Vil ikke børste tænder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.456 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. maj 2024

Anonym trådstarter

Jeg har en dreng på lidt over 2 1/2 år. Han har aldrig kunne lide at få børstet tænder. Har brugt mange forskellige metoder som at at han børster mine tænder og sange osv. det har hjulpet i perioder. Synes bare nu det bliver værre og værre med tandbørstningen. Han vil bare ikke børste tænder og nu er han begyndt at bide på den så jeg ikke kan komme videre. Så det virkelig træls at man skal nærmest tvinge ham for at få det gjort. Hvad gør i? Og har i også haft problemer med tandbørstningen og hvad har i gjort for at det ikke er en sur pligt? Har i nogle gode råd? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. maj 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hos os har begge børn haft sådan en periode (den mindste på snart 3 har det stadig engang imellem).. Og lige med tandbørstning er det bare vigtigt, at det bliver gjort og gjort ordentligt.. 

Så hvis man stritter imod, så bliver man holdt fast.. Hvis man lukker munden og ikke vil åbne den, så bliver den tvunget åben.. Efter børstningen giver vi så en kæmpe krammer og trøster, og snakker med børnene om, at næste gang så åbner vi munden og lader de voksne børste.. 

Vores største på snart 6 børster selv om morgenen og aftenen, og så børste vi efter om aftenen.. Og hun har ikke fået traume af det.. Det har vores mindste heller ikke.. 

Men sjovt er det da bestemt ikke

Anmeld Citér

12. maj 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Lig ham ned og tykke stille og roligt på kinderne, så kan du børste.

Vi har aldrig gjort et stort nummer ud af det, det er bare noget man skal, så vi har aldrig spurgt eller afledt bare gjort det, så vi har aldrig haft behov for tvang hos nogen af dem.

Hvis de har bidt i den når vi har børstet, har de fået fortalt at man får huller i tænderne, afhængig af alder, av i tænderne og så mere avanceret til de ældre

Anmeld Citér

12. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Mens min store var lille, og min mellemste er 2, så hende gør jeg det også med nu.. er tandbørstning altid foregået på gulvet på en dyne, hvor de ligger mellem mine ben. Fik det anbefalet af en tandlæge, for at man er sikker på at kunne se hvad man egentlig laver derinde og kan bruge tandtråd.. 

Det har aldrig skabt ballade her hjemme/tvang, eftersom det er normalt at det er sådan det gøres.. det er hverken til forhandling eller lignende og rutinerne bliver ikke ændret ved brok/perioder hvor man ikke vil.. det er bare sådan det er..

Anmeld Citér

13. maj 2024

Skildpadde123

Profilbillede for Skildpadde123

Hej,

Keg har 2 af den slags børn! Alt prøvet, alt! Dyner, nusning, sang osv. Det har aldrig været ril forhandling og altid været en del af en rutine.

Den store var 4 inden det blev helt godt, det var først der han forstod at han ikke kunne bestemme det. Han er 6 år i dag og børster gerne egne tænder, hjælper med lillebrors, og får børstet sine af en voksen, helt udramatisk.

Så ja, hold godt fast, tryk evt. På kinderne, med min den lille har jeg glæde af to tandbørster - når der bides i den ene tager jeg den anden og børster i den anden side. (Han er 2 1/2).

En tandlæge anbefalede at bruge birkesød tyggegummi efter tandbørstning (som lokkemiddel), det virkede (som alt andet i 14 dage).

Så har vi også læst Frederik og plakkerne - den er kortere end Karius og baktus og gik rent ind på min dengang 3 årige.

Held og lykke, og hold ud! Det bliver bedre!

Anmeld Citér

13. maj 2024

Anonym

Et besøg hos tandlægen kunne måske hjælpe. Det går tit nemmere ind, hvis det er en anden end mor og far, der siger, man skal og i det her tilfælde, hvilke følger det kan give, hvis man ikke børster tænder. 

Lidt i samme boldgade, så havde vi min datter ved tandlægen til almindelig kontrol, da hun var 3 år og stadig brugte sut. Tandlægen snakkede der bl.a. om brungen af sut og hvad den kunne gøre ved tandstillingen på sigt. Altså ikke specifikt til min datter, men sådan i en almindelig snak omkring det hele. En uge efter kom min datter selv og sagde, at nu ville hun ikke bruge sut længere, for så fik hun grimme tænder. Og det stod hun ved. 

Anmeld Citér

13. maj 2024

Hamder

Profilbillede for Hamder

Det problem har vi ikke rigtig haft, kun små perioder 1 dag eller 2 i træk. 

Men snakkede med vores læge omkring tandbørstning, og han var ret klar i sin holdning. Det eneste tidspunkt han kan se lidt igennem fingerne med overgreb på børn, er hvis de ikke ønsker at få børstet tænder, det bliver et helvede for dem senere hen. Og vi fik også at vide at vi faktisk skal hjælpe dem helt op i 10 til 12 års alderen, med at få det gjort rigtigt. Det er en af de ting der er svære at rette op på når fejlen er sket, og ens børn vil hade os for ikke at have hjulpet og de står med skod tænder, tandlægeskræk som teenager 

Ved ikke om jeg er 100% enig i overgreb, men hold fast og tvinge dem til det selv om de skriger og skråler, jaaa sådan må det være, som stortset alt med børn er det jo bare en periode. Men det er vel også et overgreb 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.