Et brud, en ny kæreste som er svigermors drøm..
Min mand var mig utro, fandt en anden han ønskede at være kærester med og gjorde det forbi med mig. Vi var fra hinanden nogle måneder før manden undskyldte og ønskede han aldrig havde gjort det. Manden ønskede tilbage, vi talte og begyndte at ses igen.
Situationen udviklede sig da manden ville gøre det forbi med kæresten/elskerinden, hun var nu gravid og ville beholde barnet. Manden var gal, da de havde aftalte inden børn sammen, da de begyndte at være sammen. Kvinden ønskede ingen børn. Men nu ville hun og hun ville have han skulle være far for det barn.
I den tid kort tid, par måneder de havde været kærester, havde de mødt deres forældre og nu næremere vi os mit spørgsmål. Min mands mor har aldrig kunne lide mig, men min mands nye kæreste/elskerinde er hans mor glad for, og nu hvor han ønsker tilbage til mig og skal forholde sig til elskerinde venter hans barn. Har hans mor kontakt med elskerinde og ses med hende, hvilket elskerinden fortæller ham, ikke hans egen mor.
Hvorledes skal min mand eller jeg forholde os til at hans mor mere se ham sammen med elskerinden og ikke mig?
I den tid han var mig utro og efterfølgende hørte jeg intet til hende… men elskerinden kontakter hun da hun finder ud af at manden har gjort det forbi, og ikke ønskede barnet. Hun ønsker kontakt med kvinden og ses med hende.
Jeg burde bare glad for at manden vil mig, men jeg rammes af min svigermors tydelige valg.
Gittes svar
Hej Mie67,
Den situation du beskriver er kompleks. Det er meget forståeligt at du føler dig ramt og hvis det er svært for dig at bevare optimismen, hvis du mener, at din svigermor aldrig har kunnet lide dig.
Der er flere aspekter, som jeg vil opfordre dig til at overveje.
Det ene er, at par ofte, begge eller den ene, kan være i tvivl om hvad andre synes om dem eller deres forhold. Imidlertid betyder det ikke så meget i sidste ende. Hvis to mennesker vælger hinanden, så som du og din mand, vil omgivelserne næsten altid acceptere det og tilpasse sig, hvis de ser, at I har det godt sammen. Så på den måde vil jeg sige: Glem hvad din svigermor måtte synes og koncentrer dig om dit forhold til din mand.
Du skriver ikke noget om, hvorfor du tror, at hun ikke kan lide dig. Er der noget i det, som du kan arbejde på, med henblik på at få en bedre relation med hende? Hvis I som par viser valget af hinanden og du gør hvad du kan for at understøtte gode familie-relationer, kan der måske over tid ændres noget.
Min tanke er også, at det kan jo godt være at din svigermor umiddelbart har haft en god kemi med den anden kvinde. Jeg forstår, hvis det gør dig ondt. Men forsøg om du kan slippe din længsel efter den form for accept og interesse, som du kan se at den anden får. Det er klart, at det er anstrengende at du på den måde næppe slipper for din mands elskerinde foreløbig, og at det også kan føles som en trussel imod dit parforhold, at din svigermor har kontakt med hende. Det lyder som om at du har den fantasi at hun bedre kan lide hende. Er det noget du ved og har talt med din svigermor om, eller er det noget, du forestiller dig? Kunne du få afklaret hvor hun står i forhold til dig ved at tale med hende om det? Måske drejer det sig "bare" om, at din svigermor ønsker kontakt med det kommende barnebarn?
Det er tungt, men hvis du vælger din mand, er det nok noget du må se i øjnene at skulle deale med længe fremover.
Mvh.
Gitte
Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmeside: gittesander.dk