Mit bedste råd er virkelig, at holde op med at underholde. Så store børn kan godt lære at lege og hygge sig uden stimulering af hverken skærm eller voksne - det har mange generationer kunnet før dem, og ofte er det nok mere et spørgsmål om, at vi for første gang i historien har valget af “lette løsninger” indenfor rækkevidde.
Mine unger ser ikke skærm eller spiller. Det lyder for nogen pisse helligt, men sådan er det. Med undtagelse af hvis vi sætter os ned og ser en film sammen som familie - eller spiller Nintendo sammen. De er begge i indskolingsalderen. Det er ikke altid nemt at underholde sig selv, men det skal de lære, selvom det kan være kedeligt - fx hvis jeg laver mad, går i bad, smutter ud og handler, eller hvad det nu kan være. Jeg stiller gerne forslag til rådighed: Man kan læse, tegne, krea, løse opgaver, hjælpe til med det praktiske, bygge lego, osv… men man skal kunne selv i rimelige intervaller af gangen.
Går der (for meget) konflikt i den, får man et par advarsler og derefter må legen så foregå hver for sig på egne værelser.
Det er svært at lære, fordi vi idag (også vi voksne), er vandt til at stimuli og tilbud hele tiden er indenfor rækkevidde. Se bare ved et busstoppested og på børn der i ramme alvor ser tegnefilm imens de fragtes rundt i ladcykler.
Begrænsning tror jeg, er vejen frem for alle aldersgrupper - lær hjernen at være tilfredsstillet med mindre. Begræns underholdning - fx er transport bare transport, ventetid er bare ventetid, og at lege imens mor laver noget andet i en halv time er ganske enkelt et krav man ikke kan brokke eller forhandle sig ud af…
Det de eksempelvis laver:
- Går en lille tur, står på rulleskøjter eller spiller fodbold i parken
- Læser tegneserier (jeg køber en stak brugte i ny og næ)
- Farver, krea, maler
- Løser opgaver, sudoku, osv.
- Laver smykker/knytter armbånd
- Skriver postkort (er spøjst, men stort, hit for tiden)
- Jeg sætter dem til noget: Enkle opgaver som alligevel tager tid: Fx hjælpe med at lave noget i køkkenet, folde vasketøj, rydde op i eget klædeskab, støve af …