Er sukkerfri sodavand og saftevand usundt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

926 visninger
6 svar
3 synes godt om
29. oktober 2024

Less is more

Profilbillede for Less is more

Jer, der har indsigt i emnet: er ovennævnte usundt??

Er der eller kan der opstå komplikationer i forbindelse med at drikke drikke sødet med kunstige sødemidler?

Jeg har læst og forstået, at det ikke er kræftfremkaldende, hvilket megen forskning fastslår, men kan der være andre ting, de kunstige sødemidler kan fremkalde?

Jeg kan huske, at jeg tidligere har læst, at flere par, som forsøgte at få børn, fravalgte kunstige sødemidler, da sædkvaliteten blev påvirket voldsomt heraf, men jeg har aldrig fundet ud af, om det var indbildning.

Min kammerat hævder, at det ikke er godt for sindet/hjernen at drikke noget med kunstige sødemidler, og han plejer at have styr på den slags, men jeg kan ikke finde noget sagligt på nettet.

Er der mon en af jer, der ved noget, som vil dele sin viden?

På forhånd tak �� 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes jeg med jævne mellemrum støder på historier eller artikler om at nogle typer sødemidler potentielt kan påvirke tarmfloraen negativt. Jeg har ikke sat mig super meget ind i det og det handler nok som altid om mængder. Men det er da vist ret grundigt bevist efterhånden at tarmfloraen har ret stor betydning for mange aspekter af vores helbred. Så på den måde er der måske en påvirkning fra sødemidler.

Anmeld Citér

29. oktober 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Der er jo ret stor forskel på sødemidler.

Men generelt undgår vi alt “kunstigt” og (ultra)forarbejdet mad, for jeg tror simpelthen ikke, at det gør min krop noget godt. Jeg vil hellere nyde lidt sukker end meget sukkerfrit.

Vi drikker så nærmest heller ikke sodavand herhjemme men saft købes med sukker.

Anmeld Citér

30. oktober 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Som med alt andet afhænger det vel af dosis?

Jeg så en video på Instagram her den anden dag, som påstod, at aspartam, som er sødemidlet i mange light produkter, har nogle negative effekter, men at dosis for at disse negative effekter kunne påvirke dig, var ved en mængde der svarede til 48 light sodavand om dagen. Jeg ved godt, at Insta ikke er den mest pålidelige kilde til viden, men har også hørt det andre steder…

det med tarmfloraen har jeg også hørt om - det ved jeg ikke noget om - jeg har også hørt at aspartam bliver nedbrudt i kroppen før det når tarmene - men har ikke nogle pålidelige kilder på det.

Jeg drikker en pepsi Max nogle gange om ugen og jeg er helt rolig i forhold til sødemidlerne. Er mest bekymret for hvordan det påvirker mine tænder

Altså selv vand er jo usundt, hvis du drikker for meget af det. Så jeg tænker bare ‘alt med måde’ så går det nok.

Anmeld Citér

30. oktober 2024

IenFart

Profilbillede for IenFart
Dutelidut skriver:

Som med alt andet afhænger det vel af dosis?

Jeg så en video på Instagram her den anden dag, som påstod, at aspartam, som er sødemidlet i mange light produkter, har nogle negative effekter, men at dosis for at disse negative effekter kunne påvirke dig, var ved en mængde der svarede til 48 light sodavand om dagen. Jeg ved godt, at Insta ikke er den mest pålidelige kilde til viden, men har også hørt det andre steder…

det med tarmfloraen har jeg også hørt om - det ved jeg ikke noget om - jeg har også hørt at aspartam bliver nedbrudt i kroppen før det når tarmene - men har ikke nogle pålidelige kilder på det.

Jeg drikker en pepsi Max nogle gange om ugen og jeg er helt rolig i forhold til sødemidlerne. Er mest bekymret for hvordan det påvirker mine tænder

Altså selv vand er jo usundt, hvis du drikker for meget af det. Så jeg tænker bare ‘alt med måde’ så går det nok.

Jeg mener at huske aspartam er en af de sødemidler som ikke er påvist som havende påvirkning af tarmflora så det passer vist meget godt med din observation. Der skulle være andre som har en større effekt. Men jeg gør ligesom dig med en sukkerfri sodavand en gang i mellem og så tænker jeg det må være okay.

Anmeld Citér

30. oktober 2024

JC2014

Profilbillede for JC2014

Det er selvfølgelig ikke sundt. Fokus har i høj grad været på kunstige sødestoffer, særligt aspartam. Aspartam er dog så gennemtestet et stof, og i små doser er jeg bestemt ikke bekymret for at indtage det. Jeg forstår slet ikke skrækken og det store fokus på kunstige sødestoffer, når jeg ser på hvad folk ellers gør (eller ikke gør), eller indtager, og som kan have andre og mere alvorlige effekter på deres sundhed. Lige fra tobak, nikotin, alkohol, mangelfuld kost generelt, køber ting fyldt med utestet kemi fra Temu og manglende motion til tungmetaller i fisk, luftforurening ved at bo i storbyen, osv. 

Anmeld Citér

30. oktober 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Sukkerfri sodavand/ saftevand er lige så ætsende på tænderne som varianter med sukker. Når først man har ætset emajlen væk, kommer den ikke igen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.