Delvist forliggende moderkage - Erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.668 visninger
7 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juli 2024

Anonym trådstarter

Jeg fik lavet en vaginal scanning i dag pga. nogle smerter. Jeg havde egentlig regnet med at jeg nok bare havde blærebetændelse eller slemme plukkeveer. I stedet finder vi ud af at jeg har delvist forliggende moderkage (placenta prævia), hvilket ikke blev opdaget under misdannelsesscanningen, så det kom som noget af en overraskelse for os - jeg er i dag 28+4.

Jeg fik at vide, at det godt kunne ændre sig, så jeg skal scannes igen om 4 uger for at se om moderkagen har flyttet sig. Samtidig skulle jeg være opmærksom på blødninger og ingen sex eller orgasmer fra nu af.
Det var svært helt at tolke, hvor alvorligt situation var, så jeg har Googlet og læst inde i Mit Sygehus-app’en, hvilket selvfølgelig har givet mig noget info som skræmmer mig.

Er der nogen som har haft en delvist forliggende moderkage som vil dele lidt erfaring? Flyttede moderkagen sig med tiden? Kunne i føde normalt? Oplevede i mange blødninger? Hvordan gik det med at hele efter fødslen?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Jeg fik lavet en vaginal scanning i dag pga. nogle smerter. Jeg havde egentlig regnet med at jeg nok bare havde blærebetændelse eller slemme plukkeveer. I stedet finder vi ud af at jeg har delvist forliggende moderkage (placenta prævia), hvilket ikke blev opdaget under misdannelsesscanningen, så det kom som noget af en overraskelse for os - jeg er i dag 28+4.

Jeg fik at vide, at det godt kunne ændre sig, så jeg skal scannes igen om 4 uger for at se om moderkagen har flyttet sig. Samtidig skulle jeg være opmærksom på blødninger og ingen sex eller orgasmer fra nu af.
Det var svært helt at tolke, hvor alvorligt situation var, så jeg har Googlet og læst inde i Mit Sygehus-app’en, hvilket selvfølgelig har givet mig noget info som skræmmer mig.

Er der nogen som har haft en delvist forliggende moderkage som vil dele lidt erfaring? Flyttede moderkagen sig med tiden? Kunne i føde normalt? Oplevede i mange blødninger? Hvordan gik det med at hele efter fødslen?

Jeg havde det i min første graviditet. Det blev dog opdaget noget tidligere. Jeg havde en styrtblødning 14+ og vi tog til en selvbetalt kønsscanning dagen efter. Der kunne de se, at jeg havde placenta prævia og at blødningen var kommet fra moderkagen. Jeg oplevede ikke blødninger efterfølgende og moderkagen rykkede sig opad.

Jeg endte dog i akutkejsersnit, da min datter sad fast i bækkenet.

Nu er jeg gravid igen, 25+0 og har fået tid til planlagt kejsersnit, 38+1.

Anmeld Citér

9. juli 2024

Troldeungen

Profilbillede for Troldeungen

Jeg havde delvist forliggende moderkage under min graviditet. De opdagede det i uge 20. Jeg blev skannet igen i uge 32 og her havde den rykket sig op så jeg sagtens kunne føde vaginalt. Jeg oplevede ingen voldsomme blødninger.

Hvis moderkagen ikke rykker sig så skal man have kejsersnit, da man ikke kan føde vaginalt. Men så vidt jeg forstod var det ikke en alvorlig situation. De rykker sig oftest. �� 

Anmeld Citér

9. juli 2024

Imaong90

Profilbillede for Imaong90

Jeg havde det i min 2. Graviditet, blev opdaget i uge 20 til md. Blev scannet hver anden uge. Den rykkede sig aldrig. Havde blødning i uge 26 var indlagt i tre dage og fik lungemodner. 
i uge 34 fik jeg mega styrtblødning hjemme moderkagen var begyndt at løsne sig. Blev hyper akut Ks. Da de ikke kunne finde hjerte lyd hos min baby. Men hun kom og havde det godt, vi var indlagt i 14 dage. 

men inden styrtblødning havde jeg fået tid til planlagt Ks 3 uger før de fik min blodprøve så der blev bestilt ekstra blod da det kan bløde kraftigt under et Ks med foreliggende moderkage da de skal skære igennem den. De frarådet mig at blive gravid igen før der var gået 4 år. Men det var også mit andet akutte Ks inden for 2 år. 

nu er jeg i uge 17 og pt er min moderkage på maveskindet ud til højre. Men bliver fuldt tæt da risikoen for foreliggende moderkage er højere når man har haft det før. Og skal have planlagt Ks 14 dage før termin 

Anmeld Citér

9. juli 2024

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Jeg havde også foranliggende moderkage,og blev sat til planlagt kejsersnit 3 uger før.
Fik også at vide,at de oftest flyttede sig,det gjorde min ikke,og jeg begyndte at bløde ca. 1 uge før det planlagte kejsersnit.
Jeg blev indlagt og skulle ligge der indtil kejsersnittet,men begyndte så,heldigvis,at få veer,og fik derfor meget hurtigt akut kejsersnit.
Det var alligevel en god oplevelse,jeg følte på intet tidspunkt stress eller panik,selvom det selvfølgelig var en potentielt farlig situation. Og jeg var vare gla for at jeg ikke skulle ligge der 1 uge ekstra

Anmeld Citér

10. juli 2024

Anonym trådstarter

MortilF skriver:

Jeg havde det i min første graviditet. Det blev dog opdaget noget tidligere. Jeg havde en styrtblødning 14+ og vi tog til en selvbetalt kønsscanning dagen efter. Der kunne de se, at jeg havde placenta prævia og at blødningen var kommet fra moderkagen. Jeg oplevede ikke blødninger efterfølgende og moderkagen rykkede sig opad.

Jeg endte dog i akutkejsersnit, da min datter sad fast i bækkenet.

Nu er jeg gravid igen, 25+0 og har fået tid til planlagt kejsersnit, 38+1.

Puha.. Det lyder ikke godt med styrtblødning. Det frygter jeg godt nok inkl. akut KS.

Må jeg spørge om hvor meget sådan en styrtblødning ca. svarer til? Fx er det sådan at ens bind bliver hurtigere fyldt eller er der så meget blod, så det bare vælter ud og løber ned af ens ben?
Jeg har kun én gang oplevet, at se en person med styrtblødning, men det var en ældre mand hvor blodet pludselig væltede ud af næse og mund og 20 min. efter blev han han erklæret død. Det jo en helt anden form for styrtblødning, som jeg nok ikke kan sammenligne med, men det tætteste jeg kommer på at kunne relatere til en styrtblødning.

Men hvor er det godt moderkagen flyttede sig og du ikke oplevede flere blødninger på trods af du alligevel fik KS.

Anmeld Citér

10. juli 2024

Anonym trådstarter

Troldeungen skriver:

Jeg havde delvist forliggende moderkage under min graviditet. De opdagede det i uge 20. Jeg blev skannet igen i uge 32 og her havde den rykket sig op så jeg sagtens kunne føde vaginalt. Jeg oplevede ingen voldsomme blødninger.

Hvis moderkagen ikke rykker sig så skal man have kejsersnit, da man ikke kan føde vaginalt. Men så vidt jeg forstod var det ikke en alvorlig situation. De rykker sig oftest. �� 

Åh dejligt for dig at den nåede at flytte sig væk og ikke var er problem. Det håber jeg godt nok også min gør, for vil så gerne have muligheden for at føde vaginalt.
Men nu hvor de først har opdaget min forliggende moderkage her i uge 29 og den ligger 5 mm fra “udgangen” tvivler jeg på at der er tid nok til at den kan nå at flytte sig.

Anmeld Citér

10. juli 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V
Anonym skriver:

Puha.. Det lyder ikke godt med styrtblødning. Det frygter jeg godt nok inkl. akut KS.

Må jeg spørge om hvor meget sådan en styrtblødning ca. svarer til? Fx er det sådan at ens bind bliver hurtigere fyldt eller er der så meget blod, så det bare vælter ud og løber ned af ens ben?
Jeg har kun én gang oplevet, at se en person med styrtblødning, men det var en ældre mand hvor blodet pludselig væltede ud af næse og mund og 20 min. efter blev han han erklæret død. Det jo en helt anden form for styrtblødning, som jeg nok ikke kan sammenligne med, men det tætteste jeg kommer på at kunne relatere til en styrtblødning.

Men hvor er det godt moderkagen flyttede sig og du ikke oplevede flere blødninger på trods af du alligevel fik KS.

Jeg må også indrømme, at jeg blev rigtig bange, da det skete. Jeg havde mistet 2 måneder tidligere, hvor jeg oplevede samme type blødning.

Jeg stod i kø i Fakta og kunne bare mærke at det løb ud af mig. Jeg vidste dog, at jeg ikke tissede i bukserne.

Mine trusser var gennemblødt af blod og mine bukser var helt røde mellem benene og ned ad. Det løb ned af benene.

Jeg blev lagt ned, hentet I ambulance, da jeg blev helt bleg med blå læber. Scanning viste et levende foster med normal hjertelyd.

Jeg var indlagt ca. 24 timer til observation. og derefter sengeliggende i 14 dage hjemme. Så det var en voldsom oplevelse.

Heldigvis endte det hele godt

Det akutte kejsersnit var egentlig ikke det værste for mig.

Det var bagefter. Jeg ikke fik lov at se min datter lige efter, da rummet blev fyldt med 10-15 mennesker. De skulle tjekke hendes vejrtrækning - hun var ca. 10 min I cpap og vægt. De sagde, at hvis hun vejede under 2300g, røg hun direkte på børneafdelingen. Så jeg lå, bedøvet fra maven og ned i kæmpe chok.

Hun var heldigvis over den vægt og klarede det fint. Hun kom over til min mand - og jeg følte mig så snydt.

Hver gang jeg er til jordemoder nævner jeg, at jeg ønsker forløbet noget anderledes denne gang. Jeg vil gerne se baby med det samme, se hende blive vejet og målt og holde hende, som den første. Jeg håber, at det kan lade sig gøre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.