på mig, hvis jeg er kommet for sent igang. Derfor har vi altid pillerne på os, jeg har 2 i min pung, så vi kan begynde behandling så snart vi bemærker noget på vej, og så virker de altså virkelig godt. Jeg har både type 1 og type 2, min kæreste har kun type 2. Medicinen virker på begge, det handler om timing. Men du har også virkning af medicinen nu, selvom det ikke føles sådan, så fortsæt endelig som lægen har foreskrevet det, så det ikke bliver værre

Anmeld Citér

11. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg kan trøste dig med at det første udbrud er det værste.

vh en der har levet med det i 10 år

Okay. Jeg tror måske muligvis det her er mit det andet udbrud Jeg havde noget sidste år hvor jeg også havde små sår der gjorde ondt på samme måde, men ikke blev til mere end det. Jeg mistænker det til at være mit første udbrud, men kan selvfølgelig ikke vide det Men håber ikke jeg er en af dem der er hårdt ramt flere gange om året. Mit er type 1.

Anmeld Citér

11. januar

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er ikke ved hver menstruation jeg får udbrud, men 4-6 gange om året ca. 

Vi undgår at have sex når vi har udbrud. Vi vil ikke risikere at sprede det til yderligere områder. Men udenfor udbrud bruger vi ikke kondom. 

mht medicinen, så har den aldrig virket ret godt på mig, hvis jeg er kommet for sent igang. Derfor har vi altid pillerne på os, jeg har 2 i min pung, så vi kan begynde behandling så snart vi bemærker noget på vej, og så virker de altså virkelig godt. Jeg har både type 1 og type 2, min kæreste har kun type 2. Medicinen virker på begge, det handler om timing. Men du har også virkning af medicinen nu, selvom det ikke føles sådan, så fortsæt endelig som lægen har foreskrevet det, så det ikke bliver værre

Ja okay. Lyder som en god ide. Jeg vil gøre det samme. Blev bekræftet i det er herpes I går og det er type 1. Kommer det så fra forkølelsessår? Eller hvordan?

Anmeld Citér

11. januar

Anonym

Anonym skriver:

Ja okay. Lyder som en god ide. Jeg vil gøre det samme. Blev bekræftet i det er herpes I går og det er type 1. Kommer det så fra forkølelsessår? Eller hvordan?

Det kan godt være sådan ja, af hvad jeg har læst mig til i hvertfald. Det er super træls, og jeg håber ikke at du skal få mange udbrud

Anmeld Citér

12. januar

Ammelia

Profilbillede for Ammelia
Anonym skriver:

Okay.. det kan være det der er sket - jeg har ellers også været enormt påpasselig med andre sexpartnere ift. kondom og mener kun der har været en enkelt gang inden dette forhold startede, hvor vi ikke beskyttede os. Men der skal selvfølgelig heller ikke mere til

men symptomerne kom først da jeg var sammen med ham jeg er i forhold med nu  

Bare super træls, når man bare har det for evigt. Mit udbrud er også mega smertefuldt lige nu. Hvor tit har du det og hvad gør du for at mildne det?

Det afhænger af meget.. jeg har lige været lagt ned med stress.. op til jeg fik en sygemelding fik jeg det 2 gange om måneden men var også syg konstant.. nu har jeg ikke haft et udbrud i 6mdr.. der kan komme et udbrud hvis jeg er presset eller syg

ja det træls.. men kondomet beskytter ikke mod overførsel ved oralsex.. det smitter fra mund til kønsdele og ikke omvendt.. jeg anede det ikke og min partner på det tidspunkt havde ikke synligt forkølelsessår… og jeg blev ikke smittet på munden.. men test har påvist at jeg er smittet via herpes fra munden (kan ikke huske hvad det hedder)

ja de røv ag skulle have det resten af livet

Anmeld Citér

14. januar

Anonym trådstarter

Ammelia skriver:

Det afhænger af meget.. jeg har lige været lagt ned med stress.. op til jeg fik en sygemelding fik jeg det 2 gange om måneden men var også syg konstant.. nu har jeg ikke haft et udbrud i 6mdr.. der kan komme et udbrud hvis jeg er presset eller syg

ja det træls.. men kondomet beskytter ikke mod overførsel ved oralsex.. det smitter fra mund til kønsdele og ikke omvendt.. jeg anede det ikke og min partner på det tidspunkt havde ikke synligt forkølelsessår… og jeg blev ikke smittet på munden.. men test har påvist at jeg er smittet via herpes fra munden (kan ikke huske hvad det hedder)

ja de røv ag skulle have det resten af livet

Er med på at kondom ikke beskytter ved oralsex på mig Så det er sgu ikke nemt at beskytte sig imod herpes når 80% af befolkningen har det i kroppen og man jo som regel ikke beskytter sig ved oralsex på kvinder

Ja - Det hedder herpes type 1 når det oftest er fra forkølelsessår, og type 2 når det er fra kønsdelene. Mit er type 1, så det er fra forkølelsessår går jeg ud fra. Jeg er lige som dig heller ikke smittet på munden, lige som min kæreste er.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.