Bækkenløsning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

468 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. juli 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Av, av! Jeg har, de sidste par uger, døjet med mange smerter lige ved symfysen. Det gør ondt ved bevægelse, når der trykkes på det (ved læge og jordemoder) og der skal en del hvile til, før smerterne mildnes. 

Jeg fik da også besked på, at jeg har udviklet bækkenløsning.  Hvad kan man gøre, andet end ekstra hvile?

Der er stadig 3 måneder til planlagt kejsersnit. Av!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2024

Anonym

Slappe af og hav dine ben så samlet som muligt når du laver noget

Anmeld Citér

9. juli 2024

Orkide321

MortilF skriver:

Av, av! Jeg har, de sidste par uger, døjet med mange smerter lige ved symfysen. Det gør ondt ved bevægelse, når der trykkes på det (ved læge og jordemoder) og der skal en del hvile til, før smerterne mildnes. 

Jeg fik da også besked på, at jeg har udviklet bækkenløsning.  Hvad kan man gøre, andet end ekstra hvile?

Der er stadig 3 måneder til planlagt kejsersnit. Av!

Gå til fys, og så kan de give dig nogle øvelser :-) 

måske gå ned i tid, så du kan slappe mere af.

Anmeld Citér

9. juli 2024

MortilF+V

Orkide321 skriver:

Gå til fys, og så kan de give dig nogle øvelser :-) 

måske gå ned i tid, så du kan slappe mere af.

God ide med fys, det havde jeg slet ikke tænkt på.

Anmeld Citér

9. juli 2024

Anonym

Bækkenløsning kaldes nu “graviditetsrelaterede smerter” - der er ikke noget der løsner sig. Bare lige for en god ordens skyld. Kan anbefale en fys, allerhelst en med gyn obs speciale.

Hilsen en fys:-)

Anmeld Citér

9. juli 2024

MortilF+V

Anonym skriver:

Bækkenløsning kaldes nu “graviditetsrelaterede smerter” - der er ikke noget der løsner sig. Bare lige for en god ordens skyld. Kan anbefale en fys, allerhelst en med gyn obs speciale.

Hilsen en fys:-)

Det var nu lægen, der kaldte det bækkenløsning. Men det er vidst et forældet udtryk.

Jeg viste hende, hvor jeg havde ondt (ved symfysen og et sted i lænden- der kan stråle ned i balderne) og så sagde hun bækkenløsning.

Jeg vil prøve at undersøge en fys.

Anmeld Citér

9. juli 2024

Anonym

Graviditetsrelaterede bækkensmerter har vi haft lidt undervisning om på jordemoderstudiet og hun sagde at det vigtigste var at man ikke går fuldstændig i stå for at passe på sig selv, men derimod blev ved med bevægelse og træning (som ikke skal gøre ondt selvfølgelig) i den mængde man kan. Hun sagde også at man ikke skal begynde at undgå bestemte bevægelser fx dem som gør at bækkenet placerer sig skævt, selvom det var det man plejede at anbefale. Fordi hvis du gør for meget for at skåne dig selv kan det blive en stor gene og en psykisk meget hård og lang graviditet, uden at det rent faktisk gavner. Så i stedet skal man ikke undgå bestemte ting men undgå de ting som føles ubehagelige. Ved ikke om jeg fik forklaret det så det giver mening - men det handler altså om at lytte til kroppen men ikke gå i stå fordi immobilitet forværrer smerterne. Det var en fysioterapeut med det speciale som underviste os. 
mvh jordemoderstuderende 

Anmeld Citér

9. juli 2024

MortilF+V

Anonym skriver:

Graviditetsrelaterede bækkensmerter har vi haft lidt undervisning om på jordemoderstudiet og hun sagde at det vigtigste var at man ikke går fuldstændig i stå for at passe på sig selv, men derimod blev ved med bevægelse og træning (som ikke skal gøre ondt selvfølgelig) i den mængde man kan. Hun sagde også at man ikke skal begynde at undgå bestemte bevægelser fx dem som gør at bækkenet placerer sig skævt, selvom det var det man plejede at anbefale. Fordi hvis du gør for meget for at skåne dig selv kan det blive en stor gene og en psykisk meget hård og lang graviditet, uden at det rent faktisk gavner. Så i stedet skal man ikke undgå bestemte ting men undgå de ting som føles ubehagelige. Ved ikke om jeg fik forklaret det så det giver mening - men det handler altså om at lytte til kroppen men ikke gå i stå fordi immobilitet forværrer smerterne. Det var en fysioterapeut med det speciale som underviste os. 
mvh jordemoderstuderende 

Tusind tak for dit svar. Jeg synes umiddelbart, at det giver god mening. Det nytter jo ikke noget, hvis jeg sætter mig på numsen de næste 13 uger og venter på at baby kommer til verden. Jeg er nødt til at holde mig igang, i det omfang jeg kan og hvile når min krop siger stop.

Men jeg ville helt klart undersøge, om jeg kan finde en god fys.

Anmeld Citér

9. juli 2024

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg havde problemer med symfysen i begge graviditeter, men takket være kraniosakralterapi kunne jeg holde mig nogenlunde smertefri frem til 1 måned før fødslen med nr. 2. Med den første kunne jeg stort set ikke gå fra uge 16 uden stærke smerter

Anmeld Citér

10. juli 2024

MortilF+V

Septemberbarn2018 skriver:

Jeg havde problemer med symfysen i begge graviditeter, men takket være kraniosakralterapi kunne jeg holde mig nogenlunde smertefri frem til 1 måned før fødslen med nr. 2. Med den første kunne jeg stort set ikke gå fra uge 16 uden stærke smerter

Det lyder godt nok voldsomt. Godt at du fandt noget, der kunne hjælpe dig.

Med min store datter startede det først 28+ og jeg kunne bevæge mig nogenlunde.

Denne gang startede det ca. ved 2. trimesterscanning, så det har været der i lidt over 5 uger nu. Det gør så ondt at gå og jeg føler konstant at mit bækken knækker.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.