Sommerdæk vs vinterdæk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

865 visninger
12 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. november 2024

Anonym trådstarter

Jeg har nye sommerdæk på min bil, hvis der skal vinterdæk på, skal de købes. Jeg kan godt få råd, men er ærligt talt i tvivl om det er nødvendigt.

Jeg kører normalt KUN byture, max 2,5 km i lav fart. Er det helt slemt, vil jeg kunne gå på arbejde.

Skulle i dag som noget helt exceptionelt køre ca 60km*2, ind igennem Vejle & Fredericia, der fik en del sne og ifølge radioen var det godt nok slemt der....

Jeg kørte på større landevej, mindre landevej, småveje med smat, parkeringsplads med decideret sne, flere småveje i byen med smat, rundkørsler med smat, ned på motorvejen, tilbage på landevej osv. Ikke en eneste gang mistede jeg kontrol eller gled ud på mine sommerdæk - det gik super fint.

Så ærlig talt kan jeg ikke se behovet for vinterdæk (med det lille kørselsforbrug jeg har).

Tager jeg helt fejl?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. november 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Hvis du kan undvære bilen de dage temperaturen er under 5 grader eller hvornår man anbefaler for sommerdæk, så er det jo ikke et problem. Men det kan du jo så ikke helt, når du i dag har kørt i slemt føre.

Og det kan da godt være du var heldig der ikke skete et uheld, men hvis du skulle lave en hurtig opbremsning eller lign. så var det ikke sikkert det var gået så heldigt.

Sommerdæk bliver hårde når det er for koldt, og står derfor dårligt fast og har lang bremselængde, og rillerne dybde mm. er ikke til glat/koldt føre.

Anmeld Citér

21. november 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg har nye sommerdæk på min bil, hvis der skal vinterdæk på, skal de købes. Jeg kan godt få råd, men er ærligt talt i tvivl om det er nødvendigt.

Jeg kører normalt KUN byture, max 2,5 km i lav fart. Er det helt slemt, vil jeg kunne gå på arbejde.

Skulle i dag som noget helt exceptionelt køre ca 60km*2, ind igennem Vejle & Fredericia, der fik en del sne og ifølge radioen var det godt nok slemt der....

Jeg kørte på større landevej, mindre landevej, småveje med smat, parkeringsplads med decideret sne, flere småveje i byen med smat, rundkørsler med smat, ned på motorvejen, tilbage på landevej osv. Ikke en eneste gang mistede jeg kontrol eller gled ud på mine sommerdæk - det gik super fint.

Så ærlig talt kan jeg ikke se behovet for vinterdæk (med det lille kørselsforbrug jeg har).

Tager jeg helt fejl?

Ja, du tager en fejl. En nødopbremsning på det forkerte tidspunkt, med lidt slud eller sort is og din dårligere bremseevne kan betyde alt for en uheldig og måske uopmærksom fodgænger eller cyklist. Der er en grund til at vinterdæk anbefales under 7 grader.

Anmeld Citér

21. november 2024

Savanna

Profilbillede for Savanna

Er det nødvendigt med sikkerhedssele?

Du kører jo med lav fart og primært korte ture. Kun NOGLE gange lange ture, og helt ærligt, så skete der jo ikke noget sidst. 

Ja, din bremselængde bliver lidt lang med sommerdæk, og hvad så? Hvis du rammer nogen, ikke kan få vejgreb eller ikke når at bremse i et lyskryds er det med lav fart. Nærmest ligegyldigt!

Det kan ikke rigtig retfærdiggøre udgiften på vinterdæk, som jo er lidt af en overraskelse på denne tid af året. 

Anmeld Citér

21. november 2024

Anonym

Køb helårsdæk, så skal du ikke tænke på det i et stykke tid.

Anmeld Citér

22. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Vi kører primært bykørsel, og meget sjælendt længere ture. Vi har helårsdæk på. De er ikke lige så gode som vinterdæk vil jeg sige, men de er gode til netop den form for kørsel vi bruger dem til. Kører man meget på landeveje osv vil jeg sige man SKAL have vinterdæk på.

havde aldrig turde køre ud i det her vejr med sommerdæk, det er mere held end forstand at du kom godt igennem det.

Anmeld Citér

22. november 2024

Anonym

Jeg synes det er uansvarligt at ladt være, tag nu ansvar og få vinterdæk på. Du kan aldrig regne med at du ikke skal ud og køre. 

Anmeld Citér

22. november 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Ja, du tager helt fejl. Og når de andre bilister dytter af dig, mens du skaber kø og panik, når du skøjter rundt i et kryds og ikke kan få vejgreb, vil du bande dig selv langt væk for ikke at have handlet ansvarligt. For ikke at tale om, hvis du kører ind i andre biler eller fodgængere. 

Anmeld Citér

22. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

med et lille kørselsbehov giver helårsdæk - og måske især de nyere helårsdæk med vintermærkning god mening.

Vi har også et lille kørselsbehov og vores dæk skal oftere skiftes fordi de er mørnet end fordi vi har slidt dem ned - så derfor har vi valgt helårsdæk - da det ellers gav et helt unødvendigt ressource spild i forhold til dækskifte. Man kan få nogle nu som er vintergodkendt i f.eks. Sverige, der ellers har krav om vinterdæk i visse måneder - så tænker de også er sikre nok i Danmark.

Problemet med sommerdæk er jo at det går fint lige indtil det ikke gør mere - og hvis man ender der, så er det for sent. Og selv med vinterdæk er det ikke sjovt at køre i slud og sne.

Anmeld Citér

22. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Skal lige tilføjes at helårsdæk er IKKE VINTERDÆK.

de er ikke lige så sikre som vinterdæk men har et bedre greb end sommerdæk. 
‘på helårs dæk står der m/s (mud/snow) og de er lavet til at kunne køre i alt, og det kan de også til en hvis grænse. 
helårsdæk er til hvor der bliver saltet og ryddet.

du kan læse om helårsdæk på fdm der har udført test. 
‘der anbefales at hvis man kører på veje der ikke bliver ryddet og saltet eller skal ud på disse veje regelmæssigt så er det vinterdæk. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.