Eksperthjælp: Overvægtig i 6 måneders alder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.233 visninger
4 svar
7 synes godt om
16. juli

Kari Skovmand

Hej alle
Min dreng på 6 mdr er overvægtig. Hvor meget vand må han få i løbet af natten?
Jeg spørg fordi jeg idag har været til sp og hun sagde han var meget overvægtig. dette har ikke været et problem før og overrasker mig lidt.
Han er 67 lang og vejer 10.5 kg
Glad og dejlig dreng.
Hendes løsning var at bytte ud på flaskerne om natten så han får vand i stedet for mme.
Skal lige sige vi de sidste 5 uger har gået til kontrol med drengen på slagelse børneafdelingen og de på intet tidspunkt har nævnt at hans vægt er et problem. Han er blevet vejet og mål alle gangene vi har været der.

Hvor meget vand må jeg gi min baby i løbet af natten?

Karis svar

Kære Jda

Dit spørgsmål ligger udenfor mit kompetenceområde som kiropraktor. Men jeg kan godt se, der heller ikke er andre her i ekspertpanelet, der er oplagte at spørge.

Umiddelbart tænker jeg ikke, der er nogen begrænsning på, hvor meget vand du kan give din søn om natten, og jeg forventer, han selv vil sige fra.

Men da I alligevel jævnligt er i kontakt med børnelæger, synes jeg det er oplagt du spørger dem, særligt hvis din søn ikke stiller sig tilfreds med blot at få vand om natten.

Bedste hilsner

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juli

MP5769

Profilbillede for MP5769

Jeg kender et barn hvor de havde samme problem, der blev modermælkserstatning skiftet ud med sødmælk i 7-8 måneders alderen. Kan ikke huske om det var gradvist, men det var efter lægens ordre og det hjalp på at midste vægtøgningen. Men helst klart snak med din læge/børnelæge inden du gør sådanne ting selv.

Anmeld Citér

16. juli

Lje

Profilbillede for Lje

Hej alle
Min dreng på 6 mdr er overvægtig. Hvor meget vand må han få i løbet af natten?
Jeg spørg fordi jeg idag har været til sp og hun sagde han var meget overvægtig. dette har ikke været et problem før og overrasker mig lidt.
Han er 67 lang og vejer 10.5 kg
Glad og dejlig dreng.
Hendes løsning var at bytte ud på flaskerne om natten så han får vand i stedet for mme.
Skal lige sige vi de sidste 5 uger har gået til kontrol med drengen på slagelse børneafdelingen og de på intet tidspunkt har nævnt at hans vægt er et problem. Han er blevet vejet og mål alle gangene vi har været der.

Hvor meget vand må jeg gi min baby i løbet af natten?

Kære Jda

Dit spørgsmål ligger udenfor mit kompetenceområde som kiropraktor. Men jeg kan godt se, der heller ikke er andre her i ekspertpanelet, der er oplagte at spørge.

Umiddelbart tænker jeg ikke, der er nogen begrænsning på, hvor meget vand du kan give din søn om natten, og jeg forventer, han selv vil sige fra.

Men da I alligevel jævnligt er i kontakt med børnelæger, synes jeg det er oplagt du spørger dem, særligt hvis din søn ikke stiller sig tilfreds med blot at få vand om natten.

Bedste hilsner

Kari

Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.

Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk

Jeg undrer mig over, at ord som "meget overvægtig" bruges om et barn på 6 måneder. Sådan helt grundlæggende. Særligt af en sundhedsplejerske. 

Hvor ligger barnet ifht sin egen kurve? Der er jo det mest relevante. Hvis man kaster et blik på det gængse højde/vagtskema, så er 10 kg. ved 6 måneder jo bare "på kurven" for et barn, der ligger på +2 SD. 

Jeg var aldrig startet på vand om natten/sødmælk i flaskerne/andet gak uden at have konsulteret lægen (alternativt ringet og bedt om en ekstra snak med en - anden - sundhedsplejerske) og fået bedre/mere vejledning. 

For flaskebørn står der på jo bøtten hvor meget erstatning, de skal have på et døgn. Sådan cirka. Det havde jeg forholdt mig til, fordelt flasker bedre hvis behov for det - og sat i den kontekst af hvad mit barn ellers spiser af fast føde. Men jeg havde aldrig bare sat mit 6 måneder gamle barn på vand-kur om natten. 

Vh. 

Anmeld Citér

19. juli

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg forstår ikke at man vil sætte en baby på kur. De vokser jo helt vildt hele tiden, og deres krop ændrer sig derfor også hele tiden.

Man følger vægten hos de små for at sikre de får nok næring il at vokse, samt for at opdage sygdomme, og hvis vægten var bekymrende i den sammenhæng så havde lægerne nok reageret.

Sundhedsplejersken giver råd, ikke ordrer, så du kan nøjes med at lytte til det der giver mening for dig.

Mit råd er drop kure, følg anbefalingerne på pakken, og spørg lægen ved lejlighed.

Anmeld Citér

I forgårs

Mrs. D

Profilbillede for Mrs. D

Jeg ammede og vores datter var også "meget" stor ift hendes alder. Hvad skulle jeg så havde gjort? Droppet at amme mit lille barn for min mælk var for fed?

Idag er vores datter helt normalt vægtig. 

På mme bøtter står der jo, hvor meget dit barn har behov for på et døgn. Det ville jeg rette mig efter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.