Pres

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

943 visninger
9 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. september 2024

Anonym trådstarter

Må ens leder godt kontakte en' under sygdom og så samtidig oplyse, at der pga. mange sygemeldinger er brug for at få at vide om man kommer næste dag eller ej. Syntes det er unødvendigt at hun lige skal oplyse om, at der var mange sygemeldinger til morgen. Inklusiv min egen. Det ligger et pres på en' syntes jeg uanset om man er klar til næste dag eller ej. 
Hvad tænker I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2024

Anonym

Nej, du kan altid ringe til din fagforening i morgen

Anmeld Citér

30. september 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Kommer vel an på Politiken på jobbet.

Her ringer de første sygedag, 5 sygedag og 10 tror jeg ��

Om de må oplyse at de er under pres, ved jeg egentlig ikke, for vi ved(på mit job) når vi er syge skal kollegaerne løbe stærkere, så det er ikke nogen overraskelse at de er presset når man er syg

Anmeld Citér

30. september 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Hvis der i øvrigt ikke er væsentlige problemer med lederen, så synes jeg det er at skyde gråspurve med kanoner at ringe til fagforeningen.

Er du syg, er du syg. Færdig. Jeg synes ikke, det er urimeligt at bede om en umiddelbar status på kommende dag (er der regler for det?), men hvis du føler dig presset af formuleringen, så svar tilbage ved at tage afstand fra det rationale, som du hører i beskeden. Altså fx “Hej x. Jeg regner stadig med at være syg i morgen. Det er meget uheldigt, at mange er syge i øjeblikket, men det betyder desværre ikke, at jeg kan blive hurtigere rask. Tværtimod ville det være ærgerligt, at jeg smittede endnu flere. Mvh”

Hvis det er et generelt problem, at lederen presset dig på denne eller flere fronter, så er det selvfølgelig en anden situation.

Anmeld Citér

30. september 2024

Anonym

De må gerne ringe og spørge indtil om man har nogen forventning til hvornår man er tilbage, eller om der er noget de kan gøre for at hjælpe til man er hurtigere tilbage. 

De har ikke krav på at vide hvad du er syg med, så skal de bede om en læge erklæring. 

Og de må IKKE presse en til at raskmelde sig. Ligemeget hvor presset de så er. 

Anmeld Citér

30. september 2024

Anonym

Hvad siger din fagforening?

Anmeld Citér

30. september 2024

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Må ens leder godt kontakte en' under sygdom og så samtidig oplyse, at der pga. mange sygemeldinger er brug for at få at vide om man kommer næste dag eller ej. Syntes det er unødvendigt at hun lige skal oplyse om, at der var mange sygemeldinger til morgen. Inklusiv min egen. Det ligger et pres på en' syntes jeg uanset om man er klar til næste dag eller ej. 
Hvad tænker I?

Nu ved jeg ikke hvad din forforening siger, men jeg svarer ud fra min. 
min leder må godt kontakte mig under sygdom - ikke for at høre hvad jeg fejler, men må gerne spørge ind til hvornår jeg regner med at blive rask hvis jeg ikke har oplyst dette da jeg meldte mig syg. 
ligeledes må en arbejdsgiver godt bede om en lægeerklæring(dokumentation) for sygdom. 

Lederen må også gerne ringe for at høre om nogle arbejdsopgaver andre måske skal fortsætte med under min sygdom. Men det må aldrig være chikane. 

Men så er der egne regler på institutionen som ser lidt anderledes ud. Min leder ringer aldrig før der er gået 5 dage. 
Vi har en aftale om at vi ringer hvis det er en fredag og giver en melding ift. om vi regner med at være raske mandag. 

Anmeld Citér

1. oktober 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Læs din kontrakt også… nogen steder står der i kontrakten ift sygdom. Fx mit gamle job st på 2 dagen skulle firmaet have en lægeerklæring uden at bede om det. Det er meget forskelligt fra sted til sted. 
tænker ikke lederen har sagt det for at presse dig, var noget andet hvis hun havde sagt hun havde brug for du var klar imorgen.

Anmeld Citér

1. oktober 2024

Anonym

På min arbejdsplads bliver vi ringet op allerede samme dag, altså dag 1. Netop for at høre om hvad udsigterne er. 

Det er selvfølgelig træls hun lige får sagt noget med mange sygemeldinger, det behøves hun ikke. Hun har helt sikkert været presset og er det en tendens der bliver ved, kan du jo tale med hende om det eller i kan som gruppe nævne det på næste personalemøde. 

I min verden er det fuldstændig logisk og helt okay at arbejdspladsen rigtig gerne vil vide om man kommer igen dagen efter eller om man ligger med tung influenza som vare i flere dage. 

Anmeld Citér

1. oktober 2024

Anonym

Det er måske en unødvendig bemærkning men det er jo ikke fordi hun forlanger at du kommer på arbejde dagen efter. Og alt efter hvor lang tid du har været syg, så er det vel fair nok at de vil have en idé om hvordan det går om man er lige på trapperne eller om der går en uge. Det kan jo være hun skal vide om de skal have en vikar ind eller lignende. Hos os bliver der spurgt når man sygemelder sig om man har en forventning til hvornår man er tilbage og så ringer de igen efter ca en uge hvis ikke man er rask. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.