Bid i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.310 visninger
15 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. oktober 2024

Anonym trådstarter

Vi oplever bid i vores datters ellers fantastiske dagpleje. Hvad søren gør vi? Har andre stået i samme situation og vil dele erfaringer? Man føler sig lidt magtesløs og føler lidt man står lidt handlingslammet og venter på, at det sker igen. I dag havde et andet barn fået et ordentligt tandsæt på kinden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Vi oplever bid i vores datters ellers fantastiske dagpleje. Hvad søren gør vi? Har andre stået i samme situation og vil dele erfaringer? Man føler sig lidt magtesløs og føler lidt man står lidt handlingslammet og venter på, at det sker igen. I dag havde et andet barn fået et ordentligt tandsæt på kinden.

Hvor tit sker det?

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Anonym trådstarter

Godt spørgsmål. Vi er nye, da vores tidligere dagpleje sagde sit job op, og vi undrede os også over, at der var plads hos denne dagplejemor. Vi kunne ikke få øje på årsagen, men jeg mistænker, at nogen er flyttet derfra. Vores datter blev bidt i ryggen sidste uge. Så det er sket et par gange på 3 ugers tid. I hvert fald, hvad vi ved af. Det er et lille ivrigt og sødt og charmerende barn på 1,5 år, der bider. Han har meget lidt sprog, men er god til baby tegnsprog. 

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Anonym

Vores er også blevet bidt, det sker. Det er vi altid de kan sige at de ikke vil have legetøjet bliver taget fx

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vores er også blevet bidt, det sker. Det er vi altid de kan sige at de ikke vil have legetøjet bliver taget fx

Var jeres også i dagpleje? Det var bare en enkelt gang og så stoppede det, eller? 

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Altså jeg tror de fleste forældre har stået i situationen. 
For mig kommer det an på forskellige ting som fx om biddet er af arrigskab, alderen på barnet, længde af periode, hvordan det håndteres af pædagog/institution mv.

Det er nok utopi at tro, at ens barn aldrig vil blive bidt, slået el.l

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Det er ret normalt at små børn bider, de bider af mange årsager.

Mangel på sprog, Jeg vil have legetøjet /mig først, kærlighed, stimuli mm 

Jeg tænker ikke at folk har flyttet deres barn pga det og det er da ikke så underligt at en dagplejer har plads, børnene går jo løbende ud

Et bid kan ses, men slag, skub og alt det andet de ellers gør i den alder kan sjældent. Så tænker ikke bid er værre end det. 

Jeg synes ikke det er så forfærdeligt at mit barn kommer hjem med et bidemærke, det sker altså bare, det tager et splitsekund så er der bidt. 

Synes det er langt værre at modtage at ens eget barn har bidt (det har jeg heldigvis kun prøvet er par gange, men svært at modtage for man kan ikke rigtig gøre noget ved det når man ikke er i situationen, men selvfølgelig en info som skal gives)

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Altså jeg tror de fleste forældre har stået i situationen. 
For mig kommer det an på forskellige ting som fx om biddet er af arrigskab, alderen på barnet, længde af periode, hvordan det håndteres af pædagog/institution mv.

Det er nok utopi at tro, at ens barn aldrig vil blive bidt, slået el.l

Det tænker jeg egentligt heller ikke. Det er lige første gang, vi støder på sådan en... Her med barn nr. 3. De ældste er 6 og 9, så vi har da været igennem nogle banditter gennem tiden. Og vores egen er heller ikke altid lige søde. Men hvad søren gør man i denne situation? Udover at give plaster på og sørge for at holde sårene rene? Har nogen haft gode dialoger eller en anden god håndtering af sagen eller "venter man bare til, det går over"? 

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Morsept16

Profilbillede for Morsept16
Anonym skriver:

Det tænker jeg egentligt heller ikke. Det er lige første gang, vi støder på sådan en... Her med barn nr. 3. De ældste er 6 og 9, så vi har da været igennem nogle banditter gennem tiden. Og vores egen er heller ikke altid lige søde. Men hvad søren gør man i denne situation? Udover at give plaster på og sørge for at holde sårene rene? Har nogen haft gode dialoger eller en anden god håndtering af sagen eller "venter man bare til, det går over"? 

Altså hvis der er decideret bidt hul i huden så der er er sår, og ikke kun et blåt/rødt mærke, så skal det naturligvis renses godt. Og evt. med plaster på.  Hvis jeres barn har fulgt vaccinationsprogrammet, så ville jeg ikke være bekymret, så længe der ikke er infektion i. 

ift. dagplejen er jeg sikker på at dagplejeren i forvejen er obs på situationen og det går formentligt hurtigt over. Jeg ser det ikke som noget farligt, selvom det naturligvis ikke er sjovt for nogen. Jeg har selv tvillinger på 1,5, hvor min ene tvilling lige har haft en periode hvor hun bed den anden hårdt. Men det er heldigvis gået over nu efter et par måneders tid. 

Anmeld Citér

8. oktober 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg synes det er lidt meget at halvt anklage dagplejemor for, at bid er skyld i, at andre har flyttet deres barn. Der bliver jo løbende plads når de rykker i børnehave, hvis de flytter til en anden by, hvis barnet har stået på venteliste til en ønsket vuggestue eller andet. 

Måske er der mange helt små børn hos dagplejemor for tiden? Det er jo typisk i en bestemt alder, at børn bider. Når de ikke rigtig har sprog endnu og når de er bevidste om "dit og mit". 

Måske kommer dagplejemor en dag og siger at det er jeres barn der har bidt. Jeg vil sige, at man må vente til børnene bliver større. Der er ikke rigtig noget at gøre ved det fra jeres side. Jeg er sikker på at dagplejemor tackler situationen fint når den opstår. Jeg er dog overrasket over at hun har fortalt hvem der har bidt? Det har de aldrig gjort i vores vuggestuer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.