Nedtrapning af middagslur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

853 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. maj 2024

Anonym trådstarter

Min datter på 2 år plejer at sove 10-11 timer til nat og 2 timer middagslur. 
putning til nat er blevet et helvede der nogen dage tager flere timer, og hun vågner samme tid om hun sover kl 19 eller 22. 
overvejer om man bør skrue lidt på middagsluren så hun måske kun sover en time der? 

Hvornår begyndte i at skære ned på middagsluren? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2024

Anonym

Vi har gjort det sådan at vi først har fjernet luren derhjemme i weekenden. Og efter et stykke tid fjernet dem i vuggestuen. 

Det er faktisk kun med nr 3 Vi har gjort det med. De to ældste stoppede meget naturligt én måned eller to efter børnehavestart. 

Vi har aldrig lavet vækning efter én time fx. Enten sover de lur ellers ikke. Synes det er synd at vække. 

Der kan i en periode gjort være brug for lur i vuggestuen, da der er mere run på der. 

Og så kommer der en overgang, hvor barnet er træt tidligere på eftermiddagen. Og de kan have lettere ved at falde i søvn i bilen på vej hjem fx. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Anonym

Vores er 20 måneder og vi starter i dag på Max 1,5 time til lur. Putningen tager 2 timer 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Vores er 20 måneder og vi starter i dag på Max 1,5 time til lur. Putningen tager 2 timer 

Har i trappet ned langsomt? 
læste engang noget med at rykke 15 min af gangen  

Anmeld Citér

21. maj 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen

Vi begyndte først at pille ved middagsluren, da vores datter var begyndt i børnehave. Så da hun var 3 år. Da hun begyndte i bh kunne hun slet ikke undvære luren, men jeg husker ikke helt hvor lang tid der gik, før hun begyndte at springe den over, men det var først efter et stykke tid. 

Vores datter fik også den periode, hvor aftenputningen kunne tage timer. Det var virkelig frustrerende. Vi har aldrig vækket hende fra lur, men i bh blev de vækket naturligt, når de andre børn kom ind udefra efter en 1-1 1/2 time. Vi gjorde i stedet det, at hun kun fik lur hver anden dag i bh. Uden lur faldt hun i søvn kl. 17 og med lur kl. 22 ish. Så der var lige en overgang, hvor begge dele var lidt træls, men helt undvære luren hver dag kunne hun ikke. Langsomt trappede hun dog ud af luren i bh ved nogle dage kun at ligge og hvile sig uden at falde i søvn. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Oddi

Profilbillede for Oddi

Ville aldrig skære i et barns lur. 

Det er ikke 2 timer vs 1,5 time der gør at barnet ikke kan sove tidligt om aften.

Ville forsøge ikke at give lur en lørdag, hvor I ikke skal noget og har aftensmaden klar med det samme. Se hvordan barnet reagerer uden lur.

I min optik ( som mor til 2 og pædagog) er det enten lur eller ikke lur. 

Mine har selv smidt luren hjemme i nogle måneder - så har de ikke sovet i weekenderne men blevet tilbudt lur i institution, nogle dage sovet og andre ikke. 
Der er lidt rod med de fleste børns rytme i den periode de går fra 1-0 lur - men min erfaring er at børn faktisk er rigtig gode til at fortælle hvad de har brug for, hvis man lytter.
Så falder ens barn hurtigt i søvn til middag og sover 2 timer og vågner frisk op - så er det nok ikke klar til at smide luren. Hvorimod hvis man skal kæmpe for at barnet sover så er det nok ikke træt nok. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Har i trappet ned langsomt? 
læste engang noget med at rykke 15 min af gangen  

Nej det bliver bare lige på og hårdt

Anmeld Citér

21. maj 2024

Lje

Anonym skriver:

Min datter på 2 år plejer at sove 10-11 timer til nat og 2 timer middagslur. 
putning til nat er blevet et helvede der nogen dage tager flere timer, og hun vågner samme tid om hun sover kl 19 eller 22. 
overvejer om man bør skrue lidt på middagsluren så hun måske kun sover en time der? 

Hvornår begyndte i at skære ned på middagsluren? 

Der er ligeså mange religiøse overbevisninger om lur/ikke-lur/vækning/ikke-vækning, som det antal mennesker, du spørger. I sidste ende ville jeg se på hvad der virker for jeres familie. 

Vores datter bliver 3 lige om lidt. Hun begyndte, i foråret, selv at droppe luren helt i vuggestuen. Og uden lur kører hun habilt 18:30/19:00-7:00. Falder i søvn på få minutter. 

Månederne inden, hun smed luren, var kaos om aftenen. Hos os har det været tydeligt, at søvnpresset (det der gør, du kan sove) om aftenen, var markant mindre kl. 19, når hun samtidig lige tog 2-3 timer der midt på dagen. Så vi startede med at begrænse luren til 45 min/1 time. 1 time er nok til en søvncyklus (typisk 45 min) og det virkede så fint for os. Vuggestuen gjorde det samme. 

Start ud en lørdag. Prøv det af. Hav en stille og rolig eftermiddag planlagt. Der er jo ingen varig skade sket ved at prøve det. 

Vh. 

Anmeld Citér

21. maj 2024

Anonym

Jeg har tidligere haft denne tråd og skrevet en opfølgning til allersidst. Måske kan du bruge lidt derfra 

https://www.baby.dk/debat/304602pi1/boern-13-aar/lur-i-vuggestuen.aspx

Anmeld Citér

21. maj 2024

Anonym trådstarter

Lje skriver:

Der er ligeså mange religiøse overbevisninger om lur/ikke-lur/vækning/ikke-vækning, som det antal mennesker, du spørger. I sidste ende ville jeg se på hvad der virker for jeres familie. 

Vores datter bliver 3 lige om lidt. Hun begyndte, i foråret, selv at droppe luren helt i vuggestuen. Og uden lur kører hun habilt 18:30/19:00-7:00. Falder i søvn på få minutter. 

Månederne inden, hun smed luren, var kaos om aftenen. Hos os har det været tydeligt, at søvnpresset (det der gør, du kan sove) om aftenen, var markant mindre kl. 19, når hun samtidig lige tog 2-3 timer der midt på dagen. Så vi startede med at begrænse luren til 45 min/1 time. 1 time er nok til en søvncyklus (typisk 45 min) og det virkede så fint for os. Vuggestuen gjorde det samme. 

Start ud en lørdag. Prøv det af. Hav en stille og rolig eftermiddag planlagt. Der er jo ingen varig skade sket ved at prøve det. 

Vh. 

Det er sandt. 
i dag vækkede vuggestuen hende efter 1 1/2 times lur da jeg kom og hentede tidligt da vi havde en aftale. 
indtil nu har hun været frisk og glad, og helt sig selv. Man kan ikke mærke nu hun mangler den halve til halvanden time mere hun plejer at sove. 
vuggestuen har et helvede med at ligge hende til middagslur også, hun gider virkelig ikke sove.. 

vi har ingen planer næste weekend så vi tager en hygge weekend og ser hvad der sker

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.