Hjemmepasse uden tilskud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.414 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. august 2024

Anonym trådstarter

Jeg overvejer at hjemmepasse vores yngste et år. Vores kommune giver ikke tilskud. Sidder der mon nogen derude, som kan svare på, hvordan økonomien mon ændrer sig som hjemmepasser?

Kan min ægtefælle overtage mit fradrag?
Kan man læse en smule ved siden af i langsomt tempo, hvis man har bedsteforældre der vil tage over ved få eksamensdage m.m.?
A-kasse og fagforening framelder man vel?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2024

Anonym

Manden får dit fradrag, men det er vist ikke særlig meget ekstra om måneden når det kommer til stykket. Men hvis I bor til leje får I måske mere i boligstøtte. 

Anmeld Citér

14. august 2024

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Din mand kan få dit fradrag, men det er ikke nogen guldgrube. Hvis du selv har en indtægt - deltidsjob eller studie på SU, så kan han ikke bruge det, da du så selv skal bruge det. Mange finder et deltidsjob, der enten kan udføres hjemmefra eller med skæve arbejdstider, så man kan skiftes til at arbejde/være hjemme. Det kommer an på, hvilke kompetencer du har. Andre igen kigger budgettet grundigt igennem og spare på alt der kan spares på og kan derved leve af en indtægt. 
Fagforeningen kan man oftest spare væk, mm, I har forsikringer osv. derigennem. Men a-kassen ville jeg nok beholde, så du har en dagpengeret, når du er færdig med at hjemmepasse. Det kommer dog an på, hvor længe du vil hjemmepasse. 

Anmeld Citér

14. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Du kan studere enkeltfag som e-learning og få su. Ville i så fald beholde dit fradrag selv da det ikke udgør en større forskel. Både fagforening og a-kasse bør du stadig være medlem af, men mange steder er fagforening gratis hvis du er studerende + a-kasse er billigere. 
jeg tog enkeltfag hf med min søn og gik hjemme til han startede i skole (var 18 da jeg fik ham), så har jeg siden kunne bruge det studie til at studere videre og skal nu igang med en PhD. 

du skal også tænke på fremtiden, og hvad der vil give mening om 5-10 år? Studer eventuelt noget du kan bruge senere hen. Hvis du bare studere for at studere så vil du køre død i det.

jeg læste lektier om aftenen, og uploadede opgaverne. Brugte ca 2 aftner om ugen på det, og resten af tiden skulle jeg ikke spekulere i det. 

Anmeld Citér

15. august 2024

Anonym trådstarter

Jeg har brugt alle SU klip, da jeg i forvejen har en lang uddannelse. A-kassen er jeg i tvivl, om jeg får glæde af, da jeg ved hjemmepasning jo ikke kan få dagpenge. Kan jeg godt få dagpenge, når hun så starter i børnehave, hvis jeg har været hjemme et år??? Jeg er faktisk startet på undervisning - så overvejelsen var også, om jeg efter børnehavestart bare skulle tage et år mere uden løn og læse. Det ville give et hak i indtjeningen, men så kan A kassen vel slet ikke længere svare sig? Hvis jeg ikke har arbejdet de seneste 2 år?

Anmeld Citér

15. august 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Jeg har brugt alle SU klip, da jeg i forvejen har en lang uddannelse. A-kassen er jeg i tvivl, om jeg får glæde af, da jeg ved hjemmepasning jo ikke kan få dagpenge. Kan jeg godt få dagpenge, når hun så starter i børnehave, hvis jeg har været hjemme et år??? Jeg er faktisk startet på undervisning - så overvejelsen var også, om jeg efter børnehavestart bare skulle tage et år mere uden løn og læse. Det ville give et hak i indtjeningen, men så kan A kassen vel slet ikke længere svare sig? Hvis jeg ikke har arbejdet de seneste 2 år?

Åh der er noget der hedder dimittend dagpenge. Har ikke haft behov for det, men ville ringe og høre a-kassen før jeg meldte mig ud ihvertfald. 

Anmeld Citér

15. august 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9
Anonym skriver:

Dagpenge kan du få hvis du stiller dig til rådighed på arbejdsmarkedet. Du skal sende ansøgninger hver uge og bliver kaldt i aktivering efter nogle måneder. Så det vil jeg ikke mene du er berettiget til hvis du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Anmeld Citér

15. august 2024

Anonym trådstarter

Solsikke9 skriver:

Dagpenge kan du få hvis du stiller dig til rådighed på arbejdsmarkedet. Du skal sende ansøgninger hver uge og bliver kaldt i aktivering efter nogle måneder. Så det vil jeg ikke mene du er berettiget til hvis du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. 

Nej præcis. Så langt er jeg med. Men har jeg ret til dagpenge, hvis jeg efter et år så sender mit barn i dagpleje og er arbejdsløs. Når jeg ikke har tjent penge det forrige år. Jeg må vidst hellere ringe til A-kassen.

Anmeld Citér

15. august 2024

Anonym

Anonym skriver:

Nej præcis. Så langt er jeg med. Men har jeg ret til dagpenge, hvis jeg efter et år så sender mit barn i dagpleje og er arbejdsløs. Når jeg ikke har tjent penge det forrige år. Jeg må vidst hellere ringe til A-kassen.

God ide at ringe. Dagpengeretten forsvinder hvis man ikke arbejder. 

Anmeld Citér

15. august 2024

Anonym

Anonym skriver:

Det kan du godt være. hvis du kommer fra arbejde. De går tre år tilbage i tiden når de vurderer om man er berettiget og så skal man have enten x antal timer eller en bestemt inkomst i den periode 

Melde mig selv ledig efter et års hjemmepasning og der var ingen problemerne fordi jeg havde arbejdet op til hjemmepasning. Barslen tæller ikke med i de år i øvrigt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.