Hvad skal jeg gøre ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.641 visninger
14 svar
5 synes godt om
9. november 2024

Anonym trådstarter

Hej alle mødre og kvinder. 

Jeg har brug for råd og at lette hjertet. 

Min mand og jeg er blevet forældre til den skønneste baby. 
Problemet er, min mand er ryger og det er stort set alle omkring os. Jeg er hundeangst for rygning. Jeg har selv været ryger, men stoppede meget hurtigt efter jeg blev gravid og har aldrig tænkt mig, at ryge igen. For det første STINKER det forfærdeligt, det ved alle ikke-rygere. 
Min mand var meget opmærksom på, at vaske hænder osv efter at have røget i starten, men det gør han slet ikke mere. Han tager ikke hensyn til min angst og kommer tit og vil kysse og kramme LIGE EFTER en cigaret. Jeg har flere gange udtrykket, at det er ulækkert og jeg ikke er glad og tryg ved det men han synes jeg er pylret og alt for meget. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil jo ikke stå i vejen for, at han skal være sammen med baby. Jeg har forsøgt at lave et opslag på facebook, men der er det åbenbart synd for min mand og jeg er mega hysterisk og ond og de fik mig til at lyde som en heks, så det er måske bare mig, men ud fra hvad jeg kan læse fra andre, synes jeg ikke jeg er det. Jeg vasker meget tøj, fordi det stinker af røg trods han ryger udenfor, og hvis baby har gylpet og tørrer babys mund med stofbleen, med samme rygehånd eller giver sutten med hånden. Jeg steriliserer sutter og vasker tøj stortset hver dag b.la pga det. Jeg bliver bange for, at han skal holde eller kysse baby lige efter/kort efter en cigaret og han bliver så sur på mig når jeg udtrykker dette og det er jo slet ikke for at være ond?

Også når vi står udenfor eller går en tur, så tændes der en cigaret og jeg holdte baby fx og fik røgen indåndet og nu er jeg bange for det også .. Jeg har lyst til at lukke mig selv inde og er snart grædefærdig af udkørthed bare pga rygning.

Jeg vil jo bare passe på min baby, er jeg så hysterisk?? Jeg siger heller ikke noget til ham, for jeg orker ikke diskussioner eller at virke ond for det er slet ikke min mening

Håber nogle vil give mig svar/støtte et eller andet, for jeg er så alene med det her

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Er rygning godt for nogen? Nej. Er din angst overdrevet? Ja! Sagt med omsorg, men det lyder meget voldsomt. Nu er det sådan, at far ryger, og far har ligeså meget “ret” til at gøre med baby, hvad han vil - indenfor rimelighedens grænser af, hvordan forældre må behandle deres børn selvfølgelig.

Måske bør du tale med en læge omkring den reelle risiko for baby samt evt. din angst (særligt hvis det er en generel ting).

Anmeld Citér

9. november 2024

Agma

Profilbillede for Agma

Jeg synes ikke du er galt på den, men hvis det sætter sig som decideret angst hos dig så synes jeg det måske kan være gavnligt for dig at snakke med nogen, evt. en psykolog. Man er bare ekstra sårbar for at udvikle noget med psyken lige i perioden omkring graviditet og barsel. 

Når det er sagt er der jo rigtig god grund til at passe på ift. røg. Der er en pjece her som jeg synes er meget fin at argumentere ud fra. 

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2013/Publ2013/Ren-luft-til-ungerne,-d-,-Beskyt-børn-mod-tobaksrøg.ashx

Den er godt nok lidt gammel men stadig fornuftig. Husk dog også på at det kan være svært for din partner som måske har mega dårlig samvittighed over ikke at kunne stoppe med at ryge, når nu du godt kunne. Så kan man nemt komme til at føle sig som en dårligere forældre og det kan være lettere at betragte dig som hysterisk fremfor at ændre vaner eller ligefrem stoppe med at ryge. 

Anmeld Citér

9. november 2024

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Er rygning godt for nogen? Nej. Er din angst overdrevet? Ja! Sagt med omsorg, men det lyder meget voldsomt. Nu er det sådan, at far ryger, og far har ligeså meget “ret” til at gøre med baby, hvad han vil - indenfor rimelighedens grænser af, hvordan forældre må behandle deres børn selvfølgelig.

Måske bør du tale med en læge omkring den reelle risiko for baby samt evt. din angst (særligt hvis det er en generel ting).

Det er også rigtigt, jeg ville ønske, at jeg kunne være mere afslappet. Men det er mere fordi man høre om hvor farligt det er. Min SP sagde, at så længe der ikke ryges indenfor eller med hende på armen.. Men ja, jeg ved ikke hvad jet skal sige

Anmeld Citér

9. november 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså han har vel hele tiden røget ?

Jeg synes det er klamt og kunne aldrig drømme om at kysse og være sammen med en ryger, og er fuldstændig enig med dit indlæg. MEN forskellen er at det har du jo kunne inden I fik barn, så det virker ret voldsomt og hysterisk at ændre sådan kulør, som du virker til at have gjort

Anmeld Citér

9. november 2024

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Altså han har vel hele tiden røget ?

Jeg synes det er klamt og kunne aldrig drømme om at kysse og være sammen med en ryger, og er fuldstændig enig med dit indlæg. MEN forskellen er at det har du jo kunne inden I fik barn, så det virker ret voldsomt og hysterisk at ændre sådan kulør, som du virker til at have gjort

Ja han har altid røget, han stoppede i nogle måneder i min graviditet og jeg var grædefærdig da han begyndte igen. Vi har taget snakken før - kan ikke se hvad det har af betydning for om jeg har været ryger før? Jeg stoppede hurtigt og har holdt ved, for mit barns skyld. Man ved ikke hvor meget det stinker når man selv ryger og hvis jeg stadig røg, ville jeg i hvertfald vente med at kysse og vaske hænder efter, så kan ikke forstå hvad du mener ?

Anmeld Citér

10. november 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Altså der er jo en grund til at Sundheds faglige personale anbefaler man holder røg væk fra baby evt gå sundhedsplejersken til at forklare hvad der kan ske. Syntes kun det fair hvis han vil ryge at han vasker hænder inden han rør ved baby og hvis i sover i samme rum som baby at han bader inden han kommer i seng 

Anmeld Citér

10. november 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Ja han har altid røget, han stoppede i nogle måneder i min graviditet og jeg var grædefærdig da han begyndte igen. Vi har taget snakken før - kan ikke se hvad det har af betydning for om jeg har været ryger før? Jeg stoppede hurtigt og har holdt ved, for mit barns skyld. Man ved ikke hvor meget det stinker når man selv ryger og hvis jeg stadig røg, ville jeg i hvertfald vente med at kysse og vaske hænder efter, så kan ikke forstå hvad du mener ?

Jeg mener at jeg ikke forstår hvorfor du pludselig er blevet helt hysterisk. Du har jo valgt en ryger som partner og valgt at få børn med ham, såh det er vel næppe en overraskelse, du må have haft nogle overvejelser inden du er nået hertil

Anmeld Citér

10. november 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Altså jeg er opvokset i et rygerhjem hvor mine forældre røg 20+ cigaretter hver dag indendørs, i bilen osv. klamt? Ja. Har jeg taget skade nu som voksen? Nej. 
Nu ved man dog at passiv rygning er skadeligt, så det er kun godt at undgå det.

At han ikke lige vasker hænder før han rører baby eller der kommer en røg damp i ny og næ på baby udenfor sker der altså vitterligt intet ved.  Det er ikke optimalt nej, men din angst er meget voldsom og styrende. Du har valgt at få børn med en ryger. At du så er blevet klogere og har kvittet smøgerne er super godt, men du er nødt til at acceptere at han ryger og han har ikke tænkt sig at stoppe eller vaske hænder før han rør baby. 

Du kan ikke lave om på folk. Du har fortalt ham at det gør dig urolig og utryg. Han ændrer ikke på det. Så du kan ikke andet end at acceptere det også lære at håndtere angsten. Måske i samråd med en psykolog. 
hvis i går fra hinanden fordi han ryger så vil han jo alligevel fortsætte sine vaner når han har baby som enlig far så.. du skal lære accept af situationen og håndtering af din angst som er meget ude af proportioner. I så fald skulle du ikke få barn med en ryger.

dernæst kan jeg godt forstå du ikke vil kysse osv når han har røget. Rygning er total dealbreaker i datingverdenen for mig, ville aldrig kunne date en ryger. Så forstår dig godt men du kan ikke lave om på ham. 

Anmeld Citér

10. november 2024

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Jeg mener at jeg ikke forstår hvorfor du pludselig er blevet helt hysterisk. Du har jo valgt en ryger som partner og valgt at få børn med ham, såh det er vel næppe en overraskelse, du må have haft nogle overvejelser inden du er nået hertil

Jeg er ikke pludselig blevet helt hysterisk..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.