Overskud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.547 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. maj 2024

Anonym trådstarter

Hvis I mangler overskud, hvad gør I så?
Jeg vågnede til morgen med ingen overskud og det oplever jeg en gang imellem. Har ikke lyst til noget som helst og vil bare ligge i sengen. Sådan er det ofte hvis der er knas mellem kæresten og jeg. Jeg er svag psykisk, og der skal ikke meget til at “vælte” mig. Det går udover mit arbejde og jeg melder mig syg. Så får jeg dårlig samvittighed og så kører tromlen bare. 
Det er ikke holdbart, så jeg mangler redskaber til hvad jeg kan gøre for at få overskud hvis/når jeg vågner og ikke kan overskue noget. 
Jeg mangler ikke råd omkring parforhold eller psykoterapi. Jeg mangler redskaber til hvad jeg selv kan gøre helt konkret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hvis I mangler overskud, hvad gør I så?
Jeg vågnede til morgen med ingen overskud og det oplever jeg en gang imellem. Har ikke lyst til noget som helst og vil bare ligge i sengen. Sådan er det ofte hvis der er knas mellem kæresten og jeg. Jeg er svag psykisk, og der skal ikke meget til at “vælte” mig. Det går udover mit arbejde og jeg melder mig syg. Så får jeg dårlig samvittighed og så kører tromlen bare. 
Det er ikke holdbart, så jeg mangler redskaber til hvad jeg kan gøre for at få overskud hvis/når jeg vågner og ikke kan overskue noget. 
Jeg mangler ikke råd omkring parforhold eller psykoterapi. Jeg mangler redskaber til hvad jeg selv kan gøre helt konkret.

Her er par forslag, måske kan du bruge det:

Hør noget musik som gør dig glad, giver dig energi. Gerne om morgen.

Forkæl dig selv lidt, fødder op og en god bog.

En god film/serie, som kan optage dine tanker lidt.

En masse frugt med gode vitaminer, måske kan det hjælpe.

Jeg ved ikke om det er latterligt, men det er sådan noget som hjælper mig.

Anmeld Citér

7. maj 2024

Panther

Profilbillede for Panther

Lever du sundt? God frisk mad, luft og motion?

Har du været ved læge og fået målt dine tal - fx d og b12?

Har du prøvet at overvåge om du er nemmere at vælte af pinden når du er hormonel?

Og når du tager de valg, fordi du har en øv-dag - så ej dem! Glem den dårlige samvittighed og fokuser på dig selv.

Anmeld Citér

7. maj 2024

Tip!

Overvej om hvorvidt jeres forhold er sundt, i forhold til at du er nødt til at sygemelde dig jf jeres knas. 
derudover - at begrave sig hjemme gør det ikke bedre. Derimod kan du tænke - sådan her føler jeg lige nu, tak men nej tak til at gå en hel dag ved siden af mig selv. 

parker følelsen og vid at alt er foranderligt. 

Anmeld Citér

7. maj 2024

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Tving dig selv til at stå op. Tving dig selv i gang. Bare små skridt. Få dopaminen i gang i hjernen ved de små ting også kører den ellers og det bliver nemmere og nemmere. 
Dernæst ville jeg overveje om forholdet var sundt, hvis jeg var dig. 

Anmeld Citér

7. maj 2024

GodKarma

Profilbillede for GodKarma

Få en rutine op af køre, når du står op. 

Start dagen med et bad. Køb nogle skønne dufte. 

Lav morgenmad bestående af frisk frugt (alle de lækre sommerfrugter er ved at være på hylderne). Dertil en skål skyr eller en skive brød med ost. Tænd radioen og hør fx Godmorgen P3. 

Hvis du har tid til det, kunne en morgen gåtur måske også være dejligt. 

Kan du cykle på arbejde i stedet for at køre bil? Frisk luft er skønt for humøret. 

Anmeld Citér

7. maj 2024

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Det hjælper mig at tage det en ting ad gangen.

Jeg kan fx godt blive ret overvældet over de 1000 ting man skal nå på en travl dag, og så får jeg lyst at kaste håndklædet i ringen. Men så hjælper det at sige: Jeg gør lige den her ting, så kan jeg jo altid holde en pause bagefter. Fx: Jeg går lige i bad, så kan jeg gå i seng igen. Og når man så har gjort det, så kan det være, man også lige tænker: Ej, jeg kan da også lige tage tøj på. Ej, jeg drikker lige en kop kaffe. Og pludselig ender det med, at dagen bliver ok, selvom den startede dårligt.

Det hjælper mig også at få hjælp til at strukturere og komme i gang. At min mand fx giver mig opgaver a la: Tag opvasken. Dejligt konkret, og så føler jeg også, at jeg udretter noget, så jeg ikke føler mig totalt useless oven i det andet, der kan give mig en dårlig dag.

Anmeld Citér

8. maj 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Selvom du ikke ønsker råd om terapi eller dit forhold, tænker jeg alligevel at du er nødt til at forholde dig til om du er det rigtige sted, hvis du flere gange oplever at problemer med din kæreste gør dig så psykisk nedkørt at du må udeblive fra arbejde. Det lyder meget usundt på flere niveauer - ikke fordi man nødvendigvis er svag mentalt; men fordi det også kunne tyde på et enormt dysfunktionelt forhold …

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.