Anonym skriver:
Det ved jeg, men nu er problemet ikke som sådan krav situationen/selve lektier.
Men mere at han slet ikke fange det, på trods af at vi nu har forsøgt 1 år, altså det er en meget lille fremgang jeg ser, så det jeg spørger til, er råd evt materiale
En lille fremgang er også en fremgang.
læring er individuel og kan være han simpelthen ikke lærer bedst med den tilgang du bruger. Måske du skal søge andre tilgange, så i fx kan lege det ind.
der er intet forkert i han ikke kan det på trods af i laver lektier hver dag, måske det bare ikke er vejen?
i stedet for at evaluere på ham, og hans evner vs dine ønsker/krav/forventninger, så evaluer på din tilgang? Se på om du kan gøre det anderledes? Hvor kan du gøre det anderledes? Hvordan? Er målene realistiske? Er kravene til ham realistiske? Har han grundlaget for at kunne nå de mål der bliver sat?
sæt små, målbare mål.
første mål kan fx være at han kan huske “a b c d e” og det er det. Når han kan det kan i sætte et bar bogstaver mere på til han kan det.
Skrive/læse kan fx være hans eget navn, brors navn, mor/far. Kan han dem så tag de basale, tegn en sol der står sol i, når han kan det næste ting..
sæt fx mærker på tingene hjemme (skab, kop, tallerken, dør, køleskab osv) så han bliver præsenteret for ordene i sin hverdag og kan koble dem sammen med noget fysisk han ved hvad er. Ikke noget med han skal læse ordene eller lignende, bare lad dem være der så han kan se når ja det er sådan det er.
Hellere en masse små mål der giver en sejr, end en masse store mål der giver en masse nederlag på vejen. Er super demotiverende at få afvide hele tiden det ikke er godt nok og man ikke når de mål man skal kunne.