Fræk 2 årig i vuggestuen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

895 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. november 2024

Anonym trådstarter

Hej. Min datter er 2 1/2 år. 
Hun er sund og rask, trives og er en glad pige. Hun har altid været lidt genert af sig, og sker der et skift/der kommer gæster osv. trækker hun sig, bliver stille og vil lige sidde hos mor og observere lidt, og så liver hun ellers op og er sit glade, fjollede, dansende selv. Hun er enormt klog, og fanger hurtigt nye ting, taler meget udviklet af sin alder og forstår enormt meget i betragtning af hendes alder.

hun er selvfølgelig også “fræk” hjemme. Forstået sådan at hun kan blive sur, hun kan skrige, og være som ja, alle andre 2 årige. jeg ser det dog ikke som at være fræk, eller svare igen osv men mere som at hun er 2 år og prøver nogen grænser af.

nå, men primær pædagog siger ofte hun er fræk (også til hende). Hun fortæller hun svarer igen, råber selvom hun bliver bedt om at stoppe, og laver ballade, ignorere de voksne eller griner af dem når de skælder ud. 
Jeg føler lidt, at måden det er blevet sagt på, er “det er ikke normalt”.. det kan være pædagog og jeg blot taler helt forbi hinanden. 

så nu står jeg egentlig med en følelse af min datter ikke er som alle andre 2 årige?

så ville egentlig bare høre, er jeres 2 årige også frække i vuggestuen?

vi har det almindelige “rutine” trivselssamtale snart de jo holder i vuggestuer løbende. Så tænker jeg også vil spørge der om jeg blot mistolker det hun siger, tone osv kan jo hurtig misforståes når det er en dør snak.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Det handler jo ikke om hvorvidt det er normalt at et barn er frækt. Men at de rækker ud til jer fordi hun svarer igen og råber selvom hun bliver Bedt om at være stille fx i samlingssituationer forestiller jeg mig. Det er her man skal lære at kunne være en del af en situation og kunne høre efter. Så de rækker formentlig ud for at få en dialog til hvordan I kan samarbejde om at hun skal lære forskellige ting. Tag en snak eller uddybende møde med dem. Det er aldrig for at shame på nogen når man får ting af vide i institutionen men ren og skær for at finde en måde at samarbejde på så dit barn lærer det hun skal. 

Anmeld Citér

4. november 2024

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Det handler jo ikke om hvorvidt det er normalt at et barn er frækt. Men at de rækker ud til jer fordi hun svarer igen og råber selvom hun bliver Bedt om at være stille fx i samlingssituationer forestiller jeg mig. Det er her man skal lære at kunne være en del af en situation og kunne høre efter. Så de rækker formentlig ud for at få en dialog til hvordan I kan samarbejde om at hun skal lære forskellige ting. Tag en snak eller uddybende møde med dem. Det er aldrig for at shame på nogen når man får ting af vide i institutionen men ren og skær for at finde en måde at samarbejde på så dit barn lærer det hun skal. 

som sagt, jeg søger ikke råd ift institutionen. Den har jeg helt styr på. Der er hverken dialog problemer eller lignende. Og som jeg også skrev så er der det almene møde snart hvor jeg vil tale med dem - og dertil hører jo også at man kan tale uddybende om de ting de nævner fremfor man skal stå og prøve at have en længere samtale i døren. Er enormt glad for den vuggestue og har stor tiltro til dem, og min datter trives der.

Grunden til jeg spørger var for at spejle mig i andre, som måske også har “frække børn”, eller som ikke har. Jeg kender ikke mange med små børn, og den MÅDE det er blevet sagt på, fik mig til at tænke på hvordan andres alderssvarende børn er. Jeg ved godt man ikke kan sammenligne børn, alle er perfekte individer, men jeg føler det kunne være rart at høre hvordan andres er, ikke for at sammenligne, men blot for at høre. Der var skam ikke mere i det.

Anmeld Citér

4. november 2024

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

som sagt, jeg søger ikke råd ift institutionen. Den har jeg helt styr på. Der er hverken dialog problemer eller lignende. Og som jeg også skrev så er der det almene møde snart hvor jeg vil tale med dem - og dertil hører jo også at man kan tale uddybende om de ting de nævner fremfor man skal stå og prøve at have en længere samtale i døren. Er enormt glad for den vuggestue og har stor tiltro til dem, og min datter trives der.

Grunden til jeg spørger var for at spejle mig i andre, som måske også har “frække børn”, eller som ikke har. Jeg kender ikke mange med små børn, og den MÅDE det er blevet sagt på, fik mig til at tænke på hvordan andres alderssvarende børn er. Jeg ved godt man ikke kan sammenligne børn, alle er perfekte individer, men jeg føler det kunne være rart at høre hvordan andres er, ikke for at sammenligne, men blot for at høre. Der var skam ikke mere i det.

Der er jo bare nogle der er lidt mere frække end andre. Så håber du får nogle gode og mere brugbare svar fra andre end mig

Min niece er en sæk lopper: stikker af, svarer igen, hører sjældent efter og afbryder og taler virkelig højt etc. Hun fejler ikke noget men har bare svært ved at høre efter - ofte til stor gene for hendes forældre, men mest til gene for institutionen. Hendes forældrene gør så heller ikke så meget for at lære hende disse ting, da de har en meget løs omgang med opdragelse og dannelse, og de synes bare det er sødt og sjovt at hun er sin egen. det gør bare at hun stikker så meget ud at andre børn tager afstand til hende fordi hun larmer og er fræk (irriterende) Hun er en skøn pige og elsker hende, og det er jo også så absurd at  man ikke bare kan få lov at være den man er og SKAL passe ind i samfundets kasser og være på en bestemt måde.

Men hun kan altså være virkelig irriterende og fylde det hele, og  det er jo lidt synd at folk blir irriteret på hende.

siger ikk at I gør noget forkert, fortæller blot om et eksempel på en fræk pige jeg kender. 

Anmeld Citér

4. november 2024

Anonym trådstarter

Minime2018 skriver:

Der er jo bare nogle der er lidt mere frække end andre. Så håber du får nogle gode og mere brugbare svar fra andre end mig

Min niece er en sæk lopper: stikker af, svarer igen, hører sjældent efter og afbryder og taler virkelig højt etc. Hun fejler ikke noget men har bare svært ved at høre efter - ofte til stor gene for hendes forældre, men mest til gene for institutionen. Hendes forældrene gør så heller ikke så meget for at lære hende disse ting, da de har en meget løs omgang med opdragelse og dannelse, og de synes bare det er sødt og sjovt at hun er sin egen. det gør bare at hun stikker så meget ud at andre børn tager afstand til hende fordi hun larmer og er fræk (irriterende) Hun er en skøn pige og elsker hende, og det er jo også så absurd at  man ikke bare kan få lov at være den man er og SKAL passe ind i samfundets kasser og være på en bestemt måde.

Men hun kan altså være virkelig irriterende og fylde det hele, og  det er jo lidt synd at folk blir irriteret på hende.

siger ikk at I gør noget forkert, fortæller blot om et eksempel på en fræk pige jeg kender. 

det er bestemt synd! Og ja, den med samfundets kasser har jeg ofte tænkt over.

synes det er en enorm svær balancegang. Nu har jeg også en stor (og han var roligheden selv, aldrig fræk osv) men har altid betydet meget mine børn lærer at færdes i sociale sammenhænge/offentlige rum så de er til at holde ud, og de bliver stoppet omgående hvis de larmer og er ubehagelige at være omkring. Er vi ude kan jeg i yderste tilfælde finde på at køre hjem simpelthen som konsekvens. Men samtidig ønsker jeg jo også at de skal være dem selv 100%! Mine børn er diametrale modsætninger og jeg synes det er helt vidunderligt at observere dem, hvor forskellige de er som personer og alligevel er der ikke en ting jeg ville ændre. Har aldrig tænkt “gid du var mere som storebror” til trods for min datter kan få hysteriske anfald i flæng når noget går hende i mod, hun er stædig og nogen gange har hun et glimt i øjet hvor jeg bare ved NU finder hun på noget hun ikke må, og har aldrig nogensinde ønsket hende anderledes selv ikke når jeg sidder og holder om hende og hun er rasende fordi hun ikke må tegne på væggene.. synes oprigtigt hun er perfekt som hun er - men er jo også hendes mor så det skal jeg synes

Anmeld Citér

4. november 2024

Anonym

Altså vi havde en stille pige, som pludselig var livet op og blevet fræk, som vi også sagde og som vi tilføjede "det er jo dejligt at se"

For ja det er normalt for alderen, men selvfølgelig noget man arbejder med, så selvfølgelig noget man vender med forældre, så man sikre at der både bliver sat grænser (og fuldt til dørs) i institutionen og i hjemmet

Mvh pædagogen

Anmeld Citér

4. november 2024

Anonym

Jeg tror nu det meget normalt, at børnene kan opfører sig forskelligt ud fra hvor de er. 

Herhjemme er knægten på 2 år, begyndt konstant at sige av til alt, også hvis han fx får et nej. 

jeg spurgte i instutionen om de også havde "problemer" med han sagde meget av. 
- Næh.. det sagde han faktisk aldrig, men til gengæld var han virkelig god til at skrige, både i vrede men også i glæde.

hvilket han så ikke gør derhjemme ! 

Jeg synes din pige lyder helt normal. 

nogen er "frækkere" end andre.

vores knægt kan også være "fræk" herhjemme og prøve en af. 
sige Nej til ting, stå og prutte med munden så der flyver savl over alt, selvom man siger stop. 

Jeg ser det som helt normal 2 årig adfærd, der skal lærer verdenen  

Anmeld Citér

4. november 2024

Anonym

Anonym skriver:

Jeg tror nu det meget normalt, at børnene kan opfører sig forskelligt ud fra hvor de er. 

Herhjemme er knægten på 2 år, begyndt konstant at sige av til alt, også hvis han fx får et nej. 

jeg spurgte i instutionen om de også havde "problemer" med han sagde meget av. 
- Næh.. det sagde han faktisk aldrig, men til gengæld var han virkelig god til at skrige, både i vrede men også i glæde.

hvilket han så ikke gør derhjemme ! 

Jeg synes din pige lyder helt normal. 

nogen er "frækkere" end andre.

vores knægt kan også være "fræk" herhjemme og prøve en af. 
sige Nej til ting, stå og prutte med munden så der flyver savl over alt, selvom man siger stop. 

Jeg ser det som helt normal 2 årig adfærd, der skal lærer verdenen  

og når jeg siger nogen er frækkere end andre, var det ikke for at antyde at din pige var mere fræk  

Alle er forskellige - heldigvis da.

men vi er desværre begyndt at sætte børn og unge i kasser i dag, som ikke alle kan passe ind under.

Anmeld Citér

5. november 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

og når jeg siger nogen er frækkere end andre, var det ikke for at antyde at din pige var mere fræk  

Alle er forskellige - heldigvis da.

men vi er desværre begyndt at sætte børn og unge i kasser i dag, som ikke alle kan passe ind under.

Hehe selvfølgelig ikke

‘men dejligt at høre at det ikke kun er min der kan være en bisse

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.