for tidlig født og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

867 visninger
5 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. maj 2024

Anonym trådstarter

Hej alle, har i nogensinde været ude for at skulle dokumentere den estimerede termin for arbejdsgiver nu da jeres vidunder kom for tidligt til verden? Kender nogle som har skulle fremvise den gule mappe, og andre som ikke skulle. Mvh 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. maj 2024

Anonym

Hej alle, har i nogensinde været ude for at skulle dokumentere den estimerede termin for arbejdsgiver nu da jeres vidunder kom for tidligt til verden? Kender nogle som har skulle fremvise den gule mappe, og andre som ikke skulle. Mvh 

Den estimerede termin skal i princippet kun bruges i forhold til anmeldelse af graviditetsorloven. Men det skulle jo gerne have været meddelt til arbejdsgiver senest 3 måneder før termin. Men det kommer jo selvfølgelig an på, hvor for tidligt, barnet er født.

Ellers kan jeg ikke gennemskue, hvad den har med barsels- og forældreorloven at gøre. Her gælder fødselsdatoen, da barslen starter dagen efter fødsel - dette uagtet den oprindelige termin.

Hver arbejdsplads kan have forskellige regler for dokumentation. Mon ikke det er det, der spiller ind her?

Nu sidder jeg selv i HR og vi skal have dokumentation for terminsdato, når vi udarbejder breve vedr. graviditetsorlov - ligesom vi skal se dokumentation for fødselsdato, når vi udarbejder breve vedr. barsels- pg forældreorlov. 

Anmeld Citér

31. maj 2024

MortilF+V

Profilbillede for MortilF+V

Jeg er gravid 19+3 og har sygemeldt siden 7+. Det skal jeg være frem til barsel.

Da jeg blev sygemeldt, skulle min arbejdsgiver have kopi af vandrejournalen, med forventet termin.

Også ift. at kunne dokumentere at sygemeldingen er graviditetsbetinget og at kunne søge refusion hos Udbetaling Danmark.

Anmeld Citér

31. maj 2024

Qwerty1234

Skulle ikke dokumentere andet end hvad der stod i vandrejournalen. Er der noget specifikt de har bedt om? 
iht. barsel, så var vi selvfølgelig indlagt og skulle efterfølgende sende udskrivelsespapiret til arbejdsgivere med henblik på at få godtgjort den barsel vi “brugte” på hospitalet. Så vores “rigtige” barsel startede den dag vi blev udskrevet. 

Anmeld Citér

31. maj 2024

Anonym

Hvad tænker du på? Hvis man får for tidligt i fødsel så har man jo tidligere barsel, eller hvad er det du tænker på? Arbejdsgiver burde også have en kopi eller andet liggende med en dato da de skal have det senest 3 måneder inden termin 

Anmeld Citér

31. maj 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Det har jeg ikke hørt om. Hvorfor skulle arbejdsgiver betvivle en terminsdato selvom barnet kommer før tid? Er jo kun en fordel for arbejdsgiver, da din barsel da bliver kortere. Jeg nåede fx kun at få barsel 1½ uge inden fødsel, da vores datter kom før tid. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.