Min kære far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

426 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juni 2024

Anonym trådstarter

Jeg har brug for jeres hjælp.

Min far på 73 år, er en der aldrig går til læge, og heller ikke hvis andre siger det til ham.

Igår aftes fik jeg advide, igennem min mor, de blev skilt for mange år tilbage, at igennem fælles bekendte, havde hun fået advide at den er helt galt med ham, det er nogle der bor tæt på ham, og omgås med ham engang imellem, de uspecificeret ikke præcis hvad det var der var galt, men jeg bliver bekymret når folk omkring ham snakker om det.

Jeg ser min far måske 1-2 gange om måneden, og har bemærket at han engang imellem siger nogle mærkelige ting, og husker dårligt, men hvad gør jeg med den information?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2024

Anonym

Du kan ikke gøre så meget, man kan ikke hjælpe en som ikke vil hjælpes 

Anmeld Citér

14. juni 2024

Anonym

Hvad ønsker du der skal ske? Demensudredes?  

Får han spist og vasket sig? Er han til fare for sig selv? Er han selv glad for sin hverdag? 

Én ting er hvad pårørende synes, men i sidste ende så er det jo hans eget liv. 

Du kan motivere ham til at aflægge lægen et besøg. 

Du kan, med samtykke fra din far, kontakte visitationen, hvis han ønsker hjælp i hverdagen. 

Anmeld Citér

14. juni 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvad ønsker du der skal ske? Demensudredes?  

Får han spist og vasket sig? Er han til fare for sig selv? Er han selv glad for sin hverdag? 

Én ting er hvad pårørende synes, men i sidste ende så er det jo hans eget liv. 

Du kan motivere ham til at aflægge lægen et besøg. 

Du kan, med samtykke fra din far, kontakte visitationen, hvis han ønsker hjælp i hverdagen. 

Umiddelbart virker han glad for sit liv, bor i et lille rækkehus, klare sig selv, soigneret,  men kan ikke få sætningen ud af mit hoved; at den er helt galt med ham

Anmeld Citér

14. juni 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Min far på 73 år, er en der aldrig går til læge, og heller ikke hvis andre siger det til ham.

Igår aftes fik jeg advide, igennem min mor, de blev skilt for mange år tilbage, at igennem fælles bekendte, havde hun fået advide at den er helt galt med ham, det er nogle der bor tæt på ham, og omgås med ham engang imellem, de uspecificeret ikke præcis hvad det var der var galt, men jeg bliver bekymret når folk omkring ham snakker om det.

Jeg ser min far måske 1-2 gange om måneden, og har bemærket at han engang imellem siger nogle mærkelige ting, og husker dårligt, men hvad gør jeg med den information?

Har du prøvet, at være kontant overfor ham? Fortælle ham, at du er bekymret for ham, og at du rigtig gerne vil have ham en tur forbi lægen, til evt. udredning for demens og/eller alzheimers (det er nemlig ikke det samme).

Jeg ved ikke umiddelbart hvad du kan bruge informationen til om at den er helt gal, du må vel svinge forbi ham, måske et par gange med kun et par dages mellemrum, og danne dig din egen mening. 

Anmeld Citér

14. juni 2024

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Har du prøvet, at være kontant overfor ham? Fortælle ham, at du er bekymret for ham, og at du rigtig gerne vil have ham en tur forbi lægen, til evt. udredning for demens og/eller alzheimers (det er nemlig ikke det samme).

Jeg ved ikke umiddelbart hvad du kan bruge informationen til om at den er helt gal, du må vel svinge forbi ham, måske et par gange med kun et par dages mellemrum, og danne dig din egen mening. 

Nu har jeg ca 4 times transport til ham, så kan ikke bare lige svinge forbi ham.

Han er ikke en man er kontant overfor, da han har temperament, jeg tør ihvert fald ikke, det tør min søster heller ikke

Kan man tillade sige at kontakte dem, som udtalt sig sådan om hans helbred?

Anmeld Citér

14. juni 2024

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Anonym skriver:

Nu har jeg ca 4 times transport til ham, så kan ikke bare lige svinge forbi ham.

Han er ikke en man er kontant overfor, da han har temperament, jeg tør ihvert fald ikke, det tør min søster heller ikke

Kan man tillade sige at kontakte dem, som udtalt sig sådan om hans helbred?

Jeg synes bestemt at du skal kontakte dem, der har sagt det. Ellers kan du ikke vide hvad de er bekymrede for. Og måske du kan tilbyde din far at tage med ham til lægen - hvis der er behov for det. 
Sig til ham at du gerne vil beholde ham i mange år og at du synes at han skal tage et sundhedstjek

Anmeld Citér

14. juni 2024

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Anonym skriver:

Jeg står i en lignende situation med min mor på 71. Jeg bor også langt væk. Men har set og hørt nok til, at jeg kan vurdere det ikke er helt godt. Så STOR sympati herfra. Det er ikke nemt.

Mine forældre er endda gift - og min far ved godt, hvad der er galt. Og taler tit med mig om det. Jeg har forslået mange ting. Men han tør ikke rigtigt gå videre.

Det er svært.... 

Ved du hvem, der er hans praktiserende læge? Kan du kontakte vedkommende - de har tavshedspligt?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.