Meheju skriver:
Til alle herinde
Min 13 årige søn har altid haft det fagligt svært i skolen, hele hans skoleliv. Han er konstateret ordblind i 5. klasse men alligevel er han på et fagligt niveau langt under hans jævnaldrende.
Han skiftede skole, da han skulle i 7 kl, da vores skole i byen kun går til 6. kl og her tager lærerene endelig tingene alvorligt, hvilket de ikke har gjort på forrige skole i nogle af årerne.
Han er blevet wisc testet (hedder det vist) i denne uge og psykologen der tog testen ringede med svaret forleden, fordi vi gerne ville have det.
Det skal siges at jeg altid har holdt på at vores søn ikke skulle IQ testet men alligevel får jeg et svar at vores søn IQ er på 65, hvilket betyder at han faktisk er mental retarderet. Det syntes jeg er hårdt at få vide, da man i samme åndedrag fik at vide at han får ikke nogen afgangseksamen fra folkeskolen.
Vi skal til møde på skolen til januar men hvordan kan man iq teste et barn hvor testen også har ord i, nå drengen er ordblind?
Hvilken fremtid har han uden en afgangseksamen?
Er der andre her der har stået i samme dillemma?
Jeg har ikke stået i din situation men har noget viden du måske kan bruge.
en iq test er ikke baseret kun på ord, det er også evnen til at kunne genkende mønstre, tænke logisk, løsningsorienteret, og man taler ofte også om krystallinisk intelligens og flydende intelligens.
krystallinisk intelligens indebærer at bruge vores erfaringer og viden til at problemløse. Den flydende intelligens er at kunne løse problemer på en ny måde uden at kunne trække på erfaringer.
Den flydende intelligens kan trænes, med fx hukommelses opgaver osv.
en iq test er meget bred netop for ikke at tabe nogen. Du kan jo heller ikke sammenligne hvis du tester en abe og en guldfisk i hvem der er bedst til at klatre.
Jeg tænker jeres barn må fungere i andre aspekter af sit liv, siden der ikke har været indsátser på hans sociale evner fx, eller han er blevet tildelt noget støtte o.lign.
en ting er fagligheden, men det er ikke alt.
Jeg tænker også, at han ikke er mentalt retarderet. For så havde I nok bemærket noget ved ham. At have en lav iq er ikke nødvendigvis ensbetydende med han er retarderet, men måske nærmere et udtryk for han kæmper med nogen ting, som måske overordnet er “nemt” for andre, og der er det jo skolen så nu kan sætte ind og hjælpe ham bedst muligt på vej.
De vil også vurdere muligheder, om han måske via en specialklasse kan få mulighed for på sigt at få en afgangseksamen, måske han skal gå et par år ekstra, eller måske han vil fungere bedre senere på fx FGU der ér mere praktisk orienteret også, men også er for unge der kæmper med diverse ting. Der er rigtig mange tilbud i den dur, og det skal i, og de professionelle mennesker omkring ham løbende vurdere hvad der vil være bedst og give mening for jeres dreng.
dertil, hvis han ikke skulle kunne gennemføre en eksamen, så er der stadig muligheder for ham. Han kan komme i praktik, få en speciel aftale ift arbejde hvor han kan blive oplært og der bliver taget hensyn til ham og hans behov. Han bliver ikke stillet hen i et hjørne og skal stå der hele livet. Der er så mange instanser i kommunen mm der netop er specialiseret i det her, og kan hjælpe ham med at få en meningsfuld hverdag både i arbejdslivet når han når den alder, men også når han føler sig klar til at flytte hjemmefra, kan han få en der støtter ham i indkøb, husholdning, alt..
så selvom det er en kæmpe mavepuster at få, så er det vigtigt du husker dig selv på der er ekstremt mange muligheder i Danmark. Og han skal nok få hjælp, han skal nok få et dejligt liv, og han er ikke spor forkert blot pga hans iq. Han er stadig jeres skønne dreng, hans vej gennem livet har bare ledt ham ned af en ny sti nu, og det skal nok gå. Vi har alle vores sti vi må følge.
jeg håber det måske gav dig lidt svar, forhåbentlig lidt ro i maven, og så håber jeg du og din familie får en dejlig jul og et godt nytår sammen, og så er i klar til at tage hul på det her i det nye år og finde den helt rette sti for ham
