Flytte længere væk fra børnenes skole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

352 visninger
9 svar
4 synes godt om
6. august 2024

AGAN1

Profilbillede for AGAN1

Hej skønne mennesker

Vi sidder og skal til at træffe en stor beslutning om hvorvidt vi skal flytte længere væk fra børnenes nuværende skole eller blive boende her hvor vi bor.

Fordele bed at blive boende her

1. Børnene har en kort afstand til skolen (5-7 minutter) . Endnu kortere når de skal i gymnasium 

2. Børnene kan selv cykle til skolen 

3. Stor fleksibilitet ift legeaftaler og øgede selvstændighed ift hvornår de vil hjem fra skoleklub 

4. Vi  bor tæt på alt (shoppingcenter, butikker, stor virksomheder osv) hvor børnene selv kan cykle hen med venerne 

5. Vi bor ved motorvej med 25 minutter til Århus og 7 til Randers C

Ulemper:

1. Vi bor 4 mennesker på en 103 kvm rækkehus

Vi mangler et værelse og hvis vi skal blive skal vi måske lave en gipsvæg. Pt deler jeg et stort værelse med min son som skal deles op og de store synes at det er pinligt at have venerne på besøg og kan se at vi deler værelser. De snakker også ofte om hvordan de andre bor i huse og vi bor i rækkehus

2. Vi har et køkken-alrum med sjove vinkler hvilket gør indretningen næsten muligt (sofaen og spisebord er ret tæt på hinanden)

3. Vi mangler en have og børnene giver udtryk for behovet hertil

4. Vi mangler privat (der er naboer på begge sidder af os og vi bor centralt hvor alle kan se hvad vi laver, når gardinernes er trukket fra.

Det vi overvejer at flytte til

Fordele:

1. Stort privatliv

2. Have som børnene efterspørger

3 Hus på 165 kvm men værelser til os alle og meget ekstra plads

4. På landet hvor børnene kan frit lege ude i natur ( den yngste på 6 år elsker og trives i natur)

Ulemper:

1. 18 minutter fra skolen

2. Måske besværligt ift legeaftaler og butikker/shopping butikker

Ikke lige så tæt på Århus (måske 35 minutter i stedet for) . Men samme afstand til Randers C 

Begge boliger (den nuværende og den muligvis kommende) er nyistandsat/ bygget.

Den nuværende husleje er 8800kr

Det hus vi måske skal flytte til er huslejen 7900kr 

Spørgsmålet er, I ville vælge/ lægge vægt på ? 
På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2024

Liland

Profilbillede for Liland
AGAN1 skriver:

Hej skønne mennesker

Vi sidder og skal til at træffe en stor beslutning om hvorvidt vi skal flytte længere væk fra børnenes nuværende skole eller blive boende her hvor vi bor.

Fordele bed at blive boende her

1. Børnene har en kort afstand til skolen (5-7 minutter) . Endnu kortere når de skal i gymnasium 

2. Børnene kan selv cykle til skolen 

3. Stor fleksibilitet ift legeaftaler og øgede selvstændighed ift hvornår de vil hjem fra skoleklub 

4. Vi  bor tæt på alt (shoppingcenter, butikker, stor virksomheder osv) hvor børnene selv kan cykle hen med venerne 

5. Vi bor ved motorvej med 25 minutter til Århus og 7 til Randers C

Ulemper:

1. Vi bor 4 mennesker på en 103 kvm rækkehus

Vi mangler et værelse og hvis vi skal blive skal vi måske lave en gipsvæg. Pt deler jeg et stort værelse med min son som skal deles op og de store synes at det er pinligt at have venerne på besøg og kan se at vi deler værelser. De snakker også ofte om hvordan de andre bor i huse og vi bor i rækkehus

2. Vi har et køkken-alrum med sjove vinkler hvilket gør indretningen næsten muligt (sofaen og spisebord er ret tæt på hinanden)

3. Vi mangler en have og børnene giver udtryk for behovet hertil

4. Vi mangler privat (der er naboer på begge sidder af os og vi bor centralt hvor alle kan se hvad vi laver, når gardinernes er trukket fra.

Det vi overvejer at flytte til

Fordele:

1. Stort privatliv

2. Have som børnene efterspørger

3 Hus på 165 kvm men værelser til os alle og meget ekstra plads

4. På landet hvor børnene kan frit lege ude i natur ( den yngste på 6 år elsker og trives i natur)

Ulemper:

1. 18 minutter fra skolen

2. Måske besværligt ift legeaftaler og butikker/shopping butikker

Ikke lige så tæt på Århus (måske 35 minutter i stedet for) . Men samme afstand til Randers C 

Begge boliger (den nuværende og den muligvis kommende) er nyistandsat/ bygget.

Den nuværende husleje er 8800kr

Det hus vi måske skal flytte til er huslejen 7900kr 

Spørgsmålet er, I ville vælge/ lægge vægt på ? 
På forhånd tak

Jeg var uden tvivl rykket.

Mere plads (til en billigere husleje), værelser til alle, privatliv og have.

Transport til og fra skole skal nok løse sig med bus, også når venner skal med hjem.

Jeg havde selv 35 min, til skole da jeg var barn og jeg fik det til at fungere, med både venner, fritidsaktiviteter osv. 

Anmeld Citér

6. august 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg kan virkelig godt se flest fordele for jer i at flytte, men da det alligevel er 5 uf ad 7 dage børnene skal i skole, så skal den del også hænge sammen.

Her synes jeg det må være afgørende at de selv kan komme frem og tilbage med bus (går ud fra de 18 min er i bil?), hvis det er 18 min på cykel så tænker jeg det er helt fint.

Hvis du som forældre skal hente og bringe dem hver dag indtil de går ud af skolen, så er det meget ufleksibelt for jer alle og jeg kunne forestille mig, det kunne blive en tung byrde for dig.

Anmeld Citér

6. august 2024

Mette Larsen

Profilbillede for Mette Larsen

Jeg var blevet og så med tiden ventet på om der kom noget andet i nærheden af hvor I bor.

Mine børn går godt nok i børnehave, men det er simpelthen så træls med køretur og legeaftaler. 

Det er træls man skal køre til alt især når de er for små til selv at kunne transportere sig.

Vi kører dem til ALT 

Legeaftalerne er færre hos os, da folk ikke "gider" køre den køretur til os for at lege - det er næsten altid os som kører

Jeg ville helt sikkert blive og så være tålmodig og vente på det kom noget tæt på.

Synes virkelig også det nye hus lyder dejligt og der er massere af muligheder, men ærligt, når alt kommer til alt er min erfaring at det andet vægter højere.

Men forstår godt dine tanker, vi flyttede netop på grund af plads og vi har 22 min i transport og vi fik stor have, lækkert lyst hus... men savner SÅ meget at bo tættere på bh, shoppingsteder, cafeer, storcenter osv. og vi kigger hver dag efter et nyt hus hvor vi kan flytte tættere på børnehave og kommende skole.

Men forstår man har forskellig holdning, så ovenstående er blot min erfaring... 

Anmeld Citér

6. august 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Hvor gammel er den ældste? Og er de meget social anlagt dine børn? I bor 4 sammen - er det dig og tre børn eller har du en samlever? 

Hvor mange kilometer får børnene til skolen? Og går der bus? Og er dine arbejdstider fleksible, så du kan aflevere og hente ALLE dage? 

Kunne du måske skifte sofaen ud med en sovesofa og dermed sove i stuen om natten? Måske du kunne spare med en indretnings-halløj for at optimere jeres kvm? 

Det er ikke umuligt at flytte længere ud og mange børnefamilier trives rigtig godt med det. Netop mere luft og mere plads opvejer logistikken med kørslen. 

Men personligt havde jeg forsøgt at optimere rækkehuset. Og italesat overfor ungerne at det ikke er størrelsen på huset der definerer ens lykke. 

Anmeld Citér

6. august 2024

AGAN1

Profilbillede for AGAN1
Liland skriver:

Jeg var uden tvivl rykket.

Mere plads (til en billigere husleje), værelser til alle, privatliv og have.

Transport til og fra skole skal nok løse sig med bus, også når venner skal med hjem.

Jeg havde selv 35 min, til skole da jeg var barn og jeg fik det til at fungere, med både venner, fritidsaktiviteter osv. 

Det er også sådan at vi skal køre dem til skole og legeaftaler nu. Der er lang til vennerne (6/7 km) hvorfor vi altid transporter dem frem og tilbage 

Forskellen ville være at vi kører længere hvis vi skulle vælge at flytte 

Anmeld Citér

6. august 2024

AGAN1

Profilbillede for AGAN1
Jixy skriver:

Jeg kan virkelig godt se flest fordele for jer i at flytte, men da det alligevel er 5 uf ad 7 dage børnene skal i skole, så skal den del også hænge sammen.

Her synes jeg det må være afgørende at de selv kan komme frem og tilbage med bus (går ud fra de 18 min er i bil?), hvis det er 18 min på cykel så tænker jeg det er helt fint.

Hvis du som forældre skal hente og bringe dem hver dag indtil de går ud af skolen, så er det meget ufleksibelt for jer alle og jeg kunne forestille mig, det kunne blive en tung byrde for dig.

De 18 er i bilen ja. De kan næste ikke cykle selv hvis vi flytter. Vi skal have kigget på busmuligheder da det er udvidende endnu om der er bus til den nuværende skole 

De bliver afleveret og hentet hver gang i hvert fald den mindste på 6 år. De store på 13 år tager selv bissen af og til

Anmeld Citér

6. august 2024

AGAN1

Profilbillede for AGAN1
Mette Larsen skriver:

Jeg var blevet og så med tiden ventet på om der kom noget andet i nærheden af hvor I bor.

Mine børn går godt nok i børnehave, men det er simpelthen så træls med køretur og legeaftaler. 

Det er træls man skal køre til alt især når de er for små til selv at kunne transportere sig.

Vi kører dem til ALT 

Legeaftalerne er færre hos os, da folk ikke "gider" køre den køretur til os for at lege - det er næsten altid os som kører

Jeg ville helt sikkert blive og så være tålmodig og vente på det kom noget tæt på.

Synes virkelig også det nye hus lyder dejligt og der er massere af muligheder, men ærligt, når alt kommer til alt er min erfaring at det andet vægter højere.

Men forstår godt dine tanker, vi flyttede netop på grund af plads og vi har 22 min i transport og vi fik stor have, lækkert lyst hus... men savner SÅ meget at bo tættere på bh, shoppingsteder, cafeer, storcenter osv. og vi kigger hver dag efter et nyt hus hvor vi kan flytte tættere på børnehave og kommende skole.

Men forstår man har forskellig holdning, så ovenstående er blot min erfaring... 

Ja den er meget svær. Jeg kan også godt være nervøs for om det bliver besværligt med legeaftaler ift andre forældre også . 
De store kan ikke se den ulemper (lige nu) de tænker hus størrelsens kvalitet men jeg kan være nervøs for at når viber rykket så synes de måske at det er træls med lang afstand fra venerne ?

Dejligt med forskellige vinkler

Anmeld Citér

6. august 2024

AGAN1

Profilbillede for AGAN1
GodKarma skriver:

Hvor gammel er den ældste? Og er de meget social anlagt dine børn? I bor 4 sammen - er det dig og tre børn eller har du en samlever? 

Hvor mange kilometer får børnene til skolen? Og går der bus? Og er dine arbejdstider fleksible, så du kan aflevere og hente ALLE dage? 

Kunne du måske skifte sofaen ud med en sovesofa og dermed sove i stuen om natten? Måske du kunne spare med en indretnings-halløj for at optimere jeres kvm? 

Det er ikke umuligt at flytte længere ud og mange børnefamilier trives rigtig godt med det. Netop mere luft og mere plads opvejer logistikken med kørslen. 

Men personligt havde jeg forsøgt at optimere rækkehuset. Og italesat overfor ungerne at det ikke er størrelsen på huset der definerer ens lykke. 

GodKatmas de store er 13 år. De er begge socialanlagte og hænger ud med venerne . Det er mig og mine 3 børn. 
Hbis vi flytter , så er der 16 km til skolen. Vi ved ike om der kører busen til deres skole (endnu) det skal undersøge idag.

Mine arbejdstider er fleksible. 
man kunne sagtens have en sovesofa i stuen men det er slet ikke nødvendigt . Netop fordi det værelse som jeg deler med min søn er 4.2x 3.5 vm i størrelse og højt til loft (ved ikke hvad det svaret til i kvm)

Anmeld Citér

6. august 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

18 min til skole, er det så i bil? På cykel? Eller gåben? - hvis det er det sidste ville jeg helt sikkert flytte. Hvis det er det første ville jeg vente og finde noget tættere på

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.