Jeg har en skøn dreng på 5 år, som højest sandsynligt er autist, følende grunde til børnehave og jeg mener det:
Kravlede først ved 15 måneder.
Gik ved 17 måneder.
Meget påvirkede af lys som billygter om aftenen, da han var lille, han skeg og panikkede fuldstændig.
Langsom sprogudvikling, er ca 2 år bagud sprogligt.
Stimmer meget ved at nulre tøj m.m, når han er i uvante situationer/rammer.
Stiller ting på række.
Tager alt helt bogstaveligt.
Han kan ligge og kigge på sin togbane i timevis.
Han er "besat" af bogstaver, og skal vide hvilke bogstav ting starter med, ligesom hvad alle bilmærker starter med.
Svært ved socialt samspil.
Svært ved forandringer, nye mennesker.
Det var lidt af det, men min problematik er, at hans mormor ser ham ikke for den han er.
Feks når han er på ferie hos dem, så SKAL han rundt og hilse på alle de kender, han er ikke god til fremmede, eller nogle han ikke ser ret ofte.
Til julefrokosten med familien, mange af dem ser vi kun, den ene gang om året, og efter et par timer, var det mere end rigeligt for ham, han stimmede konstant, og trak sig, sagde pænt til min mor, at hun gerne måtte køre os hjem nu, da mit barn havde nåede sin grænse, vi bor ca 15 minutter derfra, og der køre ikke offentligt transport der, (har ikke selv kørekort), men svaret var; i bliver ikke kørt hjem før det er slut, det var 7 opslidende timer for min dreng, og det kostede 1 fridag fra børnehaven, og 1 sygedag for mig.
Planen er at vi skal holde jul hos mormor (som bor på fyn), (vi bor på Sjælland), og med min store dreng, som er 24 år, han studere i Ålborg. Mormor vil have vi skal være der hel uge, men jeg er seriøst bekymret, når hun ikke anerkender min søns udfordringer og behov, min mor har en historie med, at blive ubehagelig, når jeg siger min meninger og holdninger, det ene år fik min børn ikke julegaver, og blev straffet med 3 måneders tavshed.
Når jeg nu skal italesætte, nogle grænser overfor min mor, så julen bliver rar for min den mindste, så frygter jeg konsekvensen, og hun ved at den ultimative straf for mig er, at fratage mig julen med min store søn, hvordan griber jeg alt dette bedst an?