Anonym skriver:
Min datter på 2 år plejer at sove 10-11 timer til nat og 2 timer middagslur.
putning til nat er blevet et helvede der nogen dage tager flere timer, og hun vågner samme tid om hun sover kl 19 eller 22.
overvejer om man bør skrue lidt på middagsluren så hun måske kun sover en time der?
Hvornår begyndte i at skære ned på middagsluren?
Der er ligeså mange religiøse overbevisninger om lur/ikke-lur/vækning/ikke-vækning, som det antal mennesker, du spørger. I sidste ende ville jeg se på hvad der virker for jeres familie.
Vores datter bliver 3 lige om lidt. Hun begyndte, i foråret, selv at droppe luren helt i vuggestuen. Og uden lur kører hun habilt 18:30/19:00-7:00. Falder i søvn på få minutter.
Månederne inden, hun smed luren, var kaos om aftenen. Hos os har det været tydeligt, at søvnpresset (det der gør, du kan sove) om aftenen, var markant mindre kl. 19, når hun samtidig lige tog 2-3 timer der midt på dagen. Så vi startede med at begrænse luren til 45 min/1 time. 1 time er nok til en søvncyklus (typisk 45 min) og det virkede så fint for os. Vuggestuen gjorde det samme.
Start ud en lørdag. Prøv det af. Hav en stille og rolig eftermiddag planlagt. Der er jo ingen varig skade sket ved at prøve det.
Vh.
Anmeld
Citér