Særlige behov og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.246 visninger
23 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. november 2024

Anonym trådstarter

Jeg har en skøn dreng på 5 år, som højest sandsynligt er autist, følende grunde til børnehave og jeg mener det:

Kravlede først ved 15 måneder.

Gik ved 17 måneder.

Meget påvirkede af lys som billygter om aftenen, da han var lille, han skeg og panikkede fuldstændig.

Langsom sprogudvikling, er ca 2 år bagud sprogligt.

Stimmer meget ved at nulre tøj m.m, når han er i uvante situationer/rammer.

Stiller ting på række.

Tager alt helt bogstaveligt.

Han kan ligge og kigge på sin togbane i timevis.

Han er "besat" af bogstaver, og skal vide hvilke bogstav ting starter med, ligesom hvad alle bilmærker starter med.

Svært ved socialt samspil.

Svært ved forandringer, nye mennesker.

Det var lidt af det, men min problematik er, at hans mormor ser ham ikke for den han er.

Feks når han er på ferie hos dem, så SKAL han rundt og hilse på alle de kender, han er ikke god til fremmede, eller nogle han ikke ser ret ofte.

Til julefrokosten med familien, mange af dem ser vi kun, den ene gang om året, og efter et par timer, var det mere end rigeligt for ham, han stimmede konstant, og trak sig, sagde pænt til min mor, at hun gerne måtte køre os hjem nu, da mit barn havde nåede sin grænse, vi bor ca 15 minutter derfra, og der køre ikke offentligt transport der, (har ikke selv kørekort), men svaret var; i bliver ikke kørt hjem før det er slut, det var 7 opslidende timer for min dreng, og det kostede 1 fridag fra børnehaven, og 1 sygedag for mig.

Planen er at vi skal holde jul hos mormor (som bor på fyn), (vi bor på Sjælland), og med min store dreng, som er 24 år, han studere i Ålborg. Mormor vil have vi skal være der hel uge, men jeg er seriøst bekymret, når hun ikke anerkender min søns udfordringer og behov, min mor har en historie med, at blive ubehagelig, når jeg siger min meninger og holdninger, det ene år fik min børn ikke julegaver, og blev straffet med 3 måneders tavshed.

Når jeg nu skal italesætte, nogle grænser overfor min mor, så julen bliver rar for min den mindste, så frygter jeg konsekvensen, og hun ved at den ultimative straf for mig er, at fratage mig julen med min store søn, hvordan griber jeg alt dette bedst an?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Jeg har en skøn dreng på 5 år, som højest sandsynligt er autist, følende grunde til børnehave og jeg mener det:

Kravlede først ved 15 måneder.

Gik ved 17 måneder.

Meget påvirkede af lys som billygter om aftenen, da han var lille, han skeg og panikkede fuldstændig.

Langsom sprogudvikling, er ca 2 år bagud sprogligt.

Stimmer meget ved at nulre tøj m.m, når han er i uvante situationer/rammer.

Stiller ting på række.

Tager alt helt bogstaveligt.

Han kan ligge og kigge på sin togbane i timevis.

Han er "besat" af bogstaver, og skal vide hvilke bogstav ting starter med, ligesom hvad alle bilmærker starter med.

Svært ved socialt samspil.

Svært ved forandringer, nye mennesker.

Det var lidt af det, men min problematik er, at hans mormor ser ham ikke for den han er.

Feks når han er på ferie hos dem, så SKAL han rundt og hilse på alle de kender, han er ikke god til fremmede, eller nogle han ikke ser ret ofte.

Til julefrokosten med familien, mange af dem ser vi kun, den ene gang om året, og efter et par timer, var det mere end rigeligt for ham, han stimmede konstant, og trak sig, sagde pænt til min mor, at hun gerne måtte køre os hjem nu, da mit barn havde nåede sin grænse, vi bor ca 15 minutter derfra, og der køre ikke offentligt transport der, (har ikke selv kørekort), men svaret var; i bliver ikke kørt hjem før det er slut, det var 7 opslidende timer for min dreng, og det kostede 1 fridag fra børnehaven, og 1 sygedag for mig.

Planen er at vi skal holde jul hos mormor (som bor på fyn), (vi bor på Sjælland), og med min store dreng, som er 24 år, han studere i Ålborg. Mormor vil have vi skal være der hel uge, men jeg er seriøst bekymret, når hun ikke anerkender min søns udfordringer og behov, min mor har en historie med, at blive ubehagelig, når jeg siger min meninger og holdninger, det ene år fik min børn ikke julegaver, og blev straffet med 3 måneders tavshed.

Når jeg nu skal italesætte, nogle grænser overfor min mor, så julen bliver rar for min den mindste, så frygter jeg konsekvensen, og hun ved at den ultimative straf for mig er, at fratage mig julen med min store søn, hvordan griber jeg alt dette bedst an?

Det er DIT barn. 

Du må sætte foden ned og være dit barns advokat. Han kan IKKE klare det og selvfølgelig skal han ikke udsættes på det, men mormor har lov til at lave sine planer og så må din søn være med det han kan, med mulighed for at trække sig. 

Se om der er et billigt sted i nærheden, så I har et "hjem" at trække jer til. 

Ellers må I holde det hjemme, og give ham en fredelig jul, så må mormor komme til jer..

Hvorfor skal I komme til hende? 

En god ide(hvis har en tablet ) at have den med, og høretelefoner, så kan han trække sig uden at forlade selskabet. (Til julefrokosten, der var jeg sku gået ud, for pause til ham men også for mig selv) 

Og så må du sætte nogle regler for HVIS hun skal være sammen med sin søn. Det er HANS behov, ikke hendes. Han er barnet, hun er den voksne..

Hvordan kan hun fratage dig julen med den store? 

Anmeld Citér

26. november 2024

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Det er DIT barn. 

Du må sætte foden ned og være dit barns advokat. Han kan IKKE klare det og selvfølgelig skal han ikke udsættes på det, men mormor har lov til at lave sine planer og så må din søn være med det han kan, med mulighed for at trække sig. 

Se om der er et billigt sted i nærheden, så I har et "hjem" at trække jer til. 

Ellers må I holde det hjemme, og give ham en fredelig jul, så må mormor komme til jer..

Hvorfor skal I komme til hende? 

En god ide(hvis har en tablet ) at have den med, og høretelefoner, så kan han trække sig uden at forlade selskabet. (Til julefrokosten, der var jeg sku gået ud, for pause til ham men også for mig selv) 

Og så må du sætte nogle regler for HVIS hun skal være sammen med sin søn. Det er HANS behov, ikke hendes. Han er barnet, hun er den voksne..

Hvordan kan hun fratage dig julen med den store? 

Ang julefrokosten, var vi ude og gå flere ture, men fik advide af min mor, at det var uhøfligt, som jeg selvfølgelig var fløjtende ligeglad med.

Hvordan hun kan fratage os julen med min den store? ved at blive så sur, så hun siger, at så skal vi ikke komme, han tager ikke helt hjem til Sjælland for at holde jul, jul hos mormor er et kompromis, vi "mødes til jul på midten på fyn".

Anmeld Citér

26. november 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Ang julefrokosten, var vi ude og gå flere ture, men fik advide af min mor, at det var uhøfligt, som jeg selvfølgelig var fløjtende ligeglad med.

Hvordan hun kan fratage os julen med min den store? ved at blive så sur, så hun siger, at så skal vi ikke komme, han tager ikke helt hjem til Sjælland for at holde jul, jul hos mormor er et kompromis, vi "mødes til jul på midten på fyn".

Det skal hun bestemt ikke blande sig i. Børn og voksne kan have brug for at trække sig. Og det er ikke uhøfligt, det er nødvendigt. Man bliver MEGA smadret. 

Kan I ikke tage til Århus? 

Men hvis I SKAL holde hos mormor, ville jeg undersøge om der var et billigt sted at bo, så han kan have et frirum, for jeg frygter at han bliver mega overstimuleret og mormor vil gå over hans grænser. Og det er synd for ham..

Min nevø(det er over ti år siden)havde altid sin Nintendo ds med, så kunne han sidde der, når hans spand var fyldt og han havde brug for af trække sig. Igen sagde noget til det, og han brændte ikke sammen. 

Anmeld Citér

26. november 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Kan I selv komme hjem til mormor med tog eller lign? For så ville jeg melde hende at I var der et par dage omkring d. 24 eller hvad din mindste kan holde til, også selv komme frem og tilbage. Uanset barn med diagnose eller ej, så er det da længe at bruge en uge af sin korte ferie hos nogle andre vil jeg mene og især i julen, hvor der  hos nogle godt kan være meget gang i den hele december.

Måske du kan bruge som undskyldning (for at hun ikke bliver sur), at I skal andre ting de øvrige dage og at I også har brug for blot at være hjemme.

Husk på at du kender din søn bedst og du skal sige fra på hans vegne, så må hun blive sur. Men det er ikke hendes barn og hun skal ikke bestemme over ham (og dig).

Anmeld Citér

26. november 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Eller ja som anden foreslår bare.. måske 23 og 24 hos mormor. 

Anmeld Citér

26. november 2024

Anonym

Hvis I boede 15 min derfra, hvorfor i alverden gik i så ikke bare hjem?

Min ældste ligger også et sted på autisme spektret, det mener lærer i specialskole og vi (han er dog ikke udredt, da vi ikke ønsker det pt.).

Vi holder jul hjemme og inviterer familien, (ikke pga ham, men også alle børnene), han bliver forberedt på hvad der skal ske, vi tager det i børnenes tempo, man har mulighed for at trække sig tilbage på sit værelse osv.

Jeg ville ikke vælge at tage en uge væk lige omkring jul, hvor der i forvejen forgår en masse, men jeg skal jo ikke sige hvordan jeres dreng reagere.

Anmeld Citér

26. november 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Hvorfor kan du ikke sige ‘Tak for invitationen. Vi kommer i 1-2 dage og hygger og derefter tager vi hjem. Vi glæder os’. Punktum. Det er dit liv og folk skal da ikke tvinges til at være et sted en uge diagnose eller ej. Jeg er ikke autist men bliver nemt overstimuleret og flere timers selskab dræner mig fuldstændig. Jeg ville dø hvis jeg var tvunget til at bo hos nogle i en uge. 

Så må hun blive sur. Jeg tror det er rigtig vigtigt at du kan sætte grænser her og acceptere at hun vil blive sur. Det må hun godt og det er ikke dit ansvar. Ellers må i holde jul selv derhjemme, det havde jeg nok overvejet kraftigt ☺️

Anmeld Citér

26. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvordan kan det være din voksne søn ikke vil tage til Sjælland for at fejre jul? Kan I måske splejse om billetten? Hvis det altså er økonomi det handler om. 

Anmeld Citér

26. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvis I boede 15 min derfra, hvorfor i alverden gik i så ikke bare hjem?

Min ældste ligger også et sted på autisme spektret, det mener lærer i specialskole og vi (han er dog ikke udredt, da vi ikke ønsker det pt.).

Vi holder jul hjemme og inviterer familien, (ikke pga ham, men også alle børnene), han bliver forberedt på hvad der skal ske, vi tager det i børnenes tempo, man har mulighed for at trække sig tilbage på sit værelse osv.

Jeg ville ikke vælge at tage en uge væk lige omkring jul, hvor der i forvejen forgår en masse, men jeg skal jo ikke sige hvordan jeres dreng reagere.

Hvis det er 15 minutter i bil på landevej er det altså en 20 km gåtur

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.