“Mødepligten” er et signal fra skolens side om, at det er lige så vigtigt at møde op denne dag som at lade sit barn møde op i skolen til hverdag. Det er ikke sjovt for et barn at gå glip af et socialt arrangement, som kammeraterne vil tale om i den følgende tid, og det kræver selvfølgelig forældrenes opbakning.
Når det er sagt, så er der jo ikke tale om et juridisk påbud med direkte konsekvenser for udeblivende forældre. Jeg er sikker på, at børn og voksne kan fritages - med skolens forståelse - ved gode grunde såsom bedsteforældres runde fødselsdag, et længe planlagt weekendbesøg osv. Og ja, man kan også bare vælge at blive væk af andre årsager, uden at det fører til repressalier - men muligvis med mindre forståelse fra skolens side.
Det er svært for mig at forstå, at man behøver at holde øje med tiden konstant for at nå en bus. Det navigerer masser af mennesker, også børn, i hver eneste dag. Dine muligheder for at finansiere transporten med bus kan jeg til gengæld ikke gøre mig klog på. Jeg ville skrive og spørge de andre forældre, om nogen kunne give et lift.
Jeg fornemmer dog, at der kan ligge noget andet bag dine betænkeligheder. Er du mon dårligt tilpas ved den type arrangementer, føler du dig usikker ved socialt samvær med de andre forældre, eller er det den økonomiske udskrivning - måske er der også udgifter ved selve arrangementet - der stresser dig? I så fald ville jeg i dit sted undersøge, om dit barn kunne følges med en kammerat og dennes forældre. Det er meget, meget bedre, end hvis ingen af jer kommer.
Anmeld
Citér