Flytning og skolevalg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

583 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. januar

Anonym trådstarter

Hej med jer. Og godt nytår.

Jeg søger noget råd og vejledning. Jeg står i den situation, at jeg gerne vil flytte til den anden ende af den by jeg bor i. Min datter på 5 starter i skole til Maj og er derfor kommet i tvivl omkring hvordan jeg skal gøre ift skole. 

Hun står og skal starte på den skole, som høre inden under vores nuværende distrikt, men da jeg jo gerne vil flytte ned til den anden ende af byen, er jeg lidt i tvivl om jeg egentlig skal have hende til at starte på en skole der? 
- jeg aner ikke hvornår jeg for tilbudt en bolig i det område, men for løbende tilbud derfra. 
Jeg ønsker self at min datter for så få ryk som muligt ift skole. 

Jeg tænker lidt om løsningen kunne være, at starte hende op i en skole i det område jeg gerne vil bo i og så tage den køre tur hverdag, eller om det lyder som en dum ide, i og med at jeg jo ikke realt set ved hvor længe der går, før vi flytter ned i det distrikt. 

- hvad havde I gjort i lignede situation?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Kommer an på hvor stor byen er, for i mit hoved er det ligesom min by og så er det hip som hap, så har indtrykket af at det er en større by du bor i? - så kan du vel ikke være 100% på hvor du kommer til at bo og derved hvilken skole som er tættest på ?

Anmeld Citér

1. januar

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Kommer an på hvor stor byen er, for i mit hoved er det ligesom min by og så er det hip som hap, så har indtrykket af at det er en større by du bor i? - så kan du vel ikke være 100% på hvor du kommer til at bo og derved hvilken skole som er tættest på ?

Bor i en okay stor by, så hun ville hvert fald bruge 30 min på en cykel frem og tilbage, når hun er stor nok, hvis hun bliver på den nuværende skole. 
og jo, kan godt være sikker, da det kun er et specifikt område jeg søger bolig i. 

Anmeld Citér

1. januar

TLO

Vores går i 1 kl. blot så du kender mit udgangspunkt, og jeg ville i din situation lade mit barn starte op, der hvor vi skulle flytte til.

Det lyder på dit oplæg som om, du tænker en flytning er indenfor et års tid, og du er sikker på, at I kommer til at flytte til pågældende område/skoledistrikt.

I de små klasser er de alligevel afhængig af os som forældre, når der skal en legeaftale i stand, så hvis du er indstillet på noget ekstra transport ifh, tænker jeg,det er bedst. Senere bliver det vigtigt at skolen og venner er indenfor ok cykelafstand.

Godt nytår

Anmeld Citér

1. januar

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg vil helt klart også sige at du skal starte hende op i den skole, der kommer til at være tæt på jeres nye bolig. Men kan du stadig nå at skrive hende op til den?

Anmeld Citér

1. januar

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hvis du kan ville jeg starte hende op på den skole tættere på der hvor I skal bo. 

Men du skal selvfølgelig være sikker på at I rent faktisk flytter til den del af byen - og især nu du endnu ikke har en bolig er der stadig en del usikkerhed forbundet med det. 
Men er du sikker på at I skal flytte snarest, og er der åbent på den skole, så ville jeg starte hende op der og så æde den ekstra transporttid indtil du får bolig. 
Og så skynde dig og find en bolig så hun ikke skal have for mange skift på samme tid. 

Anmeld Citér

1. januar

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Jeg har en dreng i 7 klasse, og med det udgangspunkt vil jeg sige (han har flyttet skole ift flytning og en enkelt gang pga mistrivsel på skolen), så vil jeg klart anbefale at hun starter i det distrikt I flytter til. Hvis du er 100% sikker på I før eller siden flytter dertil, så skal hun da bestemt gå der! Det andet vil være et unødigt skift. 

husk dog, at det er ikke en garanti hun får plads på en anden skole. Ville bestemt kontakte dem og høre! Men er der ikke plads, er det børnene i distriktet der har “fortrinsret”. Bor du i distriktet har hun krav på en plads. 

Anmeld Citér

1. januar

drabo

Profilbillede for drabo

Ville også vælge skolen der hvor i regner med at flytte til - men som andre skriver alt efter reglerne i jeres kommune og skolens søgning fra eget distrikt og andre, så er der måske ikke garanti for at i kan få en plads der.

Dog vil jeg tro, at såfremt i har en underskrevet kontrakt på en lejebolig i distriktet inden skolestart (også selvom indflytning først er senere), så vil i kunne få en plads til skolestart. Det kunne vi i alt fald, selvom det kun var en underskrevet byggekontrakt på et hus, som først ville stå klart 1,5 år efter skolestart i et skoledistrikt, hvor der ellers er venteliste for børn, som bor udenfor distriktet - og selvom vi jo så boede et stykke fra skolen de første 1,5 år, så var det ikke noget problem i forhold til legeaftaler og andet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.