Er jeg forelsket i en anden?
Jeg har fået et godt øje til min kollega og jeg aner ikke om det er gengældt. Han er yderst charmerende, på den helt rigtige måde. Vi arbejder i hver vores afdeling men har alligevel en del med hinanden at gøre i forbindelse med forskellige arbejdsopgaver. Jeg tager mig selv i at grave efter om der er noget jeg lige kan skrive til ham omkring og når han går forbi er der altid en kæk kommentar den ene eller anden vej. Det forvirre mig helt vildt, og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der foregår i mig. Han flyver rundt i mine tanker og det er simpelthen så skørt, især fordi det højst sandsynligt bare er mig der er totalt teenage crushed. Men med til forvirringen høre at jeg er gift og mor til to, mit parforhold er overordnet godt, vi har selvfølgelig vores op og nedture et parforhold på 10 år i baggagen. jeg kan slet ikke forestille mig en hverdag anderledes end idag, med mand og børn. Jeg er røv forvirret over mine følelser, nu hvor jeg føler mig ekstremt draget af min kollega, jeg er gået på juleferie og har et eller andet sted halv krise over at jeg ikke ser ham før i det nye år, den er jo helt gal, hvad er det der foregår? Der har intet intimt eller direkte flirtende været mellem os og alligevel føler jeg mig som en teenager hver gang han er i nærheden. What to do?
Gittes svar
Hej,
Du kender dig selv bedst, så om du er forelsket i din kollega ved du bedst selv. Men det lyder som om at du i hvert fald er tiltrukket af din kollega.
Det er helt almindeligt igennem et langvarigt parforhold at opleve at blive tiltrukket af andre. Det er ikke noget, der tales så højt om, men de fleste oplever det. Og der er i øvrigt også rigtig mange, der oplever det på arbejdspladsen, som jo er der, vi tilbringer mange vågne timer, og også der hvor vi ofte viser en version af os selv, hvor vi gør os umage. På den måde kan man måske næsten sige, at vi ofte er mere tiltrækkende på arbejdet.
Imidlertid er det for de fleste noget rod at blive direkte forelsket i hinanden på arbejdspladsen. Der kan være hierakiske opbygninger, der bliver forstyrret. Plus at vi ikke nødvendigvis gør et bedre stykke arbejde, hvis vi er forelsket. Heller ikke selvom det måske føles sådan. Dette siger jeg, fordi mennesker har tendens til, når de forelsker sig at blive mere urealistiske, mere vovede, man kan have en dårligere koncentration og ganske enkelt beskæftige sig tankemæssigt alt for meget med den, som man er forelsket i, fremfor at fokusere på arbejdsopgaverne.
Men det er jo også en rar og kan være en helt berusende følelse at være forelsket, man kan føle sig meget levende, passioneret, og måske mere impulsiv og handlende. Og siden at en tiltrækning som regel går begge veje, kan begge parter jo nyde godt af den positive kontakt. Som er det en positiv spiral, hvor den enes positive attitude genererer den andens positive respons og reaktion, og vice versa.
Her er det så, at det kan være klogt at være meget opmærksom på, at der ligger nogle vigtige beslutninger at tage, når man mærker den slags tiltrækning, som du mærker. Du kan bruge ferien på at overveje hvilke beslutninger du vil tage for dig selv. Fordi: Hvad der videre kommer til at ske, afhænger i høj grad af dine valg.
Prøv at skille følelse fra handling. Altså se i øjnene, at een ting er hvad du føler, en anden ting er hvordan du handler.
Dem som ender ud med en affære på arbejdspladsen har truffet mange valg af handling undervejs. Ofte ubevidst, og det er så her, hvor at hvis man gør sig det mere bevidst, kan man se muligheden for at vælge. Der er ikke noget galt med de følelser du har. Men hvad angår handligner kan der være handlinger, du ikke ønsker for dig selv og din familie.
Jeg taler her også om de helt små uskyldige handlinger, så som hvad man fx sender til sin kollega eller hvornår man stikker hvilket smil. Det er de små signaler, der får det til at udvikle sig. Man rykker langsomt grænserne for hvad man kan finde på at sige og gøre overfor hinanden. Og hvis du ikke vil en affære med den person, du er tiltrukket af, er det klogt at tage kontrol over dine handlinger og dermed en større kontrol over situationen, inden den ruller derudaf af sig selv.
Selvfølgelig er nogle af de helt store realistiske spørgsmål om du er parat til for eksempel at miste dit arbejde eller din familie, hvis du lader tiltrækningen udvikle sig til noget mere.
Nogle gange er tiltrækninger og forelskelser så store og klare, måske endda voldsomme, at man føler, at der er ingen vej udenom. Man er nødt til at se, hvad dette kan udvikle sig til. Men andre gange ved man med sig selv, at det vil i sidste ende ikke være det værd. Eller man kender måske sig selv og sine egen historie og/eller situation derhjemme godt nok ti lat vide, at der var måske noget andet man i stedet burde gøre.
Der er desværre ikke nogen andre, der kan fortælle dig hvad du skal. Du kan selvfølgelig godt tale med en fortrolig om hvordan du har det med din kollega. Du kan også gå i terapi med det. Men du ved, forelskelser og tiltrækninger er så personlige, så det er kun en selv, der i sidste ende ved, hvad der vil være det rigtige, og som skal tage ansvaret for sine handlinger i den sidste ende. Men en ven eller en terapeut kan måske hjælpe dig med at udrede og klare dine tanker omkring hvad der foregår.
Og så vil jeg da også bare sige: Nyd det. Det er jo dejligt og livfuldt at se på et andet menneske, som skaber positive følelser i dig. Men lad nu være med at gøre noget, du kommer til at fortryde, kan jeg så ikke lade være med at tilføje.
Venlig hilsen
Gitte
PS. I folkemunde antager mange at det, som du beskriver, kun sker hvis man har det dårligt derhjemme. Det er slet ikke tilfældet. De fleste bliver tiltrukket, simpelthen fordi de bruger tid sammen og fordi der opstår en mulighed for det. Så der behøver ikke være noget "galt" derhjemme af den grund. Tiltrækning er ikke så farligt. Det, der kan have store konsekvenser, er de handlinger man gør eller ikke gør, fordi man føler sig tiltrukket af en anden.
Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmeside: gittesander.dk