Skole og fravær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

843 visninger
8 svar
1 synes godt om
19. november 2024

anna111

Profilbillede for anna111

Mine børn i 3 og 4 klasse har været så uheldige med sygdom i det her skole år allerede den ældste har også skulle på tandregulering center og have revet tænder ud af 2 omgange hendes fravær er oppe på 14.9% den anden er på 10.2 % 

Syntes det lyder så voldsomt andre med børn der har så højt fravær og ved hvornår skolen vil begynde at reagere på det det er lovligt fravær ikke ulovligt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Min datter har også en fravær på omkring 10% - og syntes egentlig ikke hun havde været specielt syg - men altså to dage med forkølelse og så har man et fravær på 10% for den måned.

Tror ikke skolen reagerer, så længe der er tale om kortere og spredt sygdom, tandlæge osv.  

Anmeld Citér

19. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Det er jo en vurderingssag også fra skolen. Ved ulovligt fravær skal de reagere.

ift det lovlige fravær,  har jeg fået fortalt, at der skal de også underrette kommunen hvis det bliver for højt, men de ser også på om det “giver mening” at det fravær har været der. Man kan sige, at det stiger jo også hurtigt, hvis de ligger sig en uge eller to med influenza osv. og er man syg er man syg. 

Min søn havde 20% fravær (lovligt/ekstra ordinær frihed), og det er simpelthen sygdom vi har været ramt af på stribe. Først RS, så en grum forkølelse hvor vi alle lå med feber og ondt i halsen, og bagefter en omgang roskildesyge.. så vi har bare været enormt uheldige, og så har der været nogen enkeltstående ting derudover han derudover har fået godkendt fri til. 
Hans lærer sagde også at det er højt, til skolehjemsamtale, og det er jo noget skidt, men hun ved også godt der er grund bag, og han er en glad dreng der trives og fungerer godt i skolen og er godt med, så de er ikke bekymret, og gør ikke noget ved det.
Nu har han lige haft et par uger afsted uden fravær og fraværsprocenten er allerede begyndt at falde de beregner jo procenten ud fra de skoledage der har været der, så naturligt vil fraværsprocenten falde efterhånden som der kommer flere skoledage på. 

man kan jo heller ikke gardere sig mod sygdom, tandlægebesøg, dødsfald i familien mm. Livet sker jo også uden for skolen, og så længe de er godt med fagligt og trives, så går det nok det hele.

jeg forsøger dog så vidt muligt altid at ligge læge, tandlæge mm. Uden for skoletid, samt hvis vi skal fx besøge morfar på hospitalet (det går lidt op og ned så nogen gange er det afsted for vi ved ikke om vi ser ham igen) så kører vi direkte efter skole, og så hjem om aftenen, så han kan komme i skole næste morgen.. men er bare ikke altid aftaler vil passe ind med skoletiderne.

Anmeld Citér

19. november 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Mine drenge har indtil videre 0% fravær og sidste år havde de vist begge en enkelt dag og så to timer hvor den ene skulle til ørelæge og have lagt dræn.

Så jeg synes det lyder helt voldsomt med så højt fravær og ja alle kan blive syge, men det lyder da ekstemt og jeg ville nok overveje om de mangler nogle vitaminer , spiser de godt, frisk luft hver dag osv . 

Anmeld Citér

19. november 2024

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Min datter har tidligere haft for højt fravær, hvor vi var til møde på skolen, og dialog med skolen ad flere omgange. Men de har flere gange gjort det klart, at så længe man melder barnet syg, tæller de ikke det fravær med. Men det gør de måske på andre skoler?

Anmeld Citér

19. november 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Man skal også lige huske på, at i starten af skoleåret giver et par sygedage en forholdsvis høj fraværsprocent modsat i slutningen af skoleåret, hvor procenten udregnes ud fra nogle flere dage. 

Som eksempel, hvis jeg ikke fik det formuleret helt klart, hvad jeg mener: Der er jo 200 skoledage på et år. Har man fx 5 dages sygdom efter 50 dage er det jo 10%. Har man først de 5 dages sygdom efter 100 dage er det jo så kun 5%.

Så tænker da også skolerne kigger på, hvornår på året det er, om det er sammenhængende sygdom eller en klat dag hist og her og på årsagen til fraværet, inden de tager kontakt til forældrene. Det er i hvert fald vigtigt at få meldt fri/syg med en årsag, så der ikke blot noteres ulovligt fravær.  

Anmeld Citér

19. november 2024

anna111

Profilbillede for anna111
Fortvivlet skriver:

Mine drenge har indtil videre 0% fravær og sidste år havde de vist begge en enkelt dag og så to timer hvor den ene skulle til ørelæge og have lagt dræn.

Så jeg synes det lyder helt voldsomt med så højt fravær og ja alle kan blive syge, men det lyder da ekstemt og jeg ville nok overveje om de mangler nogle vitaminer , spiser de godt, frisk luft hver dag osv . 

De mangler ikke vitaminer  

Hun har skulle til fysioterapeut 1 gang hvilket gav nogle procenter hun har skulle på tandregulering centert nu 4 gange hun har ikke haft fri hele dagen men de timer det to hun har skulle have revet 4 tænder ud af 2 omgange hvilket naturligt giver fri fra skole og så har de haft deres årlige øjenlæge besøg hvor de ikke kunne se bag efter  

Ud af de dage dage der er fravær er der 3 sygedage i det resten har været de andre besøg selv om jeg har forsøgt at ligge det meste efter skolen har vi bare været uheldige med det

Anmeld Citér

20. november 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
anna111 skriver:

De mangler ikke vitaminer  

Hun har skulle til fysioterapeut 1 gang hvilket gav nogle procenter hun har skulle på tandregulering centert nu 4 gange hun har ikke haft fri hele dagen men de timer det to hun har skulle have revet 4 tænder ud af 2 omgange hvilket naturligt giver fri fra skole og så har de haft deres årlige øjenlæge besøg hvor de ikke kunne se bag efter  

Ud af de dage dage der er fravær er der 3 sygedage i det resten har været de andre besøg selv om jeg har forsøgt at ligge det meste efter skolen har vi bare været uheldige med det

Du skal ikke tage det så tungt. Den dumme kommentar med vitaminer, må være en farce… (eller en forælder som er enormt heldig at hendes børn aldrig er syge, aldrig skal til tandlæge eller noget andet)

Livet eksisterer jo også uden for skolen, og nogen gange falder tingene bare sammen, og vi kan jo ikke bede børnene holde sig til at være syge i weekenderne , selvom det da ville være smart hvis man kunne planlægge sig ud af sygdom

nogen ting skal man bare, og så længe børnene trives, og kan følge med fagligt, er der ikke grund til bekymring. Læreren havde sagt hvis de var bekymret

fraværsprocenten vil stødt falde eftérhånden som de kommer i skole og skoledagene tæller op. 

Anmeld Citér

20. november 2024

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Fortvivlet skriver:

Nogen børn OG voksne trækker alt til sig.. 

Lillesøster trækker diarre med hjem fra vuggestuen, 48 timer skal du være diarre fri før tilbage i skole/institution (i hvert fald hos os)

Nogen får ofte feber. Skoldkopper. Opkast.. 

Nogen kan være syg i en uge eller to af gangen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.