Iq

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.720 visninger
10 svar
8 synes godt om
21. december 2024

Meheju

Profilbillede for Meheju

Til alle herinde

Min 13 årige søn har altid haft det fagligt svært i skolen, hele hans skoleliv. Han er konstateret ordblind i 5. klasse men alligevel er han på et fagligt niveau langt under hans jævnaldrende.

Han skiftede skole, da han skulle i 7 kl, da vores skole i byen kun går til 6. kl og her tager lærerene endelig tingene alvorligt, hvilket de ikke har gjort på forrige skole i nogle af årerne.

Han er blevet wisc testet (hedder det vist) i denne uge og psykologen der tog testen ringede med svaret forleden, fordi vi gerne ville have det. 

Det skal siges at jeg altid har holdt på at vores søn ikke skulle IQ testet men alligevel får jeg et svar at vores søn IQ er på 65, hvilket betyder at han faktisk er mental retarderet. Det syntes jeg er hårdt at få vide, da man i samme åndedrag fik at vide at han får ikke nogen afgangseksamen fra folkeskolen. 

Vi skal til møde på skolen til januar men hvordan kan man iq teste et barn hvor testen også har ord i, nå drengen er ordblind?

Hvilken fremtid har han uden en afgangseksamen?

Er der andre her der har stået i samme dillemma?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Det er svært for os at spå om din søns fremtid, men synes du bør kontakte fagfolk for at få foretaget de nødvendige undersøgelser for at finde ud af præcis hvilke udfordringer dit bern har og hvilke behov han har for hjælp. Kontakt din læge og kommunens familierådgivning få en snak

Anmeld Citér

21. december 2024

Meheju

Profilbillede for Meheju
Minime2018 skriver:

Det er svært for os at spå om din søns fremtid, men synes du bør kontakte fagfolk for at få foretaget de nødvendige undersøgelser for at finde ud af præcis hvilke udfordringer dit bern har og hvilke behov han har for hjælp. Kontakt din læge og kommunens familierådgivning få en snak



Det var nu mere for at høre om andre har stået i samme situation 

Anmeld Citér

21. december 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Meheju skriver:

Til alle herinde

Min 13 årige søn har altid haft det fagligt svært i skolen, hele hans skoleliv. Han er konstateret ordblind i 5. klasse men alligevel er han på et fagligt niveau langt under hans jævnaldrende.

Han skiftede skole, da han skulle i 7 kl, da vores skole i byen kun går til 6. kl og her tager lærerene endelig tingene alvorligt, hvilket de ikke har gjort på forrige skole i nogle af årerne.

Han er blevet wisc testet (hedder det vist) i denne uge og psykologen der tog testen ringede med svaret forleden, fordi vi gerne ville have det. 

Det skal siges at jeg altid har holdt på at vores søn ikke skulle IQ testet men alligevel får jeg et svar at vores søn IQ er på 65, hvilket betyder at han faktisk er mental retarderet. Det syntes jeg er hårdt at få vide, da man i samme åndedrag fik at vide at han får ikke nogen afgangseksamen fra folkeskolen. 

Vi skal til møde på skolen til januar men hvordan kan man iq teste et barn hvor testen også har ord i, nå drengen er ordblind?

Hvilken fremtid har han uden en afgangseksamen?

Er der andre her der har stået i samme dillemma?



Jeg har ikke stået i din situation men har noget viden du måske kan bruge.

en iq test er ikke baseret kun på ord, det er også evnen til at kunne genkende mønstre, tænke logisk, løsningsorienteret, og man taler ofte også om krystallinisk intelligens og flydende intelligens. 

krystallinisk intelligens indebærer at bruge vores erfaringer og viden til at problemløse. Den flydende intelligens er at kunne løse problemer på en ny måde uden at kunne trække på erfaringer.

Den flydende intelligens kan trænes, med fx hukommelses opgaver osv.

en iq test er meget bred netop for ikke at tabe nogen. Du kan jo heller ikke sammenligne hvis du tester en abe og en guldfisk i hvem der er bedst til at klatre.

Jeg tænker jeres barn må fungere i andre aspekter af sit liv, siden der ikke har været indsátser på hans sociale evner fx, eller han er blevet tildelt noget støtte o.lign. 
en ting er fagligheden, men det er ikke alt. 
Jeg tænker også, at han ikke er mentalt retarderet. For så havde I nok bemærket noget ved ham. At have en lav iq er ikke nødvendigvis ensbetydende med han er retarderet, men måske nærmere et udtryk for han kæmper med nogen ting, som måske overordnet er “nemt” for andre, og der er det jo skolen så nu kan sætte ind og hjælpe ham bedst muligt på vej.

De vil også vurdere muligheder, om han måske via en specialklasse kan få mulighed for på sigt at få en afgangseksamen, måske han skal gå et par år ekstra, eller måske han vil fungere bedre senere på fx FGU der ér mere praktisk orienteret også, men også er for unge der kæmper med diverse ting. Der er rigtig mange tilbud i den dur, og det skal i, og de professionelle mennesker omkring ham løbende vurdere hvad der vil være bedst og give mening for jeres dreng.

 

dertil, hvis han ikke skulle kunne gennemføre en eksamen, så er der stadig muligheder for ham. Han kan komme i praktik, få en speciel aftale ift arbejde hvor han kan blive oplært og der bliver taget hensyn til ham og hans behov. Han bliver ikke stillet hen i et hjørne og skal stå der hele livet. Der er så mange instanser i kommunen mm der netop er specialiseret i det her, og kan hjælpe ham med at få en meningsfuld hverdag både i arbejdslivet når han når den alder, men også når han føler sig klar til at flytte hjemmefra, kan han få en der støtter ham i indkøb, husholdning, alt.. 

så selvom det er en kæmpe mavepuster at få, så er det vigtigt du husker dig selv på der er ekstremt mange muligheder i Danmark. Og han skal nok få hjælp, han skal nok få et dejligt liv, og han er ikke spor forkert blot pga hans iq. Han er stadig jeres skønne dreng, hans vej gennem livet har bare ledt ham ned af en ny sti nu, og det skal nok gå. Vi har alle vores sti vi må følge.

jeg håber det måske gav dig lidt svar, forhåbentlig lidt ro i maven, og så håber jeg du og din familie får en dejlig jul og et godt nytår sammen, og så er i klar til at tage hul på det her i det nye år og finde den helt rette sti for ham

Anmeld Citér

21. december 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg havde for nogle år siden en elev med en IQ på samme niveau som din søns. Det blev konstateret, da han gik i 8. klasse - i dette tilfælde var det forældrene, der ikke ønskede ham testet tidligere. 
Han lå på 02 og 4 i de basale færdigheder som læsning og retstavning, men abstrakt tænkning, at læse mellem linjerne etc. var ikke muligt for ham, og derfor blev hans udfordringer større og større i udskolingen. 
Han havde gode relationer til de andre i klassen, som var meget omsorgsfulde over for ham, og manglede ikke venner. Desuden havde han en skøn humor. Så socialt klarede han sig fint og trivedes.

Da vi som almindelig folkeskole ikke kunne tilbyde ham undervisning, som tilgodeså hans faglige udfordringer, blev han visiteret til specialskole. Han nægtede imidlertid at give det en chance allerede efter første dag. I hans selvforståelse var han som alle andre i sin gamle klasse og ikke som de nye klassekammerater på specialskolen. Så efter nogle måneder kom han tilbage i klassen - udelukkende med hans trivsel for øje. Forældrene var altså indforståede med, at hans udbytte af undervisningen var stærkt begrænset. 

Til afgangsprøverne gik han op i et reduceret antal fag - dem, vi vidste, han ville have en reel chance for at bestå. Efterfølgende gik han i et særligt 10. klasses tilbud og herefter påbegyndte han STU, som han så vidt jeg ved stadig er i gang med. Han har næppe gennemført en fuld afgangseksamen, men det tager STU højde for, og det vil med al sandsynlighed også være løsningen for din søn. 

Der er gode muligheder for tilrettelæggelse af et særligt ungdomsuddannelsesforløb for din søn. Han bliver ikke “syltet” af systemet. Du vil helt sikkert få rådgivning af PPR og af UU-vejlederen om dette. 

Det er et sårbart tidspunkt at få indsigt i, at man er “anderledes”, når man er teenager og bare ønsker at være som alle andre. Min elev fik ikke dengang at vide, hvad hans IQ var, ligesom ingen brugte udtrykket mentalt retarderet over for ham, selvom det formelt er det, han er. 

I dit sted ville jeg opsøge viden og al den hjælp, der er at få både fra PPR og fra forældre til børn med samme udfordringer. Der må være nogle grupper/pårørendeforeninger. 

“Mentalt retarderet” lyder meget bombastisk, men der er flere, end man forventer, som ligger i dette område, og som får en tilværelse, der er ret “normal” med job, et socialt liv osv. 

Anmeld Citér

21. december 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Har testen ord ?

Min dreng fik den lavet som 6 årige og der fremgik (selvfølgelig) ikke ord, men var mønstre, hukommelse, arbejdshastighed mm 

Anmeld Citér

21. december 2024

noder1

Profilbillede for noder1

Kære du

 

Hvis du ikke er medlem af Ordblindeforeningen, vil det være en god idé at blive det. 

 

På Facebook findes en side, der hedder "Ordblinde og undervisning". Her kan man spørge om mange forskellige ting. Flere gange er det blevet oplyst, at man ikke kan bruge WISC-test på ordblinde. Bliv evt. medlem af denne facebookside og læs mere om det her.

 

 

Anmeld Citér

22. december 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
*.* skriver:



Jeg har ikke stået i din situation men har noget viden du måske kan bruge.

en iq test er ikke baseret kun på ord, det er også evnen til at kunne genkende mønstre, tænke logisk, løsningsorienteret, og man taler ofte også om krystallinisk intelligens og flydende intelligens. 

krystallinisk intelligens indebærer at bruge vores erfaringer og viden til at problemløse. Den flydende intelligens er at kunne løse problemer på en ny måde uden at kunne trække på erfaringer.

Den flydende intelligens kan trænes, med fx hukommelses opgaver osv.

en iq test er meget bred netop for ikke at tabe nogen. Du kan jo heller ikke sammenligne hvis du tester en abe og en guldfisk i hvem der er bedst til at klatre.

Jeg tænker jeres barn må fungere i andre aspekter af sit liv, siden der ikke har været indsátser på hans sociale evner fx, eller han er blevet tildelt noget støtte o.lign. 
en ting er fagligheden, men det er ikke alt. 
Jeg tænker også, at han ikke er mentalt retarderet. For så havde I nok bemærket noget ved ham. At have en lav iq er ikke nødvendigvis ensbetydende med han er retarderet, men måske nærmere et udtryk for han kæmper med nogen ting, som måske overordnet er “nemt” for andre, og der er det jo skolen så nu kan sætte ind og hjælpe ham bedst muligt på vej.

De vil også vurdere muligheder, om han måske via en specialklasse kan få mulighed for på sigt at få en afgangseksamen, måske han skal gå et par år ekstra, eller måske han vil fungere bedre senere på fx FGU der ér mere praktisk orienteret også, men også er for unge der kæmper med diverse ting. Der er rigtig mange tilbud i den dur, og det skal i, og de professionelle mennesker omkring ham løbende vurdere hvad der vil være bedst og give mening for jeres dreng.

 

dertil, hvis han ikke skulle kunne gennemføre en eksamen, så er der stadig muligheder for ham. Han kan komme i praktik, få en speciel aftale ift arbejde hvor han kan blive oplært og der bliver taget hensyn til ham og hans behov. Han bliver ikke stillet hen i et hjørne og skal stå der hele livet. Der er så mange instanser i kommunen mm der netop er specialiseret i det her, og kan hjælpe ham med at få en meningsfuld hverdag både i arbejdslivet når han når den alder, men også når han føler sig klar til at flytte hjemmefra, kan han få en der støtter ham i indkøb, husholdning, alt.. 

så selvom det er en kæmpe mavepuster at få, så er det vigtigt du husker dig selv på der er ekstremt mange muligheder i Danmark. Og han skal nok få hjælp, han skal nok få et dejligt liv, og han er ikke spor forkert blot pga hans iq. Han er stadig jeres skønne dreng, hans vej gennem livet har bare ledt ham ned af en ny sti nu, og det skal nok gå. Vi har alle vores sti vi må følge.

jeg håber det måske gav dig lidt svar, forhåbentlig lidt ro i maven, og så håber jeg du og din familie får en dejlig jul og et godt nytår sammen, og så er i klar til at tage hul på det her i det nye år og finde den helt rette sti for ham



Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at dét at have en lav IQ ikke nødvendigvis er ensbetydende med at være retarderet. Det er jo selve definitionen på mental retardering at have en IQ under 70. Eftersom en IQ mellem 50-69 ligger i området “mental retardering af lettere grad”, vil det absolut være muligt, at et barn med en IQ i dette område ikke skiller sig mærkbart ud fra mængden undtagen lige netop ved skolefaglige udfordringer. 

Anmeld Citér

22. december 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Mor og meget mere skriver:



Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at dét at have en lav IQ ikke nødvendigvis er ensbetydende med at være retarderet. Det er jo selve definitionen på mental retardering at have en IQ under 70. Eftersom en IQ mellem 50-69 ligger i området “mental retardering af lettere grad”, vil det absolut være muligt, at et barn med en IQ i dette område ikke skiller sig mærkbart ud fra mængden undtagen lige netop ved skolefaglige udfordringer. 



Okay så lad mig omformulere da du ikke fangede min intention- der er mange grader af mental retardering og det forbindes ofte med en person der ikke kan fungere egenhændigt. Dette er ikke altid tilfældet, og når ts tilsyneladende ikke har haft andre indsatser end ift det faglige så kan han jo tilsyneladende fungere i mange andre sammenhænge. 

det var for at stille det lidt skarpt op, da mental retardering netop har nogen stereotyper man læner sig op af og sammenligner med - og for at gøre klart at ts ikke skal bekymre sig så meget lige her og nu om iq men fokusere på hendes dreng er stadig hendes dreng uanset hvad iq scorer - og afgangseksamen eller ej.

Anmeld Citér

22. december 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
*.* skriver:



Okay så lad mig omformulere da du ikke fangede min intention- der er mange grader af mental retardering og det forbindes ofte med en person der ikke kan fungere egenhændigt. Dette er ikke altid tilfældet, og når ts tilsyneladende ikke har haft andre indsatser end ift det faglige så kan han jo tilsyneladende fungere i mange andre sammenhænge. 

det var for at stille det lidt skarpt op, da mental retardering netop har nogen stereotyper man læner sig op af og sammenligner med - og for at gøre klart at ts ikke skal bekymre sig så meget lige her og nu om iq men fokusere på hendes dreng er stadig hendes dreng uanset hvad iq scorer - og afgangseksamen eller ej.



Intentionen forstår jeg, og dén er jeg enig i - jeg finder det bare problematisk at give TS faktuelt forkerte oplysninger, som hun jo alligevel vil få afkræftet i mødet med de professionelle. 
Udover at nedtone fokus på IQ kunne man vel give et mere retvisende og nuanceret billede af mental retardering end stereotypen. Det er jeg ikke i tvivl om, der er generelt behov for. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.