Stress på barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

821 visninger
10 svar
16 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. maj 2024

Anonym trådstarter

Kan man få stress når man ikke arbejder, men "bare" er på barsel? 

Har flere tegn på stress, men er stadig på barsel med min datter på 9 måneder. Jeg er dog alene med hende, hun sover virkelig dårligt, både nat og dag, har et meget lille netværk, 2 andre børn også og en masse konflikter med mine børns far (han ser ikke baby). Så jeg føler mig virkelig presset i dagligdagen. Men man hører bare altid om stress i forbindelse med job, så er det kun der man kan få det? 

Tak på forhånd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2024

Anonym

Det korte svar er ja. 

Anmeld Citér

5. maj 2024

Anonym

Ja det kan man. Jeg havde det selv.

jeg gik i en gruppe med andre mødre der havde en belastningsreaktion efter de var blevet mødre - det var arrangeret af sundhedsplejerskerne.

Så mit råd vil være at tage fat i din sundhedsplejerske eller lign.

Anmeld Citér

5. maj 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Absolut ja, og i din situation er det særdeles forståeligt. Måske oveni kombineret med en sorg over, at du er blevet alene, og at dine børns far vender sit yngste barn ryggen? Tal med nogen - sundhedsplejerske og/eller egen læge. 

Anmeld Citér

5. maj 2024

Anonym

Altså nogen kan jo få stress af at løfte en lille finger, så ja i princippet 

Anmeld Citér

5. maj 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Altså nogen kan jo få stress af at løfte en lille finger, så ja i princippet 

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Den måde dit svar er formuleret, er det meningen at den skal være negligerende overfor mennesker der har stress, og meget lidt anerkendende overfor at mennesker er forskellige? 

Måske har du en slags retningslinje, for hvornår man kan "tillade" sig at få stress?

Anmeld Citér

5. maj 2024

Anonym

Mom: Nogen kan som jeg skriver få stress af ingenting og andre kan jonglerer rundt med fuldtidsarbejde, perfekte børn, perfekt hus, perfekt ydre /indre mm og så pludselig ramle 

Der er ingen opskrift på stress. Du kan ikke sige at stress kræver x antal børn, x antal kvm hus, et bestemt job osv.

Så hvad jeg skriver

Anmeld Citér

5. maj 2024

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Mom: Nogen kan som jeg skriver få stress af ingenting og andre kan jonglerer rundt med fuldtidsarbejde, perfekte børn, perfekt hus, perfekt ydre /indre mm og så pludselig ramle 

Der er ingen opskrift på stress. Du kan ikke sige at stress kræver x antal børn, x antal kvm hus, et bestemt job osv.

Så hvad jeg skriver

Det var bare ikke lige det, dir forrige indlæg sagde, men okay, tak for opklaringen

Anmeld Citér

5. maj 2024

Anonym

Anonym skriver:

Så hvad jeg skriver

Ej - man kan ikke få stress af ingenting. Stress har altid en udløsende årsag. Det er virkelig nedladende, at skrive at nogen får stress af ingenting. Udløsende årsag kan være mange forskellige ting. Det kan være krise eller traumeudløst. Det kan være udløst at arbejdsløshed, identitetskrise. Det kan være manglende søvn, fritid osv. 

At få stress på barsel, er jo ikke nødvendigvis barslen der er årsagen. Men andre faktorer som fx manglende søvn, manglende social kontakt, for mange krav og manglende tid. Årsagen kan være mange. 

Til ts: Ja, du kan godt få stress mens du er på barsel. Kontakt din sundhedsplejerske eller din læge for en snak. 

Tanker til dig

Anmeld Citér

5. maj 2024

hej123hej

Profilbillede for hej123hej

Ja, sagtens!

Det du beskriver lyder stressende og man kan køre sig selv i sænk hurtigere, end man når at opdage, og så er det rigtig svært, at have overskud til at få hjælp og se sig ud af det.

Hiv fat i sundhedsplejerske og/eller læge med det samme, forklar hvordan du har det, hvad det gør ved dig og spørg, hvordan de kan hjælpe dig. Husk at fortæl, at du ønsker konkret støtte og hjælp - rækker du ud, er du ærlig og fortæller at du er presset og at det påvirker dig negativt, vil hjælpen helt sikkert blive givet

Du skal ikke vente, i min optik og se det an, det er bedst at starte samtalen når selv de mindste tegn melder sig, så føler du reelt noget stress relateret, skal du ikke tøve og vente på næste til i næste uge. Det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste. Systemmet er der for det samme

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.