Mislykket ICSI - gode råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.805 visninger
9 svar
1 synes godt om
8. juni 2024

Babyfighter

Kære jer

Min kæreste og jeg har været igennem to mislykkede ICSI forsøg og vores (offentlige) klinik har nu sagt vi kan få ét forsøg mere og ellers vil de kun gå videre med donorsæd. Vi har kun været i behandling i fire måneder og er i chok over at den besked kommer så hurtigt. Vi føler de har givet op på os. Da vi startede i fertilitetsbehandling (og inden da) troede vi at “udfordringen” lå i, at jeg har PCOS. Det viser sig desværre at min kæreste også har lav sædkvalitet. Dertil kommer at vi begge er 38. Så ja det er en svær situation, men vi har jo alle hørt om barnløse der kæmper i årevis - og nogle gange med succes - så derfor er vi meget frustrerede over at klinikken tilsyneladende ikke vil kæmpe mere med os. Vi kunne selvfølgelig vælge sæddonor, men der er vi slet ikke endnu rent mentalt. Især fordi klinikken lader til ikke rigtigt at ville undersøge årsager nærmere. Vi har været gennem to ægudtagninger med voldsomt mange æg begge gange (hhv 32 og 20), men ingen til frys. Planen har været frys begge gange pga de mange æg og dermed vurderet risiko for overstimulation.

Vi planlægger nu at starte på en privatklinik, men jeg kunne godt tænke mig gode råd/erfaringer fra andre: hvilke spørgsmål skal man stille? Hvilke undersøgelser kan man lave? Er der nogle metoder eller behandlinger I har erfaringer med eller hørt om? Evt. også anbefalinger af læger eller klinikker på Sjælland. Håber virkelig vi kan finde en klinik der vil kæmpe lidt mere sammen med os ����

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2024

fresia

Profilbillede for fresia

Uh det er så hårdt at stå i

Har i fået noget af vide om hvordan fertiliseringen er gået? Har der været befrugtning og så er æggene gået i stå? 

Det offentlige er desværre begrænset af kun at kunne tilbyde et bestemt antal behandlinger - hvorfor det kan blive nødvendigt at fortsætte i det private

Anmeld Citér

8. juni 2024

Babyfighter

Der er vist sket befrugtning begge gange, men de har ikke klaret den til dag 5 og dermed ÆO. I første runde var der en der klarede den til dag 3 og i anden runde var det vist kun et døgns tid. Jeg spurgte på klinikken om de nogensinde lægger op på dag 3, men det var de ret afvisende overfor.

Det med antal forsøg er lidt pudsigt. For vi har faktisk ikke brugt et decideret forsøg endnu fordi det (som vi forstår det) først tæller som forsøg hvis der gennemføres ÆO. Så for så vidt har vi stadig tre forsøg, men baseret på klinikkens “erfaringer” vil de kun tilbyde os én runde ICSI mere med egen sæd og derefter kun enten split eller fuld donor. 

Anmeld Citér

8. juni 2024

Junia

Kram til jer, det er super barskt.

Som jeg forstår det er det ikke æg oplægningerne man har 3 forsøg med, det er selve behandlingerne. Jeg har ihvertfald folk i min kreds der har fået en del oplægninger, men kun 2-3 behandlinger. De har været igang som du beskriver i år på baggrund af 2-3 behandlinger men mange mange oplægninger. Så det er nok derfor de siger sådan, at i snart har brugt dem i har tilgængelige. Evt spørg dem konkret til det, bed om en samtale så i kan få noget afklaring.

Ønsker jer alt det bedste

Anmeld Citér

8. juni 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Det lyder rigtig hårdt og er lidt af en pille at sluge, det siger sig selv

Men som jeg læser det, er begge jeres forsøg endt ud i et meget skuffende resultat. Hvis der ikke er blastocyster efter 32 æg taget ud, kan man med rimelighed sige, at det ikke har store udsigter at fortsætte på samme måde i en uendelighed. 

Har de testet kvantiteten af sæden? Fx hvor mange levende og mobile og hvor mange der har skadet dna? Hvis kvantiteten er dårlig, er det sandsynligt at det er årsagen til at æggene ikke bliver befrugtet, og det er derfor de foreslår sæddonor hvis de skal hjælpe jer. 

Anmeld Citér

9. juni 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt
Lillehjerte skriver:

Det lyder rigtig hårdt og er lidt af en pille at sluge, det siger sig selv

Men som jeg læser det, er begge jeres forsøg endt ud i et meget skuffende resultat. Hvis der ikke er blastocyster efter 32 æg taget ud, kan man med rimelighed sige, at det ikke har store udsigter at fortsætte på samme måde i en uendelighed. 

Har de testet kvantiteten af sæden? Fx hvor mange levende og mobile og hvor mange der har skadet dna? Hvis kvantiteten er dårlig, er det sandsynligt at det er årsagen til at æggene ikke bliver befrugtet, og det er derfor de foreslår sæddonor hvis de skal hjælpe jer. 

Du mener kvaliteten?

Der ud over er jeg enig med dig. Det kan jo give lægefagligt mening at bremse en behandlingsform, hvis ikke der er udsigt til at det lykkes - hvilket de to omgang kunne indikere.

Når det er sagt - til trådstarter - så skal I selvfølgelig nå at være med i processen. Man får intet foræret i sådanne forløb og man skal helt op på føresædet: Bed om en ekstra samtale, bed dem uddybe til I forstår, fortæl jeres tvivl, vær sikker på at I forstår deres svar.

Opsøg eventuelt en second opinion i det private - eventuelt overvej om I skal have en behandling i det private over sommeren imens I tygger på om donorbehandling i det offentlige så er noget I vil vende tilbage til.

Det er en voldsom proces I er igennem. Det er ikke underligt at I er rystede. Jeg håber at det falder på plads for jer og som minimum at I forstår de beslutninger der træffes. 

Anmeld Citér

9. juni 2024

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
StortOgSmåt skriver:

Du mener kvaliteten?

Der ud over er jeg enig med dig. Det kan jo give lægefagligt mening at bremse en behandlingsform, hvis ikke der er udsigt til at det lykkes - hvilket de to omgang kunne indikere.

Når det er sagt - til trådstarter - så skal I selvfølgelig nå at være med i processen. Man får intet foræret i sådanne forløb og man skal helt op på føresædet: Bed om en ekstra samtale, bed dem uddybe til I forstår, fortæl jeres tvivl, vær sikker på at I forstår deres svar.

Opsøg eventuelt en second opinion i det private - eventuelt overvej om I skal have en behandling i det private over sommeren imens I tygger på om donorbehandling i det offentlige så er noget I vil vende tilbage til.

Det er en voldsom proces I er igennem. Det er ikke underligt at I er rystede. Jeg håber at det falder på plads for jer og som minimum at I forstår de beslutninger der træffes. 

Ja det gik lidt hurtigt, mener selvfølgelig kvaliteten

Anmeld Citér

9. juni 2024

Nelliespurv

Profilbillede for Nelliespurv
Babyfighter skriver:

Kære jer

Min kæreste og jeg har været igennem to mislykkede ICSI forsøg og vores (offentlige) klinik har nu sagt vi kan få ét forsøg mere og ellers vil de kun gå videre med donorsæd. Vi har kun været i behandling i fire måneder og er i chok over at den besked kommer så hurtigt. Vi føler de har givet op på os. Da vi startede i fertilitetsbehandling (og inden da) troede vi at “udfordringen” lå i, at jeg har PCOS. Det viser sig desværre at min kæreste også har lav sædkvalitet. Dertil kommer at vi begge er 38. Så ja det er en svær situation, men vi har jo alle hørt om barnløse der kæmper i årevis - og nogle gange med succes - så derfor er vi meget frustrerede over at klinikken tilsyneladende ikke vil kæmpe mere med os. Vi kunne selvfølgelig vælge sæddonor, men der er vi slet ikke endnu rent mentalt. Især fordi klinikken lader til ikke rigtigt at ville undersøge årsager nærmere. Vi har været gennem to ægudtagninger med voldsomt mange æg begge gange (hhv 32 og 20), men ingen til frys. Planen har været frys begge gange pga de mange æg og dermed vurderet risiko for overstimulation.

Vi planlægger nu at starte på en privatklinik, men jeg kunne godt tænke mig gode råd/erfaringer fra andre: hvilke spørgsmål skal man stille? Hvilke undersøgelser kan man lave? Er der nogle metoder eller behandlinger I har erfaringer med eller hørt om? Evt. også anbefalinger af læger eller klinikker på Sjælland. Håber virkelig vi kan finde en klinik der vil kæmpe lidt mere sammen med os ����

Nu har mig og min mand kun prøvet det private men første barn skete dette ved en pakke med 3 forsøg inklusiv et påbegyndt forsøg 

Jeg har pcos og min mand lav sædkvalitet 

1 forsøg  2 æg ud pga han stimulerede for mildt = de var umodne

2 forsøg 4 æg ud ingen til oplægning 

3 forsøg 8 æg ud ingen til oplægning 

4 forsøg med akupunktur 12 æg ud 1 til oplægning som blev til min søn 

Andet barn blev at vi sadlede om efter første forsøg som var 7 æg ud og ingen til oplægning 

Så overstimulerde vi mig til total frys

29 æg ud 22 modne 8 befrugtede 2 til frost 

Og et af de æg blev til min datter 

De har også snakket til os om doner 

Men mit råd er prøv akupunktur mine cyklus blev altså mega gode og det hele gik virkelig godt med akupunktur ��

Anmeld Citér

22. juni 2024

Babyfighter

Nelliespurv skriver:

Nu har mig og min mand kun prøvet det private men første barn skete dette ved en pakke med 3 forsøg inklusiv et påbegyndt forsøg 

Jeg har pcos og min mand lav sædkvalitet 

1 forsøg  2 æg ud pga han stimulerede for mildt = de var umodne

2 forsøg 4 æg ud ingen til oplægning 

3 forsøg 8 æg ud ingen til oplægning 

4 forsøg med akupunktur 12 æg ud 1 til oplægning som blev til min søn 

Andet barn blev at vi sadlede om efter første forsøg som var 7 æg ud og ingen til oplægning 

Så overstimulerde vi mig til total frys

29 æg ud 22 modne 8 befrugtede 2 til frost 

Og et af de æg blev til min datter 

De har også snakket til os om doner 

Men mit råd er prøv akupunktur mine cyklus blev altså mega gode og det hele gik virkelig godt med akupunktur ��

Tak for tip med akupunktur. Jeg har tidligere gået til akupunktur/zoneterapi i ny og næ, men er faldet lidt af på den. Efter vi begyndte i behandling synes jeg det har været lidt svært at finde ud af, hvornår det er et godt tidspunkt at få akupunktur. Især fordi jeg begge gange har fået så mange æg modnet har jeg været bange for at akupunkturen ville skubbe endnu mere til en eventuel overstimulering. Hvornår  og hvor ofte har du benyttet dig af akupunktur? 

Anmeld Citér

23. juni 2024

Nelliespurv

Profilbillede for Nelliespurv
Babyfighter skriver:

Tak for tip med akupunktur. Jeg har tidligere gået til akupunktur/zoneterapi i ny og næ, men er faldet lidt af på den. Efter vi begyndte i behandling synes jeg det har været lidt svært at finde ud af, hvornår det er et godt tidspunkt at få akupunktur. Især fordi jeg begge gange har fået så mange æg modnet har jeg været bange for at akupunkturen ville skubbe endnu mere til en eventuel overstimulering. Hvornår  og hvor ofte har du benyttet dig af akupunktur? 

Jeg gik hver uge eller det så sådan her ud 

1 gang var når jeg begyndte på hormoner efter mens 

2 gang ca 1 uge efter 

3 gang var dagen efter ægudtagning 

4 gang var efter ægoplægning

5 gang var uge efter 

Gcis jeg så testede positiv gik jeg hver uge indtil 12 uge fra der

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.