Mødepligt til arrangementer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.239 visninger
11 svar
6 synes godt om
17. juni 2024

Anonym trådstarter

Jeg har fået besked om at der er weekend-arrangement på min datters skole hvilket jeg synes er super til at ryste os forældre sammen, men det er - igen - med mødepligt.

Jeg kan godt mærke at det stresser mig at jeg er nødt til at finde penge i mit budget til offentlig transport frem og tilbage, og vide at vi så skal holde øje med klokken hele tiden for ikke at misse bussen hjem (der er 1-2 timer mellem hver bus).

Har andre oplevet det samme? Kan skolen virkelig kræve at man skal komme?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

På mines skole er der en lørdag i december, hvor der er juleshow og der er også mødepligt, men altså hvis man ikke kan så er det vel sådan, men tænker de så får fravær  , ligesåvel som på en almindelig skoledag 

Anmeld Citér

17. juni 2024

Lje

Anonym skriver:

Jeg har fået besked om at der er weekend-arrangement på min datters skole hvilket jeg synes er super til at ryste os forældre sammen, men det er - igen - med mødepligt.

Jeg kan godt mærke at det stresser mig at jeg er nødt til at finde penge i mit budget til offentlig transport frem og tilbage, og vide at vi så skal holde øje med klokken hele tiden for ikke at misse bussen hjem (der er 1-2 timer mellem hver bus).

Har andre oplevet det samme? Kan skolen virkelig kræve at man skal komme?

Hvor tit et det? 

Vi har det 1 gang om året. Det er fint. 

Jeg forstår godt, hvis økonomien er klejn, at det kan presse. Men hvordan kan det presse at holde øje med klokken? Der kommer vel et program, så ved du hvornår bussen kører og så er det vel det? Sæt en alarm hvis behov. 

Vh. 

Anmeld Citér

17. juni 2024

drabo

Profilbillede for drabo

Var det evt. muligt at køre med en anden forælder?

tænker at hvis det er varslet i god tid er det ikke forbudt, men igen kan man ikke komme, så melder man afbud ligesom hvis ens barn er forhindret i at deltage i almindelig undervisning på en hverdag.

Anmeld Citér

17. juni 2024

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Hvor tit et det? 

Vi har det 1 gang om året. Det er fint. 

Jeg forstår godt, hvis økonomien er klejn, at det kan presse. Men hvordan kan det presse at holde øje med klokken? Der kommer vel et program, så ved du hvornår bussen kører og så er det vel det? Sæt en alarm hvis behov. 

Vh. 

De har tre arrangementer om året der er med mødepligt og så et par stykker der er uden. Programmet er meget løst, som i at de fortæller hvornår boderne åbner og det er stort set det.

I forhold til bussen, så ligger arrangementet sådan at vi enten skal være der en times tid før det starter eller 40 minutter efter, og det samme når det slutter.

Anmeld Citér

17. juni 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Man kan vel ikke have mødepligt til et arrangement udenfor skoletid medmindre

1) det er en privatskole, eller

2) det står i stedet for almindelig undervisning (dvs tælles med i årets skole-/undervisningstid)

Vi har aldrig “mødepligt”, men vi vælger dog altid at deltage, hvis vi på nogen måde kan.

Hvis der ikke er et fastlagt program, så kan I vel komme og gå når I vil (i forhold til transporten). Og ellers kan I måske cykle eller køre med nogen?

Anmeld Citér

18. juni 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Jeg har aldrig hørt om mødepligt til et arrangement udenfor normal skoletid og da slet ikke for forældrene. På vores skole laver de mange gode ting både på og udenfor skolen, både fra skolens side og fra forældrerådets side. Men da aldrig med mødepligt. 

Er det mon en privat-/friskole, hvor sådanne arrangementer er oplyst på forhånd?

Lyder også til, at jeres tur er langt væk siden du snakker om at skulle finde penge til transport og at der er ringe busforbindelser dertil. Det kan da ikke være rimeligt. 

Jeg ville nok se, om I kan få et lift af nogle af de andre eller så melde fra. Man kan bare ikke deltage i alt. 

Anmeld Citér

19. juni 2024

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Jeg har aldrig hørt om mødepligt til et arrangement udenfor normal skoletid og da slet ikke for forældrene. På vores skole laver de mange gode ting både på og udenfor skolen, både fra skolens side og fra forældrerådets side. Men da aldrig med mødepligt. 

Er det mon en privat-/friskole, hvor sådanne arrangementer er oplyst på forhånd?

Lyder også til, at jeres tur er langt væk siden du snakker om at skulle finde penge til transport og at der er ringe busforbindelser dertil. Det kan da ikke være rimeligt. 

Jeg ville nok se, om I kan få et lift af nogle af de andre eller så melde fra. Man kan bare ikke deltage i alt. 

der er ikke så langt fra mig til hendes skole, men vi bor i et landområde og jeg er desværrre arbejdsløs i øjeblikket

Anmeld Citér

19. juni 2024

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

der er ikke så langt fra mig til hendes skole, men vi bor i et landområde og jeg er desværrre arbejdsløs i øjeblikket

Så tag cyklen?

Anmeld Citér

20. juni 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

“Mødepligten” er et signal fra skolens side om, at det er lige så vigtigt at møde op denne dag som at lade sit barn møde op i skolen til hverdag. Det er ikke sjovt for et barn at gå glip af et socialt arrangement, som kammeraterne vil tale om i den følgende tid, og det kræver selvfølgelig forældrenes opbakning.

Når det er sagt, så er der jo ikke tale om et juridisk påbud med direkte konsekvenser for udeblivende forældre. Jeg er sikker på, at børn og voksne kan fritages - med skolens forståelse - ved gode grunde såsom bedsteforældres runde fødselsdag, et længe planlagt weekendbesøg osv. Og ja, man kan også bare vælge at blive væk af andre årsager, uden at det fører til repressalier - men muligvis med mindre forståelse fra skolens side. 

Det er svært for mig at forstå, at man behøver at holde øje med tiden konstant for at nå en bus. Det navigerer masser af mennesker, også børn, i hver eneste dag. Dine muligheder for at finansiere transporten med bus kan jeg til gengæld ikke gøre mig klog på. Jeg ville skrive og spørge de andre forældre, om nogen kunne give et lift. 

Jeg fornemmer dog, at der kan ligge noget andet bag dine betænkeligheder. Er du mon dårligt tilpas ved den type arrangementer, føler du dig usikker ved socialt samvær med de andre forældre, eller er det den økonomiske udskrivning - måske er der også udgifter ved selve arrangementet - der stresser dig? I så fald ville jeg i dit sted undersøge, om dit barn kunne følges med en kammerat og dennes forældre. Det er meget, meget bedre,  end hvis ingen af jer kommer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.