Hvad er godt at vide inden skilsmisse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

623 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. november 2024

Anonym trådstarter

Hvad ville du godt have vidst inden skilsmisse?

Min mand og jeg taler om skilsmisse. Hvad er godt at vide, få styr på eller overblik over inden skilsmisse? Jeg tænker både på alt med vores børn, økonomi (vi har fællesøkonomi), hus, praktik i hverdagen mv. Er der noget som jeg skal sikre mig eftersom jeg er mest fortaler for skilsmisse og tjener mindre end min mand?

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2024

Anonym

En skilsmisse er hård, men kan være det bedste i sidste ende. Kram til dig. 

Mit råd til dig er at få alt på skrift. Selv ting som "giver sig selv", og "det her bliver vi aldrig uenige om". 

Kan give et eksempel: børnenes far og jeg var enige om at børnene skulle være mest hos mig (12/2). Men at han ville stå til rådighed og hjælpe i hverdagen ved sygdom, sport, praktik osv. da han gerne ville være en del af deres hverdag. Så tænkte jeg at jeg godt kunne få min hverdag til at hænge sammen, hvis vi stadig ville hjælpe hinanden. I dag (2 år senere) deltager han i intet, og hjælper ikke ved sygdom. Og snakker ikke med sine børn i de 12 dage, hvor de er hos mig (børnene er 5 og 8 år, og savner deres far). Og jeg har måtte gå ned på deltid for at få vores hverdag til at hænge sammen, da vi har et barn med særlige udfordringer og deraf mange møder og undersøgelser. 

Økonomi osv der delte vi alt lige, og det skrev vi ned, da vi skulle vente på et hus der skulle sælges osv. 

Vi var ikke gift, så der kan måske være noget der. 

Anmeld Citér

20. november 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Alt på skrift! I skal snakke om hvem skal have bopælen og skal i sælge huset eller er der en der skal blive boende og derfor skal sælge den anden person ud. F.eks. hvis din mand bliver boende i huset, og du skal flytte ud, skal du så have børnene med og hvis ja så skal han skrive under på nettet om at du er fraflyttet med børnene. Aftal hvem der får hvad af både jeres fysiske ting men også hvis i har fælles konto. Undersøg om han skal betale hustrubidrag eller hvad det hedder. Aftal på forhånd hvis i er venligt stillede samværds aftale skal i have 7/7 eller skal de mest være ved dig/ham hvis det ikke er 7/7 så aftal børnepenge evt snak med ham om det er smart at søge om børnepenge igennem frh, der skal i ikke til møde men i får et papir hvor meget der skal betales osv. For hvis det skulle ske at en af jer ikke får så mange penge og kan betale børnebidrag så kan der søges om pengene hos Udbetaling Danmark således at der ikke mangler noget til børnene. 

Vil sige alt også de helt små ting er godt at snakke om

Anmeld Citér

20. november 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

At alting tager tid. Og mere tid end I tror. Jeg kender flere skilsmissefamilier, hvor parterne giver udtryk for først rigtig at lande i den nye tilværelse efter et års tid eller mere … 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.