Anonym skriver:
Tak for dit svar.
Borgerens ansigt er ikke synligt men billedet er taget med en lille meters afstand. Dem som ved hvor kollegaen arbejder genkender borgeren på Facebook (ved nok hvem borgeren er), fx kollegaer og familiemedlemmer, venner mm som kollegaen er ven med på facebook.
Tænker du at situationen "holder" og at man derfor ikke kan få en påtale eller advarsel?
Der er på den anden side rigtig meget etik og moral i denne situation og jeg overvejer at snakke med chefen om det.
Jeg synes, der er mange aspekter i dette, som ikke fremgår af din beskrivelse. Er billedet taget i borgerens hjem eller ude i naturen, et offentligt sted? Er det fortroligt og ukendt for kollegaens FB-venner, at borgeren er sårbar og opholder sig eller bor det sted, hvor han/hun er i berøring med behandlere/omsorgspersonale? Bliver han/hun udstillet på billedet?
Min faster boede på psykiatrisk plejehjem i mange år, og hverken hun eller vi pårørende ville have haft noget som helst imod, hvis hun, set bagrfra, potentielt kunne genkendes af nogen på et billede fx taget på en udflugt eller til et arrangement. Det vil derimod være problematisk, hvis det drejer sig om et menneske, hvis berøring med hvad det nu end er for en arbejdsplads, du er tilknyttet, ikke er alment kendt.
Som kollega ville jeg, uanset hvad, gå til min kollega først og opfordre hende til at fjerne billedet, før jeg inddrog andre.
Anmeld
Citér