Personfølsomme billedet på sociale medier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

672 visninger
9 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. juni 2024

Anonym trådstarter

Hej 

Jeg arbejder med sårbare mennesker og en af mine kollegaer har lagt et billede af en borger på kollegaens private Facebook uden tilladelse fra borgeren. Billedet viser borgeren bagfra. Kan nogen hjælpe med gdpr reglerne omkring dette?

På forhånd tak.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2024

Jixy

Profilbillede for Jixy

Uden at jeg 100% kender GDPR reglerne på det område, så kan jeres job måske have nogle etiske retningsregler for det. Og det virker da virkelig mærkeligt at dele billeder fra sit job på ens private Facebook, når man arbejder med sårbar mennesker.

GDPE reglerne plejer at kigge på om det er portræt lign. fotos eller forsamlinger, der er tager billeder af. Og i dette tilfælde er der måske også et spørgsmål om, om borgeren kan genkendes ud fra fotoet.

Anmeld Citér

23. juni 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det springende punkt er, om borgeren er genkendelig. Fotograferet bagfra er det måske tvivlsomt? 

Anmeld Citér

23. juni 2024

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Det springende punkt er, om borgeren er genkendelig. Fotograferet bagfra er det måske tvivlsomt? 

Tak for dit svar.

Borgerens ansigt er ikke synligt men billedet er taget med en lille meters afstand. Dem som ved hvor kollegaen arbejder genkender borgeren på Facebook (ved nok hvem borgeren er), fx kollegaer og familiemedlemmer, venner mm som kollegaen er ven med på facebook.

Tænker du at situationen "holder" og at man derfor ikke kan få en påtale eller advarsel? 

Der er på den anden side rigtig meget etik og moral i denne situation og jeg overvejer at snakke med chefen om det.

Anmeld Citér

23. juni 2024

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Uden at jeg 100% kender GDPR reglerne på det område, så kan jeres job måske have nogle etiske retningsregler for det. Og det virker da virkelig mærkeligt at dele billeder fra sit job på ens private Facebook, når man arbejder med sårbar mennesker.

GDPE reglerne plejer at kigge på om det er portræt lign. fotos eller forsamlinger, der er tager billeder af. Og i dette tilfælde er der måske også et spørgsmål om, om borgeren kan genkendes ud fra fotoet.

Enig. Jeg kan godt nok heller ikke forstå hvad man mon har tænkt 

Tak for din svar.

Anmeld Citér

23. juni 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella

Det er nok ikke gdpr du skal have fat i men straffeloven. Man må ikke fotografere folk (selve handlingen) i et privat hjem f.eks. om borgeren bor der er det jo privat hjem og selv hvis ikke, tænker jeg ikke at folk kan vade ind fra gaden og slå sig ned? Altså er det ikke et offentligt sted https://danskelove.dk/straffeloven/264a

Men uanset hvad udviser det umådelig dårlig dømmekraft og bør helt klart påtales!

Anmeld Citér

23. juni 2024

Anonym

Der må være nogle jurister ansat enten i hr eller en anden afdeling. Kan du ikke skrive en mail til dem og spørge?

Anmeld Citér

23. juni 2024

Anonym

Jeg ville nok starte med at tage fat i kollegaen og spørge om det ikke er en “fejl” at vedkommende har lagt det billede af borgeren op på de sociale medier, inden jeg begyndte at tage fat i chefen, HR m.v. 

Anmeld Citér

23. juni 2024

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Jeg ville nok starte med at tage fat i kollegaen og spørge om det ikke er en “fejl” at vedkommende har lagt det billede af borgeren op på de sociale medier, inden jeg begyndte at tage fat i chefen, HR m.v. 

Jeg skulle lige til, at skrive det samme! Sad også og tænkte på, om det ku være en fejl, at billedet var blevet lagt op.

Og hvis det vist sig, ik at være en fejl, ville jeg nok opfordre til at få taget billedet ned igen. Vh Stine 

Anmeld Citér

24. juni 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for dit svar.

Borgerens ansigt er ikke synligt men billedet er taget med en lille meters afstand. Dem som ved hvor kollegaen arbejder genkender borgeren på Facebook (ved nok hvem borgeren er), fx kollegaer og familiemedlemmer, venner mm som kollegaen er ven med på facebook.

Tænker du at situationen "holder" og at man derfor ikke kan få en påtale eller advarsel? 

Der er på den anden side rigtig meget etik og moral i denne situation og jeg overvejer at snakke med chefen om det.

Jeg synes, der er mange aspekter i dette, som ikke fremgår af din beskrivelse. Er billedet taget i borgerens hjem eller ude i naturen, et offentligt sted? Er det fortroligt og ukendt for kollegaens FB-venner, at borgeren er sårbar og opholder sig eller bor det sted, hvor han/hun er i berøring med behandlere/omsorgspersonale? Bliver han/hun udstillet på billedet? 

Min faster boede på psykiatrisk plejehjem i mange år, og hverken hun eller vi pårørende ville have haft noget som helst imod, hvis hun, set bagrfra, potentielt kunne genkendes af nogen på et billede fx taget på en udflugt eller til et arrangement. Det vil derimod være problematisk, hvis det drejer sig om et menneske, hvis berøring med hvad det nu end er for en arbejdsplads, du er tilknyttet, ikke er alment kendt. 

Som kollega ville jeg, uanset hvad, gå til min kollega først og opfordre hende til at fjerne billedet, før jeg inddrog andre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.