Negative tanker om andre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

315 visninger
2 svar
0 synes godt om
8. november 2024

Anonym trådstarter

Sekretæren på mit job har alt for lange, tynde ben til de korte nederdele og leggings, hun altid har på. Min leder staver for dårligt til at skrive mails ud til mange mennesker uden at få læst korrektur på dem. Min veninde har dårlig smag i sin boligindretning og siger de mest irriterende ting i sjov. Min søster er uvidende og burde ikke gøre sig klog på ting, hun ikke ved noget om, og hun har fejlet fuldstændigt i sin opdragelse af sin datter. Min kollega har den mest irriterende stemme, og så burde hun holde igen med at skovle kage i sig, når hun er så tyk. 

Det er bare nogle af de tanker, jeg har om andre kvinder. Jeg fantaserer om at sende dem anonyme beskeder, hvor jeg piller dem ned. Vil aldrig gøre det, men nok mest af frygt for at blive afsløret. 
Jeg opfører mig pænt, og jeg bliver opfattet som meget tolerant og åben. Jeg er ikke misundelig på dem, jeg tænker grimt om. De skal bare helst ikke tro, de er noget. 
Det er så langt fra mine værdier at være så led i mine tanker, men hvorfor er jeg det så? Det er kun kvinder, jeg er ude efter. 

Hvad handler det om, og hvad gør jeg? Det går jo kun ud over mig selv, for det er ikke fedt at tænke så negativt. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Dårligt selvværd i bund og grund. Hvis man er tilfreds med sig selv, så har man ikke brug for at fokusere så meget på andres fejl og mangler. Og du må endelig ikke forveksle selvværd med selvtillid.

Mange af de ting, du nævner, er også ydre faktorer - det er da så ligemeget for dig. Så det handler måske mindre om, hvad du tænker dårligt om - så længe du kan “få lov” til at tænke dårligt.

Måske er du opvokset med en forælder, der talte grimt om andre kvinder og dermed skabte både utryghed inde i dig og gav dig en måde at håndtere det på. Måske har det været din måde at håndtere teenageårene på. Måske har du et kontrolbehov pga tidligere oplevelser og ser ned på dem, der ikke har brug for den kontrol.

Det kan være 1000 ting, og der må du søge ind i dig selv.

Men fedt at du er opmærksom på det - så kan du måske ændre det :-)

Anmeld Citér

9. november 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Det skyldes dårligt selvværd og at du i bund og grund føler dig usikker i dig selv. Mentalt sunde personer går ikke i sig selv og kritiserer andre. Forestiller mig at din indre dialog er ret hård mod dig selv.

Vi kan alle have forbigående tanker ‘sikke en kort kjole’ det er ret naturligt, men at få så stærke følelser som du gør, er ikke helt normalt. 
måske skal du snakke med en psykolog? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.