For store sko

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.241 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. maj 2024

Anonym trådstarter

Har lige opdaget efter noget familie havde sagt at min barn på 2 1/2 år er gået i for store sko i et par mdr ca. hvad sker der hvis barnet har gået i for store sko? Har det ødelagt hans fødder? / kan det ødelægge hans fødder?. Han bruger barfodssko. Og i så fald kan det ret sig ud når han er 2 1/2 hvis foden har taget skade? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Har lige opdaget efter noget familie havde sagt at min barn på 2 1/2 år er gået i for store sko i et par mdr ca. hvad sker der hvis barnet har gået i for store sko? Har det ødelagt hans fødder? / kan det ødelægge hans fødder?. Han bruger barfodssko. Og i så fald kan det ret sig ud når han er 2 1/2 hvis foden har taget skade? 

Hos små børn er det altid godt at få en professionel vurdering af størrelse = gå i en skobutik. Har du bare købt på nettet? Mange gør den fejl fordi det er blevet så normalt at shoppe online. 

og hvor meget for store er skoene? Det må være en del, når andre kommenterer det. Og du har ikke selv set det?

Nej du har nok ikke gjort skade, men få en professionel vurdering ved næste par sko. 

Anmeld Citér

9. maj 2024

Anonym

Nej så længe de bare har været for store så har det ikke gjort skade. Hellere for store end for små. 
havde dit barn gået i for små sko, så ja, så kunne det have taget skade på tæerne. 

det eneste for store sko gør at det kan være svært for dem at holde balance og lærer at gå ordenligt. Men i den alder tænker jeg barnet allerede har lært at gå, så det gør nok ingen forskel 

Anmeld Citér

9. maj 2024

Timf

Profilbillede for Timf

Da jeg købte sko til min datter sagde skodamen der skulle være 1,5-2 cm at vokse i når man var så lille. Selv om jeg syntes det for stort købte jeg hvad hun syntes var bedst ved hun har arbejdet der i mange år. 

Anmeld Citér

10. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Vi har altid brugt reglen med børnenes sko at det skal passe med ca en tommelfingers bredde fra tå til skosnude

Men nej for store sko gør ikke skade, de er bare irriterende at gå med.

Anmeld Citér

10. maj 2024

Anonym trådstarter

Den har dsv været meget for stor. Lige hvor meget for stor det er ved jeg ikke. Måske 16-18 mm. Mit målebånd havde dsv målet meget forkert. Men kan godt se det efter at have fået det påpeget. Havde bare gået i blind tro at skoen passede som den skulle, idet jeg troede på målet på mit målebånd og ikke rigtig kigget på hvordan han gik i dem. Er også bange for om det har været mere end 2 mdr, hvis det nu det heller ikke har været rigtig str. de andre gange. Men kan godt se på de her sko at de er gået forkert i. Men kan ikke se det på de forrige, så jeg håber det kun var de sko. Men jeg kan læse et sted hvor der står: “ Går barnet i for store sko “svupper” foden rundt i skoen og barnet bruger derfor ekstra muskelarbejde på dels at holde skoen på, dels på at holde balancen / gå rigtigt. Foden vil som følge heraf, vokse skævt og give store gener fremover.” Og et andet sted hvor der står “for store sko kan påvirke balancen og gangarten.” Så det ærger mig virkelig meget, hvis det er rigtigt. Barnet døjer i forvejen med meget platfod. Så hvis jeg har gjort det værre og det ikke kan nå at rette sig, så det virkelig træls. ����

Anmeld Citér

10. maj 2024

Anonym trådstarter

Altså 16-18 mm ekstra i tillæg 

Anmeld Citér

10. maj 2024

Tullebadulle

Anonym skriver:

Den har dsv været meget for stor. Lige hvor meget for stor det er ved jeg ikke. Måske 16-18 mm. Mit målebånd havde dsv målet meget forkert. Men kan godt se det efter at have fået det påpeget. Havde bare gået i blind tro at skoen passede som den skulle, idet jeg troede på målet på mit målebånd og ikke rigtig kigget på hvordan han gik i dem. Er også bange for om det har været mere end 2 mdr, hvis det nu det heller ikke har været rigtig str. de andre gange. Men kan godt se på de her sko at de er gået forkert i. Men kan ikke se det på de forrige, så jeg håber det kun var de sko. Men jeg kan læse et sted hvor der står: “ Går barnet i for store sko “svupper” foden rundt i skoen og barnet bruger derfor ekstra muskelarbejde på dels at holde skoen på, dels på at holde balancen / gå rigtigt. Foden vil som følge heraf, vokse skævt og give store gener fremover.” Og et andet sted hvor der står “for store sko kan påvirke balancen og gangarten.” Så det ærger mig virkelig meget, hvis det er rigtigt. Barnet døjer i forvejen med meget platfod. Så hvis jeg har gjort det værre og det ikke kan nå at rette sig, så det virkelig træls. ����

Hvis det er et barn med platfod skal du virkelig forhøre dig i en butik . En for stor Ford kræver mere muskelarbejde og støtter ikke svangen det rigtige sted. Tænk ikke mere over det og få god rådgivning til nye sko

Anmeld Citér

10. maj 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Tænker også ved platfod jeg ville konsultere en fodterapeut ifht korrekte indlæg for optimal støtte - og ja afsted til en god skobutik og få råd og vejledning og prøv skoene på. 
Vi bruger skoringen til børnene og de er rigtig søde til at vejlede

Anmeld Citér

11. maj 2024

Kis92

Profilbillede for Kis92

Platfodet er det lægen der har sagt det eller hvad du selv mener?

Alle børn har frem til 3-4-års alderen tegn på platfod på grund af fedtpuden i svangen. Dette er en normal tilstand der forsvinder, når barnet vokser op, det giver ikke gener, og der er ikke behov for behandling. Fra sundhed.dk

Så med henhold til platfodet, vil jeg først tænke over det når barnet er blevet ældre og det ikke forsvinder, eller selvfølgelig hvis lægen har sagt noget. 

Hvis ikke I er fra København er der så vidt jeg ved ikke nogle Barfod butikker. Jeg er med i flere Barfods grupper på Facebook, måske du kan få noget vejledning der? 

Jeg tror ikke på at du har ødelagt dit barns fod pga for store sko over nogle måneder. Finde nogle sko der passer, det skal nok gå

Vi som forældre er så hurtige til at banke os selv i hovedet med alt det vi gør forkert. Vi gør vores bedste, og det er det bedste vi kan gøre

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.