Kalder alle lærere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.357 visninger
4 svar
0 synes godt om
14. oktober 2024

Lulu90

Profilbillede for Lulu90

Hej alle lærere  

Jeg overvejer at læse videre til lærer.

Jeg bor i Midtjylland. 

Hvad tjener en folkeskolelærer før skat? 

Har nogen erfaring med at tage den online ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. oktober 2024

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Lulu90 skriver:

Hej alle lærere  

Jeg overvejer at læse videre til lærer.

Jeg bor i Midtjylland. 

Hvad tjener en folkeskolelærer før skat? 

Har nogen erfaring med at tage den online ?

Lærerlønnen kan variere alt efter hvor i Danmark, du er ansat, og især efter om du arbejder indenfor special- eller normalområdet. Jeg er lærer på Midtsjælland i en kommune, der ligger forholdsvist lavt på løn sammenlignet med kommunerne omkring os. Jeg arbejder indenfor normalområdet og har fået min første lønstigning (man stiger ved 4., 8. Og 12. år). Jeg tjener omkring 38.000 før skat.

Jeg læste meritlærer som e-læring samtidig med at jeg arbejdede fuld tid som lærer. Det gav rigtig meget, at jeg kunne “afprøve” det, jeg læste om, med det samme, og ikke skulle vente til praktikker. Der var 3 indkald pr. semester pr. fag, som lå i weekenden enten fredag eller lørdag. Derudover var der 3 opgaver, der skulle laves pr. semester pr. fag og så var der valgfrie ugeopgaver (som jeg vil anbefale, man laver). Jeg var i gode studiegrupper hele vejen.

Anmeld Citér

14. oktober 2024

Lulu90

Profilbillede for Lulu90
Matsør skriver:

Lærerlønnen kan variere alt efter hvor i Danmark, du er ansat, og især efter om du arbejder indenfor special- eller normalområdet. Jeg er lærer på Midtsjælland i en kommune, der ligger forholdsvist lavt på løn sammenlignet med kommunerne omkring os. Jeg arbejder indenfor normalområdet og har fået min første lønstigning (man stiger ved 4., 8. Og 12. år). Jeg tjener omkring 38.000 før skat.

Jeg læste meritlærer som e-læring samtidig med at jeg arbejdede fuld tid som lærer. Det gav rigtig meget, at jeg kunne “afprøve” det, jeg læste om, med det samme, og ikke skulle vente til praktikker. Der var 3 indkald pr. semester pr. fag, som lå i weekenden enten fredag eller lørdag. Derudover var der 3 opgaver, der skulle laves pr. semester pr. fag og så var der valgfrie ugeopgaver (som jeg vil anbefale, man laver). Jeg var i gode studiegrupper hele vejen.

Tak for dit svar. 
hvor lang tid tog det dig ? 

38.000 er også en fin løn i mine øjne. ��

Anmeld Citér

15. oktober 2024

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Lulu90 skriver:

Tak for dit svar. 
hvor lang tid tog det dig ? 

38.000 er også en fin løn i mine øjne. ��

Mit meritstudie var normeret til 2,5 år, men tog 3,5 år, da jeg samtidig blev ansat på fuld tid, så at læse på fuld tid samtidig (og være enlig mor til to små) hang ikke sammen for mig. 
Jeg fik fuld merit for et linjefag (har en kandidat i faget) og merit for praktik. Muligheden for at få merit for praktik er efterfølgende blevet strammet temmelig meget op og kræver flere års undervisningserfaring i alle ens linjefag.

38.000 er bestemt ikke en dårlig løn. Heller ikke startlønnen, der er et par tusind lavere. Men når de omkringliggende kommuner har højere løn og bedre vilkår for forberedelse og undervisning, kan man godt tale om de forskelle der kan være på tværs af kommunegrænserne. Lønnen er ikke alt. Min kommune valgte at sætte alle læreres undervisningstid op med en lektion. Til gengæld fik vi et løntrin mere (hos os = 500 kr før skat). Jeg ville til stadighed foretrække lavere løn og mere rimelige vilkår for min forberedelse/undervisning.

Anmeld Citér

15. oktober 2024

fehår

Jeg læste online med fremmøde 3-4 gange per semester. Det var en stor fordel, fordi jeg arbejdede sideløbende som tilkaldevikar og senere lærer. For mig var uddannelsen alt for teoretisk, og derfor var jeg utrolig glad for den praksiserfaring, arbejdet gav mig ved siden af.

Uddannelsen tog mig 5 1/2 år, fordi jeg var på barsel af to omgange. 

Jeg er fint tilfreds med min løn, men jeg er ikke altid tilfreds med arbejdsvilkårene. Mere i løn ville ikke ændre på det faktum, at jeg til tider skal løbe alt for hurtigt for at nå det hele.

Men jeg er glad for at være lærer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.