Søger erfaring med læse/bogstaver vanskeligheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

513 visninger
12 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2024

Anonym trådstarter

Jeg har en dreng på 8 år, han er skoleudsat, så han er i princippet kun snart færdig med 0. Klasse. Hans klasse hedder dog 0-1 klasse. Han ligger formentlig er sted på autisme spektret. Og går på specialskole 

Jeg er så frustreret over at der intet sker når vi snakker bogstaver og ord.

Han er fint med matematisk og kan og er god til at regne 

Men de der bogstaver

I og med at han går på specialskole er min tiltro til det faglige niveau ikke så stor, så vi laver også lektier hver dag hjemme. Primært dansk da det er det han har svært ved.

Men han skyder i øst og vest og lytter slet ikke til lydene, husker endnu heller ikke hvad alle bogstaverne hedder. 

Nogen som har råd til hvordan man får det banket ind i hovedet på ham (han skulle være helt normal kognitiv, men scorede lavt på sproglige kompetencer, og det tænker jeg selvfølgelig også spiller ind i forhold til at lære bogstaver og lære at læse), men jeg er bare ret så bekymret.

Han lillebror som er et år yngre, kan stave nærmest til alt lydret og kan læse små bøger og er langt længere fremme (og nu ved jeg godt man ikke skal samligne, men jeg tænker jeg har en i toppen og en i bunden, når man snakker hvad de skal kunne nu) og vil så godt hjælpe den store, så han kan indhente lidt. Han vil også rigtig gerne læse bøger, jeg ved bare det bliver en konflikt ved første ord. Da han ikke kan

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2024

Tullebadulle

Jeg har en dreng på 8 år, han er skoleudsat, så han er i princippet kun snart færdig med 0. Klasse. Hans klasse hedder dog 0-1 klasse. Han ligger formentlig er sted på autisme spektret. Og går på specialskole 

Jeg er så frustreret over at der intet sker når vi snakker bogstaver og ord.

Han er fint med matematisk og kan og er god til at regne 

Men de der bogstaver

I og med at han går på specialskole er min tiltro til det faglige niveau ikke så stor, så vi laver også lektier hver dag hjemme. Primært dansk da det er det han har svært ved.

Men han skyder i øst og vest og lytter slet ikke til lydene, husker endnu heller ikke hvad alle bogstaverne hedder. 

Nogen som har råd til hvordan man får det banket ind i hovedet på ham (han skulle være helt normal kognitiv, men scorede lavt på sproglige kompetencer, og det tænker jeg selvfølgelig også spiller ind i forhold til at lære bogstaver og lære at læse), men jeg er bare ret så bekymret.

Han lillebror som er et år yngre, kan stave nærmest til alt lydret og kan læse små bøger og er langt længere fremme (og nu ved jeg godt man ikke skal samligne, men jeg tænker jeg har en i toppen og en i bunden, når man snakker hvad de skal kunne nu) og vil så godt hjælpe den store, så han kan indhente lidt. Han vil også rigtig gerne læse bøger, jeg ved bare det bliver en konflikt ved første ord. Da han ikke kan

Det er meget normalt for autister at have svært ved lektier og kravsituationer. Hvis du presser på for at han skal lære det vil det blot være nederlag på nederlag. Jeg  har en på 14 der kun læser når han skal i dag. Det bliver ikke lystlæsning på sigt. Og for Guds skyld læg sammenligningen med din anden dreng laaaaangt væk. Han vil aldrig nå dine mål ellers. Det er hårdt i forvejen at være den der har der sværest med skolen.

Mht det faglige niveau så følger min søn almindeligt pensum .. så de er blot færre i klassen. 

Anmeld Citér

22. maj 2024

Anonym trådstarter

Tullebadulle skriver:

Det er meget normalt for autister at have svært ved lektier og kravsituationer. Hvis du presser på for at han skal lære det vil det blot være nederlag på nederlag. Jeg  har en på 14 der kun læser når han skal i dag. Det bliver ikke lystlæsning på sigt. Og for Guds skyld læg sammenligningen med din anden dreng laaaaangt væk. Han vil aldrig nå dine mål ellers. Det er hårdt i forvejen at være den der har der sværest med skolen.

Mht det faglige niveau så følger min søn almindeligt pensum .. så de er blot færre i klassen. 

Det ved jeg, men nu er problemet ikke som sådan krav situationen/selve lektier.

Men mere at han slet ikke fange det, på trods af at vi nu har forsøgt 1 år, altså det er en meget lille fremgang jeg ser, så det jeg spørger til, er råd evt materiale 

Anmeld Citér

22. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Det ved jeg, men nu er problemet ikke som sådan krav situationen/selve lektier.

Men mere at han slet ikke fange det, på trods af at vi nu har forsøgt 1 år, altså det er en meget lille fremgang jeg ser, så det jeg spørger til, er råd evt materiale 

En lille fremgang er også en fremgang. 
læring er individuel og kan være han simpelthen ikke lærer bedst med den tilgang du bruger. Måske du skal søge andre tilgange, så i fx kan lege det ind. 
der er intet forkert i han ikke kan det på trods af i laver lektier hver dag, måske det bare ikke er vejen? 

i stedet for at evaluere på ham, og hans evner vs dine ønsker/krav/forventninger, så evaluer på din tilgang? Se på om du kan gøre det anderledes? Hvor kan du gøre det anderledes? Hvordan? Er målene realistiske? Er kravene til ham realistiske? Har han grundlaget for at kunne nå de mål der bliver sat? 

sæt små, målbare mål. 
første mål kan fx være at han kan huske “a b c d e” og det er det. Når han kan det kan i sætte et bar bogstaver mere på til han kan det. 
Skrive/læse kan fx være hans eget navn, brors navn, mor/far. Kan han dem så tag de basale, tegn en sol der står sol i, når han kan det næste ting.. 

sæt fx mærker på tingene hjemme (skab, kop, tallerken, dør, køleskab osv) så han bliver præsenteret for ordene i sin hverdag og kan koble dem sammen med noget fysisk han ved hvad er. Ikke noget med han skal læse ordene eller lignende, bare lad dem være der så han kan se når ja det er sådan det er. 

Hellere en masse små mål der giver en sejr, end en masse store mål der giver en masse nederlag på vejen. Er super demotiverende at få afvide hele tiden det ikke er godt nok og man ikke når de mål man skal kunne. 

Anmeld Citér

22. maj 2024

Anonym trådstarter

*.* skriver:

En lille fremgang er også en fremgang. 
læring er individuel og kan være han simpelthen ikke lærer bedst med den tilgang du bruger. Måske du skal søge andre tilgange, så i fx kan lege det ind. 
der er intet forkert i han ikke kan det på trods af i laver lektier hver dag, måske det bare ikke er vejen? 

i stedet for at evaluere på ham, og hans evner vs dine ønsker/krav/forventninger, så evaluer på din tilgang? Se på om du kan gøre det anderledes? Hvor kan du gøre det anderledes? Hvordan? Er målene realistiske? Er kravene til ham realistiske? Har han grundlaget for at kunne nå de mål der bliver sat? 

sæt små, målbare mål. 
første mål kan fx være at han kan huske “a b c d e” og det er det. Når han kan det kan i sætte et bar bogstaver mere på til han kan det. 
Skrive/læse kan fx være hans eget navn, brors navn, mor/far. Kan han dem så tag de basale, tegn en sol der står sol i, når han kan det næste ting.. 

sæt fx mærker på tingene hjemme (skab, kop, tallerken, dør, køleskab osv) så han bliver præsenteret for ordene i sin hverdag og kan koble dem sammen med noget fysisk han ved hvad er. Ikke noget med han skal læse ordene eller lignende, bare lad dem være der så han kan se når ja det er sådan det er. 

Hellere en masse små mål der giver en sejr, end en masse store mål der giver en masse nederlag på vejen. Er super demotiverende at få afvide hele tiden det ikke er godt nok og man ikke når de mål man skal kunne. 

Altså du skriver som om jeg sidder og siger til ham "hvor er du dog dum" det gør jeg på ingen måder 

Og det er jo netop andre måder at lære på, inspiration jeg søger .

Tak for dit input med at skrive ord på tingene, det kunne jeg godt finde på og noget vi også gør ved de små, netop for at de skal få en forståelse af ord og bogstaver (uden de skal lære at læse) har ikke tænkt over det i denne sammenhæng, da jeg kobler det mere på de yngre børn, men det kunne da godt være jeg skulle gøre det ved ham

Anmeld Citér

22. maj 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Hvad med at udvælge ét bogstav som I har fokus på i fx 14 dage. Så kunne i fx tage ud og handle og købe 5 ting der begynder med S. Finde farver der begynder med S eller fjolle-læse en bog hvor du sætter S foran alle ordene. Se en film der begynder med S eller finde navne der begynder med S.

Det er legende og afgrænset hvad han skal forholde sig til. 

Anmeld Citér

22. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel
Anonym skriver:

Altså du skriver som om jeg sidder og siger til ham "hvor er du dog dum" det gør jeg på ingen måder 

Og det er jo netop andre måder at lære på, inspiration jeg søger .

Tak for dit input med at skrive ord på tingene, det kunne jeg godt finde på og noget vi også gør ved de små, netop for at de skal få en forståelse af ord og bogstaver (uden de skal lære at læse) har ikke tænkt over det i denne sammenhæng, da jeg kobler det mere på de yngre børn, men det kunne da godt være jeg skulle gøre det ved ham

Det er som du læser det men tænk på hvordan han oplever det. Man behøver ikke sige nogen er dumme for at de føler sig dumme hvis man konstant får det ene nederlag efter det andet. 

tænker du skal tage hans alder fuldstændig ud af ligningen og se på ham som person. Så kan det godt være du føler det er til små/mindre børn. Men om du så må gå helt til 3-4 års alderen, er det dét der virker så er det det du gør. Alder er jo i og for sig irrelevant og alle de parametre vi måler børn på er guidelines. 
min søn kunne gange og Division i hovedet da han var 4 år og har dermed fra skole start været langt over sine jævnaldrende og aldrig fået “alderssvarende opgaver”. 

håber i får fundet nogen gode lege og får leget det ind. Personligt ville jeg ligge alle opgave ark i en makulator, og så igang med at lege istedet. 

Anmeld Citér

22. maj 2024

Anonym trådstarter

GodKarma skriver:

Hvad med at udvælge ét bogstav som I har fokus på i fx 14 dage. Så kunne i fx tage ud og handle og købe 5 ting der begynder med S. Finde farver der begynder med S eller fjolle-læse en bog hvor du sætter S foran alle ordene. Se en film der begynder med S eller finde navne der begynder med S.

Det er legende og afgrænset hvad han skal forholde sig til. 

Tak for svar, gode ideer

Anmeld Citér

22. maj 2024

Anonym

Er det nødvendigt at han lærer det lige nu? Det kan sikkert føles frustrerende - men måske mere for de voksne? For er barn med udfordringer og formentlig mange andre ting at bøvle med, kan det så være en idé at lægge fokus andre steder? Jeg ville ikke, heller ikke med et “normalt” barn, presse på med så meget lektie-fokus i så lille en alder. Det anbefales mig bekendt heller ikke af fagkundskaben på området. Vær sammen, dyrk leg og god kontakt, læs højt, osv… men ikke fokus på indlæring i en grad som du beskriver. Det risikerer at give bagslag. 

Anmeld Citér

22. maj 2024

Fnuggi86

Profilbillede for Fnuggi86

Min havde det helt på samme måde da han var mindre. 

For 1år siden blev han endelig testet for ordblinde og bongde helt ud, stærkt ordblind. 

Vi fik deraf en der hjælper med ord. Maks 15min om dagen skal det bruges, lydbøger og leg med ord i stedet for tvinges til og læse tekster der slet ikke giver mening. Oplæsning mens der bliver fulgt med. 

Og ikke gå ned i små børnehave niveau for bliver det for nemt på den måde så bliver det kedeligt og som min søn sagde: hvorfor skal jeg have babybøger som er latterlige, jeg vil også havde spændende historier. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.