Frygt og skoleliv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

734 visninger
5 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2024

Anonym trådstarter

Begge mine børn går i folkeskolen 6 og 8 klasse, og desværre er snakken på nuværende tidspunkt, krig og om det føre til 3 verdenskrig, og hvis man ser på nyhederne idag, ja så i mine øjne, ser det slemt ud.

Har lovet vi får en god snak om det, da de virkelig er bange, men er simpelthen itvivl hvad der er det rigtige at sige??

Far hjælper ikke, hans kommentar er, ikke bekymre jer om noget, i ikke kan gøre noget ved.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2024

Anonym

Altså du kender jo dine børn bedst og ved hvad de skal høre og ikke. 

Herhjemme, ville det være nødvendigt med at spille med åbne kort og fortælle ren fakta. Ingen subjektive meninger eller tanker, men blot informere om hvem der siger hvad. Pak din egen frygt fuldstændig væk. Se nogle programmer sammen. Men det er et stort komplekst emne, hvor det er nødvendigt at kende til hvad en krig også kan være og ikke kun bomber. Der er meget politik. 

Hør dem hvad de er bange for? At blive adskilt? At dø? Ikke at få mad? Ikke komme i skole? Det tænker jeg også du skal klarlægge. Deres "frygt" kan være noget helt andet end hvad du tænker. 

Anmeld Citér

20. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Begge mine børn går i folkeskolen 6 og 8 klasse, og desværre er snakken på nuværende tidspunkt, krig og om det føre til 3 verdenskrig, og hvis man ser på nyhederne idag, ja så i mine øjne, ser det slemt ud.

Har lovet vi får en god snak om det, da de virkelig er bange, men er simpelthen itvivl hvad der er det rigtige at sige??

Far hjælper ikke, hans kommentar er, ikke bekymre jer om noget, i ikke kan gøre noget ved.

Min nevø og niece var også rædselsslagne da hele Ukraine/rusland konflikten startede. Specielt den yngste der lider af angst. 
min bror gik ud ig købte et spil Risk. Så satte han sig om aftenen ned dem og fortalte dem om NATO mens han satte alle armeerne fra spillet op i de lande der er medlem af NATO. På den måde kunne de visuelt se hvor stærkt beskyttet Danmark er i tilfælde af krig. 
Ingen af dem af stillet spørgsmål siden eller været bange for evt krig i Danmark 

Anmeld Citér

20. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Ultranyt og børneavisen kan også være gode steder at ente inspiration til samtaler om sådanne emner

Anmeld Citér

21. november 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Du skal passe på at din egen frygt ikke smitter af på børnene. Hvis mor virker ængstelig og bange, så tænker de, at de også skal være bange.

Jeg vil råde dig til at hente informationer om krigene der er rundt omkring lige nu fra pålidelige kilder. Og ikke fra Trump, Putin, Reddit, BT, EB eller andre kulørte kilder.

En tredje verdenskrig er ikke særligt realistisk og der er ikke nogen der har interesse i at futte det hele af, for så futter det HELE af og så er der ingen der vinder. Og de der mænd med store egoer der styrer de forskellige lande hader at tabe. 

Se fx denne til dine børn: https://www.youtube.com/watch?v=DHdrKXOabPY

Hvis man virkelig vil finde noget at ligge søvnløs af skræk over, så skal man tænke på klimaforandringer på grund af vores alle sammens adfærd og storforbrug mm.

Men man kan også vælge at forsøge at leve i nuet og nyde den tid vi har med hinanden, for der er sygdom, ulykker og andre katastrofer der kan tage livet af os på daglig basis. 

Hvis vi går og er bange for at dø hele tiden, så glemmer vi at leve. 

Anmeld Citér

21. november 2024

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Du skal passe på at din egen frygt ikke smitter af på børnene. Hvis mor virker ængstelig og bange, så tænker de, at de også skal være bange.

Jeg vil råde dig til at hente informationer om krigene der er rundt omkring lige nu fra pålidelige kilder. Og ikke fra Trump, Putin, Reddit, BT, EB eller andre kulørte kilder.

En tredje verdenskrig er ikke særligt realistisk og der er ikke nogen der har interesse i at futte det hele af, for så futter det HELE af og så er der ingen der vinder. Og de der mænd med store egoer der styrer de forskellige lande hader at tabe. 

Se fx denne til dine børn: https://www.youtube.com/watch?v=DHdrKXOabPY

Hvis man virkelig vil finde noget at ligge søvnløs af skræk over, så skal man tænke på klimaforandringer på grund af vores alle sammens adfærd og storforbrug mm.

Men man kan også vælge at forsøge at leve i nuet og nyde den tid vi har med hinanden, for der er sygdom, ulykker og andre katastrofer der kan tage livet af os på daglig basis. 

Hvis vi går og er bange for at dø hele tiden, så glemmer vi at leve. 

Tak for dit skriv, ængstelig er jeg nu ikke, men bekymret er vi nok mange der er, vi kan ikke komme udenom, at vi er tilbage til en farlig tid, som i den kolde krig.

Vores børn har spurgt os forældre, hvorfor vi ikke er bange, det fortæller mig, at mine/vores bekymringer, er ikke synlige for vores børn.

Heldigvis er der nu sat fokus på, at der er flere og flere børn på skolen, som døjer med angst pga krig, og der kommer en og holder et fordrag, som vil fortælle om det i børnehøjde.

Videoen du linkede til, har jeg set, og den går jo meget på, hvad vil Trump gøre, men ikke om den farlige krigs maskine Putin.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.