Fryse babymos - hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

753 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. juni 2024

Anonym trådstarter

Hejsa,

Jeg er ved at opstarte mos til min 4 mdr gamle baby. Jeg lavede majsgrød ( ½ dl majsmel, dl vand, 50 ml udpumpet modermælk , tsk smør). Fik varmet/kogt det op i en gryde til en fin tyknet konsistens og puttede det lige i køleskabet for at kunne køle ned. Da jeg tager det ud kort efter, er det blevet til tynd vand! 
Hvad gør jeg forkert   Tænker jeg har doseret helt forkert? 

derudover har jeg forsøgt med noget Semper havregrød - pulver man selv blander med vand - og lavet en større portion og frosset små portioner ned. Det endte også utrolig tyndt, da jeg ville tø det op igen på køkkenbordet 

Kan det virkelig ikke passe, at man ikke kan lave lidr større portioner og fryse ned, uden at det bliver rent vand ved optøning? Især når de er så små, så spiser de jo nærmest kun et par skefulde til en start… 

Heeeelp!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2024

Anonym

Grød har jeg aldrig rigtig brugt i opstarten, hvor det er rart at kunne lave store portioner til fryseren. Men jeg havde blendet havregryn i skuffen, som jeg kogte havregrød af, det bliver ikke tynd, men om det kan fryses ved jeg ikke. 
Min sundhedsplejerske anbefalede mig at gøre, som jeg har forsøgt at beskrive herunder
Jeg startede med kartoffelmos + anden grøntsag

Jeg kogte bare en stor portion (bage)kartofler i tern og blendede til mos med kogevandet til passende (lidt for tyk) konsistens. Så doserede jeg i passende bøtter. Når det skulle bruges, tog jeg det op af fryseren tøede det op i enten mikroovnen eller på køkkenbordet og blandede derefter fedtstof og mm/mme i så det passer med den ønskede konsistens

De andre grøntsager blev kogt, blendet med kogevandet, frosset ned i små forme ala isterningebakker. Når de var frosne, tog jeg dem ud af bakkerne, i en frysepose og tilbage i fryseren. Så var de nemme at snuppe og komme i kartoffelmosen.

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym trådstarter

Ej tak for svar og det hele giver god mening! Jeg vil prøve med hjemmelavet kartoffelmos i stedet og gøre som du beskriver… nemt at det blot kan fryses. Og smart med blendede havregryn også. For det majsmel-grød er noget værre hejs!    
Min sundhedsplejerske anbefalede at man varierede og gav noget både med og uden gluten i af grød/mos… Gav du andet end kartoffelmos / havregrød?  

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Nej min sundhedsplejerske anbefalede primært kartoffelmos med anden grøntsagsmos i til opstart og ellers blendet havregryn 

Jeg brugte også hirsegrød, men havregrød fungerede bare bedst. 
I havregrøden kom jeg også en “isterning” frugt eller grøntsagsmos i. 

Skulle det være nemt eller var vi på farten brugte jeg det der færdig grød, der blandes vand

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Anonym skriver:

Nej min sundhedsplejerske anbefalede primært kartoffelmos med anden grøntsagsmos i til opstart og ellers blendet havregryn 

Jeg brugte også hirsegrød, men havregrød fungerede bare bedst. 
I havregrøden kom jeg også en “isterning” frugt eller grøntsagsmos i. 

Skulle det være nemt eller var vi på farten brugte jeg det der færdig grød, der blandes vand

Isterningen med frugt eller grøntsagsmos, kommes i den varme kartoffelmos/havregrød, så kan man lynhurtigt smelte terningen og køle mosen/grøden ned  

Anmeld Citér

19. juni 2024

Tip!

Jeg ville slet ikke fryse kartoffel mos eller anden mos med grøntsager - det bliver noget smat. 
Er det muligt for dig hver dag at koge måske en enkel kartoffel og 2 buketter broccoli? 

Hvis dit barn kun er 4 mdr gammel, så er kartoffel hårdt for maven at starte ud med. 
Som semper produkterne, så anbefales mild grød først - semper har forskellige ting til de små, hvor man bare mikset det med vand inden baby skal spise. 
Jeg vil dog fryse frugt mos i alverdens afskygninger ned. Især æble, pære, svesker..men også abrikos, mango, blåbær ol.. de anbefaler at vente med jordbær til de er noget ældre. 
Jeg ville ikke selv spise kartoffel/grøntsags mos der havde været på frost, så det skulle min mindste søn heller ikke. 

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym

Når jeg har haft kartoffelmos eller anden grøntsagsmos i fryseren bliver det bestemt ikke noget smat, det er fuldstændig magen til inden den kommer i fryseren 

Anmeld Citér

20. juni 2024

Anonym

Husk du ikke skal fryse det med smør og mælk, det skal du først tilføje når du tager det op det kan være derfor 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.