Tip til lang kør selv med små børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.395 visninger
11 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. juli 2024

Anonym trådstarter

Hej, 

Vi vil rigtig gerne til Schweiz denne sommer, men frygter køreturen på 13 timer (jf Google Maps) med 2 små børn bag i (3 år og 5 år).

Vi har overvejet at tage et stop i Hamborg undervejs enten den ene eller anden vej, men vi vil nu helst gerne bruge det meste af tiden i Schweiz. 

Det skal også bemærkes, at vi kun har 5 dages ferie sammen, så det er heller ikke meget tid (ellers ville vi lave flere stop undervejs).

Omvendt så kører andre jo direkte til Gardasøen, som jo er noget længere væk - selv med små børn.

Har I nogle gode tips/tricks til sådan en tur? Det er trods alt lang tid i bilen for sådan nogle små... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2024

Anonym

Syns nu ikke de er små børn - 3 og 5 år. Begge børnehavebørn - de kan vel underholdes med ipad, film, en lur, snacks - hygge. 

Anmeld Citér

11. juli 2024

Anonym

Er det i alt I kun har 5 dage? Hvoraf de 2 af dem vil gå med en hel del kørsel?

For så er det måske lidt langt at køre.

Anmeld Citér

11. juli 2024

Rosin1980

Profilbillede for Rosin1980

Da vores børn havde den alder brugte vi et par ferier i Harzen. Det lyder som noget for pensionister, men det er altså virkelig genialt (fine legepladser, smuk natur, generelt ordnede forhold, temperaturen er typisk til at holde ud, og køretiden er overskuelig). Varm anbefaling herfra

Anmeld Citér

11. juli 2024

Anonym

Vi er kørt til Gardasøen flere gange fra de var helt små. Den nemmeste tur vi havde var da vi havde investeret i dvd afspiller til nakkestøtten på forsædet. Jeg ville ikke have at de sad med bøjede hoved over en telefon. Vi har ingen iPad/tablet, men jeg ved at man også kan få en holder til iPad’en til nakkestøtten så de ikke sidder med bøjet hoved. Til Gardasøen har vi altid kørt ad to dage. Hjem har vi altid kørt i et stræk. Jeg ved at der er flere der kører om natten, mens ungerne sover. Det har vi aldrig gjort da hverken min mand eller jeg ønsker det. 
men det er jo en mulighed. 
Vi er i Kroatien nu og der har vi fløjet og så lejet en bil. Det er genialt og helt klart noget vi vil gøre igen, da vi syntes at to dages køretur er hård. (Mest for de voksne, børnene accepterer fint hvad vi beslutter når vi skal transporteres på ferie). 

Anmeld Citér

11. juli 2024

Ønskebaby1987

Profilbillede for Ønskebaby1987

Vi har lige været i Rimini i Italien. Kørt i ét stræk med en på 2 og en på 5. Vores erfaring er, at det klart går lettest når vi bruger natten til at køre. Ungerne sover fra ca kl 22-6, og der kan man nå mange kilometer på den tyske autobahn. Vi skiftes til at køre.

Jeg køber små køregaver til ungerne, som de får, når turen bliver lidt for kedelig. De har en iPad på hovedstøtten med noget vi har downloadet på forhånd (og den lille ser virkelig ikke meget. TV har aldrig interesseret ham. Han spiller lidt bimiboo). Og ellers sidder de og leger med deres legetøj og pjatter med hinanden. Spiser lidt madpakke eller lidt godter. Vi har virkelig minimalt med brok fra bagsædet

Anmeld Citér

12. juli 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Synes at det lyder som en skøn alder, at køre selv - de er jo store nok til at lege, høre lydbøger, lave små opgaver, spise madpakker, spille spil, alt det der. Lav eventuelt et par små poser med underholdning - smut en tur i den lokale genbrug og køb 2-3 små stykker legetøj som de pakker op én af gangen undervejs på turen. Så går der lidt tid med det.

Jeg bruger med vilje ikke selv skærm når jeg rejser med børn, det virker skørt på mig at vende dem til, at se verden på den måde. Det kræver mere nærvær og indsats fra de voksne på den måde - men der er omvendt mega fedt at have børn, der ikke efterspørger det senere hen. 

Til gengæld ville jeg ikke selv gide så lang transport for så kort tid, I når jo ikke at have noget tid dernede? Transporten bliver nærmest længere end selve ferien, og med to børn kan du roligt lægge nogle timer ekstra til den køretid Google viser.

Anmeld Citér

12. juli 2024

Anonym

Vores børn på hhv 2, 7 og 10år laver helst ingenting. Vi sætter lydbog på eller hører musik. 

Den yngste havde en fornøjelse med at sætte så mange sutter som muligt på hendes fingre. 

Det legetøj vi havde købt, lå hurtigt bare på gulvet. Men tegnelegetøj har nok haft størst værdi. 

Vi har i år kørt uden anhæng og har max kørt 8t om dagen. 

Egentlig er det nok svært at svare på, hvordan turen bliver bedst. Herhjemme er ungerne virkelig gode til bilture og de har hverken ipad eller telefoner til rådighed. 

Anmeld Citér

12. juli 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Jeg ville også synes det var langt at køre for samlet 5 dage. 

Hvis Google siger 13 timer, skal du lægge noget mere til for tankning/ladning, spisepause, tissepause, kø, uheld osv. De gange vi har kørt sydpå, er vi aldrig gået udenom tæt trafik og kø i Tyskland. 

Jeg er heller ikke til at skulle køre om natten, men det er der jo mange der gør. Så når vi har kørt, har det været med et stop undervejs. Vi har dog aldrig kørt så langt med små børn. Men ellers kan I jo gå tidligt i seng, køre fx kl 4 og håbe at børnene sover videre i bilen. 

Anmeld Citér

12. juli 2024

Qwerty1234

Vi har kørt en del lange ture det sidste års tid, med en nu 3- og 5-årig, senest Epernay-Nordsjælland (1300 km i et streg).

Vi har god erfaring med masser af snacks, musik, bøger og legetøj omme bag i. Vi har aldrig brugt skærm, og aldrig manglet det. Der bliver taget en enkelt lur eller to i løbet af sådan en tur, og elles bare sludret og grint og sunget sange, mens der bliver spottet sjove biler/lastbiler/dyr/fly/sjove bygninger.

Vi beregner altid 2-3 timer ekstra ifht. køretiden Google foreslår, så der bliver indlagt pauser i tidsplanen. Vi holder ret effektive pauser, som er ret korte og kun gør det vi lige skal.

Men jeg tænker også at det er en ret lang tur for så få dage? Er det ikke muligt med en destination tættere på? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.