Gravid ryger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.183 visninger
10 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. oktober 2024

Anonym trådstarter

Rygning og graviditet hvad er folks holdning?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2024

Anonym

Anonym skriver:

Rygning og graviditet hvad er folks holdning?

Jeg er 100 % imod rygning og endnu mere under graviditet. Hvorfor i alverden udsætte sit ufødte barn (bevidst) for alle de skadelige stoffer, der kan øge risikoen for abort, tidlig fødsel og lav fødselsvægt..Det forstår jeg ikke.

Anmeld Citér

26. oktober 2024

Anonym

Jeg tænker det er de færreste som synes at det er ok at en gravid kvinde ryger. Det skader jo både kvinden og fosteret. Min søster røg under sin graviditet fornyelig og hun fik da en sund søn, men eh synes det er egoistisk. 

Anmeld Citér

26. oktober 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Forståelse for at man ikke kan tage en kold tyrker, hvis man står med en positiv test.

Men en mor der ikke gør sit bedste for at skære ned og stoppe, men bevidst røg gennem hele graviditeten ville jeg ikke tænke positivt om, nok på linje med en der ikke skar sit alkohol forbrug ned til det anbefalede. 

Og ville måske overveje om personen var klar til forældrerollen, når man ikke kan sætte sine egne behov i baggrunden, men er også klar over det ikke er lige nemt for alle at stoppe, men man skal forsøge.

Og egentlig lidt det samme, når jeg ser en mor pulse løs mens hun ammer.

Anmeld Citér

26. oktober 2024

Mettep157

Profilbillede for Mettep157

Det sekundet jeg stod med en positiv test stoppede jeg med at ryge, jeg havde plaster på i ca 1 døgn men følte mig dårlig af det så kold tyrker. Jeg røg heller ikke i den korte ( desværre ) periode jeg fik lov til at amme. 
Jeg ville aldrig kunne ryge hvis jeg viste det skadede andre end mig selv.

Anmeld Citér

26. oktober 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altid no go til rygning, personligt forstår jeg heller ikke at man vil udsætte sit barn eller ufødte barn for det 

Anmeld Citér

26. oktober 2024

Anonym

Tror alle kan være enige om at rygning under graviditet ikke er godt. Selv rygere er godt klar over det. 
Da jeg testede positivt prøvede jeg at stoppe med en kold tyrker fra dag et. Det kunne jeg ikke. Men jeg skar meget ned. Jeg var i en super stressende periode i mit liv i forvejen (personlige årsager) pg min jordmoder direkte opfordrede mig til kun at skære ned og ikke stoppe helt fordi er rygestop ville stresse mig yderligere og ville heller ikke være sundt. Så gik fra 15 ca om dagen til kun 1-5 og det var ikke hver dag. 

så min holdning er da man skal prøve at stoppe. Men man skal også mærke efter. 

Anmeld Citér

26. oktober 2024

Anonym

Jeg havde røget i 14 år da jeg finder ud af at jeg er gravid, jeg stoppede samme dag. Jeg synes det er egoistisk at fortsætte, det går ikke kun udover en selv mere

Anmeld Citér

26. oktober 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Altså der findes vel næppe andre holdninger, end at det er super uhensigtsmæssigt og skadeligt (det er jo i øvrigt ikke rigtig en holdning, men snarere viden og fakta, at både mor og barn tager skade). Der ud over ved man jo samtidig også godt, at rigtig mange faktorer kan bidrage til at en gravid kvinde alligevel ikke formår at stoppe med at ryge. Det bunder sjældent i manglende viden, men langt oftere i manglen på ressourcer.  

Anmeld Citér

26. oktober 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
StortOgSmåt skriver:

Altså der findes vel næppe andre holdninger, end at det er super uhensigtsmæssigt og skadeligt (det er jo i øvrigt ikke rigtig en holdning, men snarere viden og fakta, at både mor og barn tager skade). Der ud over ved man jo samtidig også godt, at rigtig mange faktorer kan bidrage til at en gravid kvinde alligevel ikke formår at stoppe med at ryge. Det bunder sjældent i manglende viden, men langt oftere i manglen på ressourcer.  

Lige mine ord.

dertil vil jeg også sige at sådan et spørgsmål ikke vil få noget “positiv” respons da man jo netop alle ved det ikke er godt.

dog har jeg selv den holdning, at man må gøre hvad der føles rigtigt for en selv. Jeg dømmer ingen gravid jeg ser ryge, om hun ryger 1 eller 20 om dagen. Det vedkommer ikke mig, og det er helt og aldeles hendes beslutning (og der kan ligge enormt meget bag!) så jeg vil ikke dømme nogen. Men mange dømmer og der må man jo bare trække på skuldrene og tænke sit. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.