Ønske om graviditet - Cyklus efter p-pillestop

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

640 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. juli 2024

Anonym trådstarter

Hej, håber ikke det her spørgsmål er helt hen i vejret.

Vi (min mand og jeg) har haft ubeskyttet sex siden sidst i december '23, fordi jeg havde spurgt ham om han ville være okay med at jeg smed pillerne efter at have tømt min sidste pakke, og det var han.

Jeg havde godt læst at det kan tage noget tid før menstruationen kommer tilbage/bliver regelmæssig igen (adskillige sider jeg har læst bruger "regelmæssig" og "tilbage" som synonymer) Problemet for mig er at det ikke er til at finde ud af hvad de mener med regelmæssig.

Hvis en kvinde der før hun tog prævention havde en regelmæssig cyklus på ca 28 dage og hun efterfølgende stopper med prævention, hvis der så går 3 måneder før hun får sin første rigtige menstruation, er det så der hun kan forvente at få en cyklus på 28 dage, eller skal hun igennem flere uregelmæssige cyklusser før den er regelmæssig igen?

Som sagt stoppede jeg med pillerne i december. Tog den sidste d. 23. december, og fik derefter den sidste "pilleblødning" 2-3 dage senere. Min egentlige menstruation kom d. 5. april, med dertilhørende kramper osv. Så det tog lidt over 100 dage før den kom. Ville det så skulle være der at mine cyklusser skulle være kommet tilbage til hvad de var før jeg tog prævention? Eller ville jeg skulle forvente at vente yderligere 3-4 måneder eller mere før den næste menstruation kom?

Jeg har ikke haft en menstruation siden den i april, men jeg har tilgengæld pletblødt en hel del, men hvor min menstruation var rød med klumper, har mine efterfølgende pletblødninger varieret mellem tynd lyserød og brun vandfarve uden nogen klumper i, og jeg tager et bind på fordi jeg tror menstruationen er på vej, men den kommer aldrig, og jeg har heller ingen kramper. Det skal også lige siges at jeg før pillerne aldrig pletblødte med mindre det var lige før menstruation, som i først kom der nogle pletter og så lige bagefter kom det røde. Nu kan jeg have pletter men uden at det begynder at flyde konstant.

Jeg ved godt at jeg først bør være bekymret når der er gået 1 år, men sagen er den at jeg bliver 35 næste år, så jeg har ikke alverdens tid, og desuden var mine cyklusser i mine slut 20-ere ikke-normale (jeg havde en 50-60 dage cyklus hvor selve menstruationen varede 14 dage, men jeg fik af vide af en gynækolog at længden på cylussen ikke var noget at bekymre sig over)

Bør jeg tage det op med en læge, eller bare vente et år og så håbe det ikke er for sent?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2024

Anonym

Du kan altid kontakte lægen og få en snak uanset hvor lang tid der er gået. Så gør da det. 

Anmeld Citér

30. juli 2024

Orkide321

Det er jo forskelligt fra person til person, hvordan ens cyklus bliver regelmæssig efter p-pille stop. 
Jeg havde havde en cyklus på 30 dage, en på 33 dage, en på 28 dage hvor jeg tog gele royal og den 4 cyklus blev jeg gravid som også var 28 dage. 

jeg kan anbefale dig gele royal og starte på dem ved første mens dag, 3 piller i 10 dage, 2 piller i 10 dage og 1 pille i 5 dage. 
jeg føler de hjalp min cyklus stabil og er nu 32 uger henne :-) 

Du kan altid kontakte lægen, men jeg synes du skal give den lidt tid. 

Anmeld Citér

30. juli 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du kan altid kontakte lægen og få en snak uanset hvor lang tid der er gået. Så gør da det. 

Tak for svaret, jeg tænker også at jeg vil kontakte lægen, og så se om jeg får et egentligt brugbart svar fra dem denne gang. De andre gange jeg har været til en læge (også uden for gynækologi) har de været tilbageholdende med at tage mine bekymringer seriøst, og har ikke lyttet, så jeg har ikke den største tiltro til dem.

Mit spørgsmål var egentlig også på om andre skulle igennem flere uregelmæssige cyklusser før de fik en regelmæssig cyklus, eller om de blev regelmæssige efter den første menstruation (det er noget af det jeg ikke forstår når hjemmesider skriver at der oftest går 3-4 måneder før den bliver normal/regelmæssig)

Det skal lige siges at jeg har læst indlæg fra andre for at se hvad de oplevede, men jeg har ikke kunnet finde ret meget omkring hvor mange blødninger de fik før cyklussen og ved dem hvor der gik længere end de 3-4 måneder de fleste hjemmesider skriver har det senere vist sig at de har haft et hormonelt problem (men eftersom gynækologen sidst sagde at 50-60 dages  cyklusser ikke er noget at bekymre sig om, tvivler jeg lidt på at der skulle være noget hormonelt i vejen, lidt pga. lægernes manglende evne til at lytte til mig)

Og hjemmesideartikler (der er skrevet af journalister eller læger osv) har været ubrugelige eftersom de kun nævner "normalen".

Jeg tænker at jeg kontakter en gynækolog, hvis ikke for mine bekymringer så i hvert fald for at få tjekket min fertilitet (jeg tror de ville være mere behjælpelige end hvis jeg blot kom og spurgte hvorfor jeg ikke bløder uden jeg er gravid)

Anmeld Citér

30. juli 2024

Anonym trådstarter

Orkide321 skriver:

Det er jo forskelligt fra person til person, hvordan ens cyklus bliver regelmæssig efter p-pille stop. 
Jeg havde havde en cyklus på 30 dage, en på 33 dage, en på 28 dage hvor jeg tog gele royal og den 4 cyklus blev jeg gravid som også var 28 dage. 

jeg kan anbefale dig gele royal og starte på dem ved første mens dag, 3 piller i 10 dage, 2 piller i 10 dage og 1 pille i 5 dage. 
jeg føler de hjalp min cyklus stabil og er nu 32 uger henne :-) 

Du kan altid kontakte lægen, men jeg synes du skal give den lidt tid. 

Tak for dit svar, ja alle er forskellige (heldigvis for ellers havde verden godt nok været kedelig)

Jeg tænker at jeg lige ser tiden an inden jeg kontakter lægen, da menstruationen jo godt kan komme på et tidspunkt inden længe. Jeg bor i udlandet så jeg ved ikke om de har Royal her (jeg gætter på det er noget til at hjælpe med ægløsninger?) men jeg vil da spørge om det eller noget lignende ville være en mulighed.

Kæmpe tillykke med graviditeten, og jeg ønsker dig en behagelig fødsel

Anmeld Citér

30. juli 2024

Anonym

Din cyklus kan ændre sig gennem hele livet, så nej det er ikke sikkert at din cyklus er ligesom før

Der kan også gå et helt år før din krop finder sig igen efter stop på p-piller og et helt år før du bliver gravid dette er helt normalt, min læge sagde jeg skulle ringe til dem hvis ikke jeg havde fået mens i 6 måneder, alt andet er helt normalt 

Anmeld Citér

30. juli 2024

__anonym

Profilbillede for __anonym

På sundhed.dk står der, at normale/regelmæssige menstruation er mellem 24 og 38 dage. Så alt derunder/derover er uregelmæssig. 

I og med du også er midt 30’erne, og der nu er gået ca. 7 mdr. siden du stoppede på prævention, så synes jeg helt bestemt du skal tage en snak med din læge. Mener at have læst, at hvis man er 35+ skal man “kun” have forsøgt i 6 mdr. for at få hjælp/henvisning. Er man under 35 år. skal man have forsøgt 1 år.

Anmeld Citér

30. juli 2024

Orkide321

Anonym skriver:

Tak for dit svar, ja alle er forskellige (heldigvis for ellers havde verden godt nok været kedelig)

Jeg tænker at jeg lige ser tiden an inden jeg kontakter lægen, da menstruationen jo godt kan komme på et tidspunkt inden længe. Jeg bor i udlandet så jeg ved ikke om de har Royal her (jeg gætter på det er noget til at hjælpe med ægløsninger?) men jeg vil da spørge om det eller noget lignende ville være en mulighed.

Kæmpe tillykke med graviditeten, og jeg ønsker dig en behagelig fødsel

Gele Royal kan hjælpe på ægløsningen ja. 

tusinde tak

Anmeld Citér

8. august 2024

Anonym trådstarter

Hej alle, beklager at jeg først svarer tilbage nu.

Jeg var ved lægen i går (min mands anvisning) og fik en gynækologisk undersøgelse, så de har i hvert fald et svar på mine pletblødninger, så jeg fik en recept på noget der gør jeg skal sætte mine baby-ønsker på pause indtil jeg er færdig med behandlingen 

Efter at have læst jeres svar tænker heg at jeg ser det an i indtil næste måned og hvis jeg indtil da ikke har fået en menstruation, tager jeg til lægen igen. Jeg havde godt læst at det kunne tage tid indtil ens menstruation blev "normal" efter stop, men ikke at jeg kun ville få én menstruation på 8 måneder.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.