Fosterskøn 29+

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

475 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. august 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Hej

Igår var jeg til jordemoder, 29+1, hvor hun skønner lillesøster til at veje 1400 g. 

Jeg siger så, "Ej, hvor dejligt at hun vokser godt derinde. Forhåbentlig bliver hun større end min første".

Hun kigger undrende på mig og siger så at alle babyer stadig vokser ens på dette tidspunkt. Det er først senere, at der er forskel.

Da jeg så nævner, at storesøster blev skønnet til 1050/1100 g i samme uge ser hun helt mærkelig ud i hovedet.

Jeg tænker da, at der sagtens kan være forskel nu? Storesøster vejede 2550g, da hun kom ud 37+0.

Hvad blev jeres babyer skønnet til, i uge 29+?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma
MortilF skriver:

Hej

Igår var jeg til jordemoder, 29+1, hvor hun skønner lillesøster til at veje 1400 g. 

Jeg siger så, "Ej, hvor dejligt at hun vokser godt derinde. Forhåbentlig bliver hun større end min første".

Hun kigger undrende på mig og siger så at alle babyer stadig vokser ens på dette tidspunkt. Det er først senere, at der er forskel.

Da jeg så nævner, at storesøster blev skønnet til 1050/1100 g i samme uge ser hun helt mærkelig ud i hovedet.

Jeg tænker da, at der sagtens kan være forskel nu? Storesøster vejede 2550g, da hun kom ud 37+0.

Skønt hun siger "alle babyer vokser ens på dette tidspunk" - hvis der vitterlig er hold i den antagelse, hvorfor så lave fosterskøn  

Hun er da fjollet. Der er helt sikkert en tommelfingerregel med væksten, men der er selvfølgelig afvigelser inden for det fastsatte normalområde. 

Anmeld Citér

8. august 2024

Anonym

Jeg tænker på om i har misforstået hinanden? 
i uge 29+0 vejer et foster i gennemsnit 1430 g  så din baby i maven lader til at være lige på gennemsnittet og din ældste datter har været en del under gennemsnittet og jeg tænker i må være blevet sendt videre til scanning dengang? Det er klart at man ønsker at alle babyer har en vægt indenfor normalområdet fordi man ellers mistænker at der kan være noget galt som der skal tjekkes op på (og det måske er det hun mener med at de vokser ens, altså at man ikke kan se forskel på det genetiske potentiale for vækst på det tidspunkt i graviditeten fordi de først begynder at opbygge fedtlag fra da af og ellers mest er vokset ift. organer, længde osv.). 

Anmeld Citér

8. august 2024

Anonym

Det er en helt normal vægt, gennemsnittet logger på 1400g i den uge min kæreste og jeg laver små børn så vores har altid lagt under gennemsnittet, det har jeg aldrig været bekymret for.

Anmeld Citér

8. august 2024

Orkide321

MortilF skriver:

Hej

1450 gram 29+1

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.