Lus og skolebarn. Hvad gør man?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

535 visninger
6 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. november 2024

Anonym trådstarter

min dreng går i første klasse og vi har netop blevet informeret om, at en af pigerne i klassen har haft lus i flere uger. 

Vi har oplevet det en del gange i børnehaven - altså at der er konstaterer lus hos et barn og forældre skal være opmærkomme, men hvordan er det lige med børn og lus. Troede ikke, at man bllt fortsatte med at sende dem i skole. Og hvorfor informerer man først efter nogle uger? I børnehaven blev det meldt ud på dagen, hvor det blev opdaget.

Er med på, at man ikke har sit barn hjemme i flere uger, men alligevel at have sit barn i skole i al den tid tilbagevendende lus... 

Pft.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Vi får normalt besked, når en forælder opdager det - og opdager man selv, så sender man selvfølgelig først sit barn afsted, når det er blevet behandlet.

Vi får sjældent af vide hvilken barn det er, medmindre forældrene opdager det en fredag og derfor selv skriver ud, så alle kan være opmærksommen henover weekenden.

Hvordan man kan vide at barnet har haft i lus i flere uger og ikke behandlet det ved jeg ikke - måske er det med de flere uger en efterrationalisering fordi man da man opdagede lusede - tænkte at de enten var meget store (derfor må have været i håret i flere uger) eller at barnet har kløet en del uden man tænkte nærmere over det - hvis nu barnet har sensitiv hovedbund eller andet så det tit klør.

Det er i alle fald ikke kutyme at sende sit barn i skole velvidende de har lus i flere uger - vil dog ikke udelukke at jeg kunne være fristet til at gøre det, hvis vi opdagede det på vej ud af døren om morgenen - da lus næppe er grund til en sygedag - med så ville det være med opsat hår, 

Anmeld Citér

28. november 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså man sender heller ikke børn hjem i børnehaven/vuggestue med lus

Man opfordre forældre til at behandle og så er den ikke længere, lus er jo ikke vanvittigt smitsom, så længe man ikke knalder hovederne sammen eller bruge samme hue/hat.

Har de informeret at et barn har haft lus i flere uger eller at de har været plaget af lus nogle uger ? For hvis det er sidst nævnte er det jo så fordi det florerer lidt og så er det vel fint man lige informere herom, førstnævnte ville være en mærkelig besked at sende ud

Anmeld Citér

28. november 2024

Anonym trådstarter

jeg har ikke formuleret mig tydeligt, det kan jeg godt se. Beklager. 

De har informeret om, at barnet har haft lus i flere uger, at de i de uger har behandlet, bundet håret op, tættekam hver anden dag, mm, men jeg må ærligt indrømme, at jeg nok mest er frustreret over, at man først melder sådan noget efter flere uger... 

Anmeld Citér

29. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Lus er irriterende men ikke noget man holder børn hjemme for.

jo de kunne da godt have givet besked før, men igen må alle forældre jo også tjekke deres børn regelmæssigt, om der er givet besked eller ej.

en god lusekur eller balsam og en kæmning så er det overstået. Det er trods alt bare lus  

Anmeld Citér

29. november 2024

Anonym

At de Melder Det sådan ud er jo en frustration over de ikke kan komme i bund med dem.

Vi har Facebook gruppe hvor der lige bliver givet en heads up får lige at tjekke inden næste skoledag. Skolen informeres og de skriver ud også. Men praktisk med. Facebook gruppen for at kommer man igang hurtigere.. 

Lus mødte vi først da de startede i skole. Børneorm var i børnehaven ikke dagplejen. 

Lus og fnat høre ofte de ældre elever til, men kan også opstå ved mindre.

Nogle børn er som magneter for lus hvor andre slipper fri. Ligesom med myg.. Det er virkelig synd. Men endnu mere synd hvis håret ikke gennemtjekkes ordentligt for så at de udvikler sig til en massiv omgang lus. 

Anmeld Citér

29. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

jeg har ikke formuleret mig tydeligt, det kan jeg godt se. Beklager. 

De har informeret om, at barnet har haft lus i flere uger, at de i de uger har behandlet, bundet håret op, tættekam hver anden dag, mm, men jeg må ærligt indrømme, at jeg nok mest er frustreret over, at man først melder sådan noget efter flere uger... 

Måske burde de have meldt det ud tidligere, ja. Hvorfor de ikke gjorde det, er der jo ikke andre end dem, der kan svare på. Til gengæld har de taget hånd om det hele vejen igennem med behandling. Og at lade sit barn blive hjemme fra skole pga. lus virker noget overdrevet. 

Du vil formentlig også komme til at møde forældre, som ikke opdager, at deres barn har lus, eller som ikke gør det store ved det. Det er da øv, men der er nu engang forskel på, hvad folk overkommer, og det er jo absolut mest synd for de børn, det drejer sig om. 

Der er henstillinger og opfordringer til, hvad man kan/bør gøre, når ens barn får lus - men jeg ville personligt ikke bruge krudt på at frustreres over en sen udmelding. Har din søn fået lus, kan du jo melde det ud med det samme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.