Gravid og jobsamtale

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.056 visninger
10 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. oktober 2024

Anonym trådstarter

Hej alle  

Sagen er den at jeg er inviteret til jobsamtale. Samtidig er jeg ny-gravid. Hvordan ville I forholde jer, fortælle at du var gravid eller vente? Jeg ved godt at jeg ikke har pligt til at fortælle det. Men jeg vil jo heller ikke "fører nogen bag lyset".

Jeg har en historik med aborter, så om jeg får en baby ud af det ved jeg jo ikke.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2024

StineW79

Profilbillede for StineW79

Personligt ville jeg ALDRIG fortælle jeg var gravid, til en jobsamtale.

De har ik krav på, at vide noget, før 3 mdr før termin.

Jeg søgte for rigtig mange år siden, en fast stilling, som jeg var blevet opfordret til at søge, et sted hvor jeg havde et langt vikariat. Jeg valgte at fortælle jeg var gravid. Jeg fik ik stillingen, på baggrund at de ik havde råd til, at betale min barsel, samt ansætte en i stilling imens jeg var på barsel.

Havde jeg tænkt mig om dengang, havde jeg self taget den til min fagforening. Da min barsel var slut, tilbud de mig et nyt vikariat, hvilket jeg sagde nej til. De ku gi mig en fast stilling eller stikke deres vikariat skrådt op, hvor sol ik skinner. Jeg havde allerede fundet nyt arbejde.

Så det var lige min lille skræk historie Vh Stine 

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Jeg har været gravid og sagt det til en jobsamtale. Jeg fik jobbet

Men ved ikke rigtig, hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde en historik med aborter… Tror ikke rigtig jeg kunne være i det, hvis ikke jeg havde været ærlig.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Anonym

Jeg ville fortælle det, er du den helt rigtige til jobbet så er det intet problem og vrager de dig på den baggrund så er der personligt ikke et sted jeg arbejde.

Jeg har ansat gravide før, en barsel betyder ikke noget i det lange løb.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Der er intet uærligt eller “bag lyset” ved ikke at oplyse den slags. Arbejdsmarkedets parter (herunder arbejdsgiverne selv) har sammen vedtaget, at den slags personlige informationer ikke behøves fremført før man eventuelt står tre måneder før en termin

Den aftale er blandt andet lavet, fordi man ved at kvinder alternativt risikerer diskrimination i ansættelsessammenhænge. Det har intet med ens personlige risiko for abort at gøre - det er en generel beskyttelse af gravide/kvinder på arbejdsmarkedet generelt. Man er hverken “mere eller mindre forpligtet” af den grund.

Held og lykke med samtalen

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg ville fortælle det, er du den helt rigtige til jobbet så er det intet problem og vrager de dig på den baggrund så er der personligt ikke et sted jeg arbejde.

Jeg har ansat gravide før, en barsel betyder ikke noget i det lange løb.

Enig her, uanset om det er lovligt/moralsk fint at undlade at sige det, så har man jo ikke lyst til at være et sted, hvor stemningen bliver super dårlig, når man går på barsel 4 måneder efter opstart. 
Jeg ville så vælge at sige det ca midt i 2. samtale, så det hverken er første eller sidste indtryk. Så køber du dig også en ekstra uge eller to ift abort-risiko.

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Anonym

Hvis det er drømmejobbet og du ved at du kan noget ekstra i netop den stilling, så havde jeg sagt det. 

Er du netop den de står og mangler, så er det ikke en graviditet der spænder ben for deres valg. Til gengæld viser du ærlighed og dét er også et stort kryds at få. 

Jeg kender flere (inklusiv mig selv), som er blevet ansat trods graviditet. Er du den rigtige, så går ledelsen langt for at få dig med på holdet. 

Vrager de dig fordi du er gravid, ja, så havde det nok ikke været det rigtige job alligevel. 

Hvis du allerede nu ved at der vil blive kaldt ind til 2. samtalerunde, så kunne du vente med at breake den der. 

Anmeld Citér

3. oktober 2024

Anonym trådstarter

Tak for alle svarene

Uuh jeg synes det er svært..  også i og med jeg selv ikke helt tør at tro på graviditet endnu, på grund af nogle af mine tidligere erfaringer. Jeg ville være så ked af at det skulle være det er gjort at jeg blive valgt fra, især hvis det skulle gå galt. Ved de andre graviditeter der ikke er endt lykkeligt og forsøg på at blive gravid, har jeg haft en stor følelse af at livet var på pause, og jeg vil ikke leve på pause.

Jeg har aldrig oplevet 2. samtale i mit fag, så der er kun et forsøg til at vise at det er mig de vil have.

Ååh jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Anmeld Citér

4. oktober 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
Anonym skriver:

Tak for alle svarene

Uuh jeg synes det er svært..  også i og med jeg selv ikke helt tør at tro på graviditet endnu, på grund af nogle af mine tidligere erfaringer. Jeg ville være så ked af at det skulle være det er gjort at jeg blive valgt fra, især hvis det skulle gå galt. Ved de andre graviditeter der ikke er endt lykkeligt og forsøg på at blive gravid, har jeg haft en stor følelse af at livet var på pause, og jeg vil ikke leve på pause.

Jeg har aldrig oplevet 2. samtale i mit fag, så der er kun et forsøg til at vise at det er mig de vil have.

Ååh jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Du skal lade være med at sige noget. Det er så ærgerligt at der er opstået en konsensus om at man er "uærlig" fordi man ikke fortæller om en graviditet. Altså seriøst hvor går grænsen? Skal man fortælle hvis ens menstruation er udeblevet en enkelt dag "men jeg har ikke lige nået at teste"? Skal man informere en potentiel arbejdsgiver om et sprunget kondom eller valg om at droppe prævention?

Skal man fortælle at man tog en positiv ægløsningstest i sidste uge og lå med manden 5 gange på to døgn så man potentielt er gravid men først kan sige noget hvis ens mens ikke dukker op?

Nej.

Hvornår skal man sige det? Når man har det godt med at fortælle det til hele verden. Dagen inden det offentliggøres sådan helt officielt. Og senest 3 mdr før barsel som loven foreskriver.

Du er IKKE uærlig! Det er et privat anliggende. Jeg har selv siddet nygravid til jobsamtale. Jeg sagde først noget 2 mdr senere da jeg var tryg ved at dele det med verden. Det var et vikariat hvor jeg ikke kunne være der tiden ud. 

Hvis en arbejdsgiver bliver sur eller føler sig snørret så er det deres problem. Og så var de nok typerne der valgte dig fra alligevel. Så bruger du bare din barsel på at søge nyt

Anmeld Citér

4. oktober 2024

__anonym

Profilbillede for __anonym
Maricella skriver:

Du skal lade være med at sige noget. Det er så ærgerligt at der er opstået en konsensus om at man er "uærlig" fordi man ikke fortæller om en graviditet. Altså seriøst hvor går grænsen? Skal man fortælle hvis ens menstruation er udeblevet en enkelt dag "men jeg har ikke lige nået at teste"? Skal man informere en potentiel arbejdsgiver om et sprunget kondom eller valg om at droppe prævention?

Skal man fortælle at man tog en positiv ægløsningstest i sidste uge og lå med manden 5 gange på to døgn så man potentielt er gravid men først kan sige noget hvis ens mens ikke dukker op?

Nej.

Hvornår skal man sige det? Når man har det godt med at fortælle det til hele verden. Dagen inden det offentliggøres sådan helt officielt. Og senest 3 mdr før barsel som loven foreskriver.

Du er IKKE uærlig! Det er et privat anliggende. Jeg har selv siddet nygravid til jobsamtale. Jeg sagde først noget 2 mdr senere da jeg var tryg ved at dele det med verden. Det var et vikariat hvor jeg ikke kunne være der tiden ud. 

Hvis en arbejdsgiver bliver sur eller føler sig snørret så er det deres problem. Og så var de nok typerne der valgte dig fra alligevel. Så bruger du bare din barsel på at søge nyt

Kunne ikke være mere enig her!!! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.