Underretning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

744 visninger
11 svar
18 synes godt om
31. december 2024

Anonym trådstarter

Jeg kender et ægtepar, som er plejeforældre. Deres tidligere plejebarn er fyldt 18, og de skal have et nyt om få måneder, hvor barnet vil blive tvangsfjernet. Jeg - og andre, som kender parret - burde have lavet en underretning allerede på det tidligere plejebarn, men lod stå til. Nu vil jeg gerne forhindre, at et nyt barn skal vokse op hos dem. Men kan man overhovedet lave en underretning, før barnet formelt er placeret hos dem? Jeg kender ikke barnets navn, men dets alder og hjemkommune. 
Jeg vil underrette anonymt, da der er tale om (sviger)familie. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. december 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Jeg forstår slet ikke hvordan de kan få tvangsfjernet et barn og samtidig få et nyt barn i pleje? Der er da noget der ikke stemmer?

men ja du kan altid lave en anonym underretning også selvom barnet endnu ikke er ankommet.

Anmeld Citér

31. december 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman
Solsikke9 skriver:

Jeg forstår slet ikke hvordan de kan få tvangsfjernet et barn og samtidig få et nyt barn i pleje? Der er da noget der ikke stemmer?

men ja du kan altid lave en anonym underretning også selvom barnet endnu ikke er ankommet.

Tænker det er barnet der skal i pleje der er tvangsfjernet

Anmeld Citér

31. december 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Kommer jo lidt an på hvorfor du vil underretter ?

Jeg tænker at en plejefamilie har kurser osv og det er noget man brænder for, derved ikke sagt at der ikke kan være dårlige plejeforældre. Kommunen har jo godkendt dem og har vel løbende kontakt til dem

Tænker hvis der havde været noget at underrette havde I jo selvfølgelig underrettet ved det andet barn, ellers har I jo brudt loven, man har pligt til at underrette hvis man har kendskab til forsømmelse osv. Man kan ikke rigtig underrette på forhånd tænker jeg

Anmeld Citér

1. januar

Timf

Profilbillede for Timf

Jamen du kan ringe anonymt ind til kommunen, og sige du vil snakke med børn og familie afdelingen, sige hvad dilemmaet er osv og så kan du tage den videre eller i hvert fald sige hvad i skal gøre. Det er helt sikkert i barnets bedste tarv at barnet ikke først er fjernet fra sin egen familie og vil komme et sted hen der er dårligt for barnet at være. 

Jeg håber det hjalp lidt 

Anmeld Citér

1. januar

Anonym trådstarter

Mamman skriver:

Tænker det er barnet der skal i pleje der er tvangsfjernet

Netop. 

Anmeld Citér

1. januar

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Kommer jo lidt an på hvorfor du vil underretter ?

Jeg tænker at en plejefamilie har kurser osv og det er noget man brænder for, derved ikke sagt at der ikke kan være dårlige plejeforældre. Kommunen har jo godkendt dem og har vel løbende kontakt til dem

Tænker hvis der havde været noget at underrette havde I jo selvfølgelig underrettet ved det andet barn, ellers har I jo brudt loven, man har pligt til at underrette hvis man har kendskab til forsømmelse osv. Man kan ikke rigtig underrette på forhånd tænker jeg

Jeg skrev: “Jeg - og andre, som kender parret - burde have lavet en underretning allerede på det tidligere plejebarn, men lod stå til. Nu vil jeg gerne forhindre, at et nyt barn skal vokse op hos dem.” Hvordan du får det til, at vi jo selvfølgelig har underrettet ved det andet barn, ved jeg ikke. Jeg vil ikke bruge krudt på at forsvare vores passivitet, men bare minde om, at tingene sjældent er sort/hvide, og at nogle opdagelser gøres langsomt og sent. Kommunen kan desuden være helt uvidende om, hvad der foregår i en familie, når de ikke er tilstede. 

Har du tænkt på, at dit indlæg kunne skræmme nogen fra at lave en velbegrundet underretning for at forhindre, at et nyt plejebarns trivsel er i fare? Det preller af på mig, men dine ord om lovbrud kunne i værste fald få den effekt. 

Anmeld Citér

1. januar

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Jeg skrev: “Jeg - og andre, som kender parret - burde have lavet en underretning allerede på det tidligere plejebarn, men lod stå til. Nu vil jeg gerne forhindre, at et nyt barn skal vokse op hos dem.” Hvordan du får det til, at vi jo selvfølgelig har underrettet ved det andet barn, ved jeg ikke. Jeg vil ikke bruge krudt på at forsvare vores passivitet, men bare minde om, at tingene sjældent er sort/hvide, og at nogle opdagelser gøres langsomt og sent. Kommunen kan desuden være helt uvidende om, hvad der foregår i en familie, når de ikke er tilstede. 

Har du tænkt på, at dit indlæg kunne skræmme nogen fra at lave en velbegrundet underretning for at forhindre, at et nyt plejebarns trivsel er i fare? Det preller af på mig, men dine ord om lovbrud kunne i værste fald få den effekt. 

Jeg skriver jo netop at hvis der var grund til at underrette havde I gjort det, da det er lovpligtigt.

Så I har jo nok vurderer at der ikke var grund til det, og så tænker jeg vi er nede i det små, hvor der måske snarere er snak om uenigheder i opdragelsen og det kan man ikke underrette om, uanset, så kan man stadig ikke underrette forud

Anmeld Citér

1. januar

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Jeg skriver jo netop at hvis der var grund til at underrette havde I gjort det, da det er lovpligtigt.

Så I har jo nok vurderer at der ikke var grund til det, og så tænker jeg vi er nede i det små, hvor der måske snarere er snak om uenigheder i opdragelsen og det kan man ikke underrette om, uanset, så kan man stadig ikke underrette forud

Kan du også vurdere på afstand, at jeg ikke kørte for stærkt på motorvejen i går, hvilket jeg jo ikke kan have gjort, da det er lovpligtigt at overholde fartgrænserne? 
Vi burde have underrettet = der var grundlag for en underretning, og vi begik en fejl ved ikke at gøre det. 

Dine gætterier er spild af din og min tid. Jeg ved, hvad der foregår i hjemmet. Jeg har besluttet at kontakte kommunen uanset og oplyse, hvorfor de er uegnede som plejeforældre. Det er måske formelt set ikke en underretning, men jeg antager, de vil tage vores oplysninger til efterretning. 

Anmeld Citér

1. januar

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Fortvivlet skriver:

Det er en besynderlig logik, at fordi man har erkendt at man har lavet en fejl ved ikke at handle, så var der nok ikke nogen grund til at handle i første omgang? Erkendelser - også erkendelsen af, at man har taget fejl, er jo for de fleste mennesker noget som sker over tid - og gudskelov kan vi så handle på bedste vis, og forsøge at rette op på dem. Her vil det jo være decideret bagvendt ikke at handle ud fra argument om at “det burde man have gjort noget før”.

TS: God idé at kontakt kommunen, eventuelt anonymt, og åbent fortælle om bekymringen. Det er ikke sikkert at du kan indgive en underretning på forhånd; men selvfølgelig skal du forsøge - det er en kæmpe belastning for det kommende plejebarn at blive placeret hos familien og så derefter eventuelt fjernet igen, så det er bare om at forsøge at handle allerede nu. Godt nytår 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.