Hej, håber ikke det her spørgsmål er helt hen i vejret.
Vi (min mand og jeg) har haft ubeskyttet sex siden sidst i december '23, fordi jeg havde spurgt ham om han ville være okay med at jeg smed pillerne efter at have tømt min sidste pakke, og det var han.
Jeg havde godt læst at det kan tage noget tid før menstruationen kommer tilbage/bliver regelmæssig igen (adskillige sider jeg har læst bruger "regelmæssig" og "tilbage" som synonymer) Problemet for mig er at det ikke er til at finde ud af hvad de mener med regelmæssig.
Hvis en kvinde der før hun tog prævention havde en regelmæssig cyklus på ca 28 dage og hun efterfølgende stopper med prævention, hvis der så går 3 måneder før hun får sin første rigtige menstruation, er det så der hun kan forvente at få en cyklus på 28 dage, eller skal hun igennem flere uregelmæssige cyklusser før den er regelmæssig igen?
Som sagt stoppede jeg med pillerne i december. Tog den sidste d. 23. december, og fik derefter den sidste "pilleblødning" 2-3 dage senere. Min egentlige menstruation kom d. 5. april, med dertilhørende kramper osv. Så det tog lidt over 100 dage før den kom. Ville det så skulle være der at mine cyklusser skulle være kommet tilbage til hvad de var før jeg tog prævention? Eller ville jeg skulle forvente at vente yderligere 3-4 måneder eller mere før den næste menstruation kom?
Jeg har ikke haft en menstruation siden den i april, men jeg har tilgengæld pletblødt en hel del, men hvor min menstruation var rød med klumper, har mine efterfølgende pletblødninger varieret mellem tynd lyserød og brun vandfarve uden nogen klumper i, og jeg tager et bind på fordi jeg tror menstruationen er på vej, men den kommer aldrig, og jeg har heller ingen kramper. Det skal også lige siges at jeg før pillerne aldrig pletblødte med mindre det var lige før menstruation, som i først kom der nogle pletter og så lige bagefter kom det røde. Nu kan jeg have pletter men uden at det begynder at flyde konstant.
Jeg ved godt at jeg først bør være bekymret når der er gået 1 år, men sagen er den at jeg bliver 35 næste år, så jeg har ikke alverdens tid, og desuden var mine cyklusser i mine slut 20-ere ikke-normale (jeg havde en 50-60 dage cyklus hvor selve menstruationen varede 14 dage, men jeg fik af vide af en gynækolog at længden på cylussen ikke var noget at bekymre sig over)
Bør jeg tage det op med en læge, eller bare vente et år og så håbe det ikke er for sent?